Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat deze feestdagen de succesvolste ooit waren voor de App Store, dankzij recordaankopen wereldwijd in de weken rond kerst en nieuwjaar. 1 januari 2016 was de allerbeste dag ooit: klanten besteedden die dag meer dan USD 144 miljoen.

In twee weken werd 1,1 miljard dollar gespendeerd aan apps

In de twee weken tot 3 januari gaven klanten meer dan USD 1,1 miljard uit aan apps en aankopen vanuit apps, met elke week een nieuw record in download- en aankoopcijfers. 1 januari 2016 was de allerbeste dag ooit: klanten besteedden die dag meer dan USD 144 miljoen. Daarmee werd het dagrecord van Eerste Kerstdag al na een week weer verbroken.

“De App Store kende alleen maar records deze feestdagen. Het is geweldig dat onze klanten zo veel leuke apps voor iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV hebben gedownload en alleen al vorig jaar meer dan USD 20 miljard in de App Store hebben besteed”, aldus Philip Schiller, senior vice president Worldwide Marketing van Apple. “Onze dank gaat uit naar alle ontwikkelaars die zulke innovatieve en ontzettend leuke apps voor onze klanten hebben gemaakt. We kijken al uit naar al het moois wat 2016 ons gaat brengen.”

Ontwikkelaars verdienden al 40 miljard dollar via App Store

Sinds 2008 heeft de App Store ontwikkelaars wereldwijd bijna USD 40 miljard opgeleverd en ruim een derde daarvan is van het afgelopen jaar.

Grotendeels door dit succes zijn er alleen al in de Verenigde Staten 1,9 miljoen banen bij gekomen. Bijna drie kwart van deze banen, meer dan 1,4 miljoen, is toe te schrijven aan appontwikkelaars, software-engineers en ondernemers die apps ontwikkelen voor iOS. Ook betreft het niet-IT-banen die (in)direct met de app-economie te maken hebben.

1,2 miljoen jobs in Europa dankzij iOS

Apple meldde eerder al dat de iOS-app-economie in Europa 1,2 miljoen banen en in China 1,4 miljoen banen heeft gegenereerd.

Voor alle Apple producten waren de App Store-categorieën: games, sociaal netwerken en amusement het populairst afgelopen jaar. Klanten gingen de uitdaging aan met Minecraft: Pocket Edition, Trivia Crack en Heads Up! en gebruikten Facebook Messenger, WeChat en Snapchat om contact te houden met familie en vrienden.

Het meest gedownload werden games en apps met een abonnement, waaronder Clash of Clans, Monster Strike, Game of War - Fire Age, Fantasy Westward Journey, Netflix, Hulu en Match.

bron: apple.com