10 inzichten die Guy Kawasaki ons leerde op Creativity World Forum

10 inzichten die Guy Kawasaki ons leerde op Creativity World Forum
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 17 november 2014

Heel relaxed opende Guy Kawasaki als eerste spreker het Creativity World Forum te Kortrijk 2014. Een man van rijpere leeftijd (1954), maar nog steeds met veel uitstraling, inspireerde hij de volledige zaal. Hij deelde zijn inzichten hoe een onderneming en hun teams optimaal kunnen innoveren en hij bracht dat met veel fijngevoeligheid en humor. Laat ons even kijken welke 10 waardevolle inzichten Kawasaki ons meegaf en hoe jij die kan inzetten binnen jouw bedrijf of team.

Wie is Guy Kawasaki?

Ooit was hij één van de eerste werknemers bij Apple en was het zijn verantwoordelijkheid om de Macintosh te evangeliseren. Een grapje over aartsrivaal Microsoft was nooit ver weg. Kawasaki is een New York Times and Wall Street Journal bestselling auteur van in totaal 12 boeken. Verder is hij adviseur bij de Motorola business unit van Google.

Daarnaast is hij ook co-founder van Alltop.com, een “online magazine rack” en founding partner van Garage Technology Ventures waarmee ze recent investeerden in Canva. Guy heeft een BA van de Stanford University en een MBA van de UCLA en kreeg een eredoctoraar aan het Babson College.

Zijn vele jaren ervaring in management gecombineerd met zijn dieptekennis van de tech industrie en sociale media maakt van hem een “all-round innovation champion”.

* Guy bewijst trouwens dat iemand die gepassioneerd blijft in het leven nog steeds heel veel 
   plezier kan hebben aan zijn job, ook al moet hij dit tot zijn 67e of langer doen ;-)

Een echte redenaar

Guy startte zijn speech met een aantal foto’s die hij op de luchthaven van Zaventem had genomen toen hij landde en vertelde daar verschillende grapjes over. Verder deelde hij een aantal persoonlijke ervaringen uit zijn zakenleven en vermeldde hij daar ook anekdotes uit zijn gezin bij. Je zou een hele dag naar Guy kunnen luisteren. Een echte redenaar.

De 10 lessen die Guy Kawasaki vertelde aan het publiek omschrijf ik hieronder. Ik vertel ook af en toe welke van deze tips we nu al toepassen bij Bloovi en waar nog werk aan is.

1. Make meaning

Als je met een bedrijf begint moet je je volgens Kawasaki niet afvragen “welke producten of diensten kan ik ontwikkelen en verkopen op de markt” maar moet je jezelf de vraag stellen: “hoe kan ik de wereld verbeteren”, “welke problemen zie ik in de wereld en hoe kan ik die oplossen”. Als voorbeeld haalde hij aan dat ‘Apple computers democratiseert’, dat Google ‘informatie democratiseert’ en dat ‘Ebay de commerce heeft gedemocratiseert’.

Bij Bloovi hebben we dezelfde gedachtegang. We zijn niet met een contentsite gestart om hiermee klassieke banner advertenties te kunnen verkopen. We zijn gestart met twee jaar lang waardevolle content te schrijven, bij te sturen volgens hoe wij het aanvoelen waar de Belgische digitale sector nood aan heeft en dan pas zijn we gestart met een aantal commerciële pakketten samen te stellen waarvan banners slechts een onderdeel zijn.

Idem met onze events. Wij ontwikkelen niet zomaar events om die vervolgens op de markt te gooien. Wij luisteren heel goed naar wat er leeft op sociale media en binnen de digitale community, we bekijken welke events er reeds zijn en hoe wij een verschil kunnen maken. Dan pas komt een nieuw event tot leven. Zo ook, ons volgend groot event.

2. Make mantra

Noem het missie, visie, USP, slogan of nog iets anders… de woorden die je gebruikt, de beelden die je gebruikt, de stijl van communiceren die wordt toegepast, de slogan die onder je logo staat, de manier waarop een bedrijf zicht profileert via zijn website en andere vormen van marktcommunicatie… moet een aanéénsluitend verhaal zijn die als het ware een mantra vormt.

Deze mantra is een vorm van communicatie die voortvloeit uit wat je elke dag doet met je bedrijf. Trap niet in de val door eerst een manier communiceren samen te stellen die niet matcht met wat je naar de markt brengt.

Een aantal brands profileren zich zo:

  • Google : to organize the world's information and make it universally accesable
  • Amazon : Earth's most customer-centric company
  • Nike : Authentic athletic performance
  • Bloovi : De grootste digitale community van België”. Dit slaat op heel veel zaken waar we mee bezig zijn. Vandaag en in de toekomst.

3. Jump to the next curve

Met jump to next curve bedoelt Kawasaki dat bedrijven oog moeten hebben voor hoe onze maatschappij evolueert en hoe bedrijven moeten inspelen wat die maatschappij wenst.

Kijk naar Uber en AirBnB. Zij spelen in op een evolutie binnen de deeleconomie waarbij mensen bereid zijn hun wagen en woning te delen met anderen. *Als* ze daar iets aan kunnen verdienen dan is zo’n gedachtegoed commercieel schaalbaar op wereldniveau. De app van Uber en Airbnb is niet meer dan een soort tussenpersoon die alle partijen met elkaar in contact brengt en waar alle praktische zaken zoals betaling georganiseerd worden.

En zoiets is een perfect voorbeeld van hoe deze bedrijven inspelen op de next curve. En investeerders geloven heel sterk in dit soort ondernemingen. Uber haalde recent nog 1 miljard dollar investeringskapitaal op.

Of kijk hoe Tesla de auto-industrie op zijn kop zet. Het gaat hem niet louter om het elektrisch rijden op zich (wat op zich ook heel innovatief is) maar vooral de toekomst van de volledige technologie en hoe ze gebouwd worden. Kijk naar hun self driving car of de connectie die hun technologie zal maken met apps en technologieën van derden.

4. Be Unique & valuable

Het ultieme doel van innovatie is om een product te ontwikkelen die uniek en waardevol is. Wanneer dit gebeurt, dan maak je een verschil, winst en schrijf je geschiedenis. Ben je een ingenieur maak een waardevol product, ben je een marketeer dan communiceer je dat jouw producdt uniek en waardevol is.

En waardevol is niet überhaupt uniek. Uniek is niet überhaupt waardevol. In de image hierboven zie je op een grafiek waar jij met jouw product wil zitten. Linksonder omschrijft Kawasaki als noch uniek, noch waardevol. Daar zitten de commodity's.

Rechtsboven is de plaats waar een innovatief product wil zitten. Het is én uniek én waardevol tegelijk. Als voorbeeld haalde hij het horlogemerk Breitling aan, met de Emergency II horloge. Deze horloge is uitgerust met een ingebouwde personal locator beacon.

Wanneer de drager deze activeert door een pin uit te trekken stuurt een zendertje een SOS-signaal uit gedurende 24 uur. Reddingsteams over de hele wereld ontvangen dit signaal. Breitling heeft ervoor gezorgd dat deze technologie werkt overal ter wereld. Zo hoef je geen schrik te hebben om te stranden op een afgelegen berghelling, of onbewoond eiland. Het geeft gemoedsrust aan extreme avonturisten.

5. Don’t worry be crappy

Een innovator maakt zich geen zorgen om een innovatief product op de markt te brengen die nog niet volledig klaar is en onderdelen van ‘crappiness’ bevat. Zolang het echt innovatief is. Dit betekent niet dat je een slecht product op de markt moet brengen, maar innovatie mag onderdelen van ‘crappiness’ bevatten. Twitter heeft een hele reeks aan gebreken, maar is zo innovatief dat het de gewoontes van mensen aan het veranderen is.

Macintosh bijvoorbeeld, had geen software (dankzij Kawasaki), geen hard disk, slots, en kleur toen het op de markt kwam. Als een bedrijf wacht - bijvoorbeeld omdat hun ingenieurs, designers, productiemensen, … het management wil overtuigen om meer functies toe te voegen - totdat alles perfect is, zal het product nooit op de markt komen, en de markt zal hun innovatie passeren.

Hiermee verwijst Kawasaki ook een beetje naar het pivoterend proces die Eric Ries omschrijft in zijn boek “The Lean Startup”.

Bloovi is ooit op de markt gekomen als een jobsite voor de digitale sector. Een pure opsomming van vacatures in een eenvoudig design. Geen content, geen banners, geen nieuwsbrief, weinig dynamiek. Niks meer. Reden was om vanaf dag één inkomsten te kunnen genereren en hiermee het bedrijf te kunnen uitbouwen.

Ondertussen konden we aan dataverrijking doen (zowel aan de klantenzijden als sollicitanten zijde), followers creëren, onze brand op de markt brengen en zoveel meer. Pas later zijn we content gaan toevoegen en is Bloovi geworden wie het vandaag is. Vandaag zijn de vacatures eerder een onderdeel binnen een contentsite. En de reis is verre van ten einde. Bloovi is trouwens niet voor niks het samenvoegsel van “Blooming Vision”. Een heel bewust gekozen naam.

6. Let 100 flowers blossom

Het gezegde betekent dat je moet zaaien in verschillende markten, zien wat wortel schiet, en oogsten wat bloeit. Veel bedrijven raken in paniek wanneer klanten die ze oorspronkelijk niet voor ogen hadden hun producten kopen. Veel bedrijven schrikken wanneer hun topklanten hun product kopen, maar die in een nieuwe context gebruiken.

Eén van de meest gekende bedrijven die continu aan het zaaien is, is Google. Zij ontwikkelen continu nieuwe technologieën en nemen continu bedrijven over die een match zijn met hun technologieën om er nadien iets fantastisch mee te doen. Ook al mislukken sommige van die oogsten. Eén van hun meest recente overnames is Nest, een slimme thermometer die veel data verzamelt. Google raakt op deze manier tot in onze huiskamer.

Bij Bloovi zaaien we op vlak van content en zien we waar er interesse in is, wat gelezen en geshared wordt. Daarna creëren we daar events rond en zijn we ook bezig om nieuwe online services te ontwikkelen die aansluiten bij de content.

7. Polarize people

Durf je doelgroep te kiezen en wees niet bang dat een bepaald segment net wel voor jouw bedrijf en zijn aanbod kiest en een ander segment er net niet voor kiest. Als je probeert iedereen op de markt tevreden te stellen, dan ben je een soort ‘middelmatigheid’ in stand aan het houden. Voor een specifieke doelgroep kiezen creëert expertise binnen je vakgebied en dit kan dan opnieuw tot innovatie leiden. Android is een mooi voorbeeld, you love it or you hate it.

Het ergste dat een bedrijf kan overkomen is dat niemand écht gepassioneerde reacties geeft. En zoiets gebeurt als een bedrijf iedereen tevreden wil houden.

8. Churn baby churn

Negeer mensen hun goedbedoelde adviezen terwijl je aan je innovatie aan het bouwen bent en doe verder waar je in rotsvast in gelooft. Sommigen zullen zeggen dat je idee niet zal werken of dat je idee niet “af” is of niet voldoende marktklaar is of dat mensen er geen geld voor zullen willen geven. Negeer al deze adviezen en doe verder met het idee waar jij in gelooft. Tegelijk is dit natuurlijk een evenwichtsoefening. Soms zijn adviezen net goed en moet je ze meenemen vroeg in het ontwikkelproces. Zolang het niet afwijkt van je oorspronkelijk idee of zolang het bijdraagt tot een betere innovatie.

Eenmaal een product of dienst op de markt is kan je alsnog luisteren naar mensen om je product te verbeteren. Ook op dat moment moet je wederom een goede evenwichtsoefening maken en net die adviezen filteren die je product verbeteren ipv iets te ontwikkelen om iedereen tevreden te stellen.

Toen we Bloovi aan het uitbouwen waren van een jobsite naar een contentsite en aan de site sleutelden op vlak van design en structuur, wisten mij een aantal mensen te vertellen dat ik zeker rekening moest houden om voldoende advertenties te kunnen aanbieden. Want dat zou voor inkomstenzekerheid zorgen. En dat is nu net wat ik niet wou. Ik wou vooral de inhoud laten primeren en slechts minimale ruimte geven aan advertenties. Ik geloofde erin dat het creëren van voldoende added value wel tot nieuwe inkomsten zou leiden op een andere manier. En ik zat juist. Het heeft ons gedwongen om anders te denken.

9. Perfect your pitch

Als bedrijf moet je de gave bezitten (of ontwikkelen) om goed te kunnen pitchen. Goed kunnen pitchen is één van de belangrijkste factoren om nieuwe klanten aan te trekken, te kunnen verkopen, financiën aan te trekken, de juiste medewerkers aan te trekken, …

En Kawasaki gaf een aantal tips mee om jouw presentatie en pitch naar een hoger niveau te brengen.

  • Customize your intro. Zie intro van dit artikel (zoals hij deed met die foto's vanop de luchthaven… en creëer er wat humor rond).
  • De 10-20-30 regel. Kort gezegd mag een presentatie 10 slides bevatten, maximaal 20 minuten duren en moeten de letterfonts minimaal punt 30 zijn. (Steve Jobs gebruikte letterfont 150 in zijn keynotes). Een zeer interessant kader waarin je je presentatie kan uitwerken. Zelf had ik het al gelezen in zijn boek “Reality Check” en gebruik het sinds dan.
  • Design is essentieel. Als toppitcher zal je ervoor moeten zorgen dat je presentatie een heel aantrekkelijk design heeft. Maak het overzichtelijk, kies de juiste kleuren, verwerk images met duiding en hou het vooral sec. Een strak design die geen overload aan communicatie is. Om zelf leuke images, icoontjes en graphics te kunnen creëren gaf Guy trouwens een tip om canva.com te gebruiken. Het Bloovi team is er ondertussen wild van.

10. Don’t let the bozo’s grind you down

De toenmalige CEO van IBM, Thomas Watson zei ooit in 1943 dat de wereld nooit nood zou hebben aan meer dan vijf computers. Western Union zei ooit dat de wereld geen nood heeft aan een telefoon.

Deze bedrijven werden belemmerd door louter te denken over wat ze toen op dat moment deden, in plaats van te durven nadenken wat de volgende stap kon worden. Negeer die ‘bozo’s’, zegt Kawasaki. Toch gaf hij toe dat hij ooit zelf een "Bozo" was. In het midden van de jaren ‘90, werd hem een kans aangeboden om CEO van Yahoo te worden. Hij weigerde. "Ik heb ooit ‘s berekend wat deze beslissing mij heeft gekost en ik kwam uit op 2 miljard dollar," zei hij op #CWF14.

Als je ooit zelf de kans krijgt om Guy Kawasaki aan het woord te zien, raad ik je aan dat zeker mee te pikken. Overtuig desnoods je baas om het ticket te betalen :) 

Ondertussen, GO and change the world.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

         Ontdek de eerste sprekers van WebTomorrow - 10 maart 2015


          Thé leading event regarding Digital Trends, Innovating Web Technologies,
Business Culture & the Future of the Internet

www.webtomorrow.gent

    *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

Tags: , , .



Over Marnik D'Hoore


Marnik D'Hoore

Marnik is een gepassioneerd ondernemer. Hij is founding CEO van Bloovi en Bloovi Me.

Hij focust zich op eigen business ideeën waarin hij sterk gelooft om daar een bedrijf met toekomst rond uit te bouwen. In een vorige carrière was hij oprichter van bSeen -en na de fusie met Netlash- mede oprichter van web agency Wijs (Gent).  Marnik spreekt regelmatig omtrent ondernemerschap.

Volg mij


Bekijk volledig profiel