10 Tricks om je Merk dichter bij je Publiek te brengen op Facebook

10 Tricks om je Merk dichter bij je Publiek te brengen op Facebook
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 8 oktober 2012

Met ondertussen meer dan 1.000.000.000 actieve gebruikers is Facebook hét netwerk om merken in contact te brengen met hun klanten. Toch is dit niet zo eenvoudig als de meeste mensen denken. Om de betrokkenheid van een merk te verhogen moet een merk passende content voorzien op hun profiel. Content die de klanten interesseert en willen delen. Vaak komt het erop neer om het KISS-principe te hanteren: Keep it simple and short...

1. Houd het kort

Mensen scannen Facebook, ze lezen het niet. Dit is een groot verschil met een magazine of krant. Hoe langer de post, hoe minder mensen naar je boodschap kijken. Boodschappen van 80 karakters of minder bereiken 66% meer engagement. Boodschappen van 40 karakters of minder bereiken zelfs 86% meer engagement.

2. Houd het eenvoudig

We kunnen content delen onder verschillende vormen. Een link, een foto, een video en karakters. Toch blijkt vaak dat eenvoudige boodschappen op een hoger engagement kunnen rekenen. De twee meest doeltreffende boodschappen van een merk zijn vaak wanneer er enkel een foto gedeeld wordt of enkel een korte tekst.

3. Denk aan je publiek

Bespreek onderwerpen die je doelgroep aangaan. Ondanks dat je jouw boodschap verstuurt naar een groep mensen, moet je een persoonlijk bericht schrijven. Gebruik persoonlijke aansprekingen en houd je boodschap steeds vriendelijk en ontspannen. Mensen zien Facebook als een medium om zich te ontspannen, help hen daarbij.

4. Stel vragen

Mensen zullen sneller reageren op een boodschap wanneer je hen een vraag stelt. Durf directe vragen te stellen of vraag om reacties. Deze aanpak kan mensen aantrekken die graag hun advies, idee of opinie geven. En zo zijn er veel mensen!

Een ander kunstje om mensen meer te betrekken, is om een woord weg te laten in de boodschap en deze te laten invullen door het publiek. Hierbij is het belangrijk een humoristisch kader te bieden.

5. Eye-catching afbeeldingen

Ondertussen kennen we allemaal de uitspraak "Een beeld zegt meer dan duizend woorden". Boodschappen met sprekende beelden kunnen rekenen op meer likes, shares en tweets. Dit omdat het visueel meer prikkelt en mensen sneller stilstaan bij een afbeelding dan tekst, waarbij ze meer inspanning moeten doen om het te lezen. Gebruik hiervoor steeds sprekende beelden zodat de mensen zich meer aangesproken voelen.

6. Gebruik links op een correcte manier

Links zijn handig om te verwijzen naar grotere items of om mensen naar je eigen website te loodsen. Toch is het opletten geblazen. Wees je ervan bewust dat je de gebruiker naar een andere plaats stuurt online en dat hij dus ook weg is van jouw profiel of pagina. Let ook op met URL shorteners. Als je een link plaatst met devolledige URL wordt deze tot drie maal meer aangeklikt dan een verkorte URL. Houd je publiek dus niet voor de gek en wees transparant. Laat gebruikers altijd weten wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken.

7. Verandering van spijs doet eten

Het is niet omdat afbeeldingen goed werken dat je dit voortdurend hoeft te gebruiken. Maak een interessante mix tussen sprekende beelden, vragende posts, interessante links, polls, korte tekstjes en video's. Zoek verschillende onderwerpen die in de gratie van je doelgroep vallen. Deze topics herken je snel door reacties op posts. Durf dus te variëren. Zowel in de onderwerpen als in de manier waarop je de boodschap brengt. Blijf steeds actief op zoek naar items die je doelgroep wil zien.

8. Het juiste tijdstip

Boodschappen geschreven na kantooruren kunnen vaak op meer reacties rekenen. Toch is dit sterk afhankelijk van je doelgroep. B2B bedrijven zullen in het weekend minder succes hebben dan in de week. Bedrijven die zich op de consument richten kunnen dan wel weer een piekmoment kennen in het weekend. Google analytics kan je hierbij helpen. Daar kan je namelijk zien hoeveel gebruikers  per uur op je website actief zijn. Dit kan een idee geven wanneer je doelgroep online is. Een ander middel is een evaluatie maken van je bestaande posts en hieruit je conclusies trekken.  Denk dus na over het tijdstip wanneer je iets wil delen met je fans.

9. Geef instructies

Je fans zullen je instructies opvolgen, als deze eenvoudig geformuleerd zijn. Vraag je fans om je boodschap te delen of te reageren op je post. Fans zullen luisteren en actie ondernemen als het eenvoudig is en niet teveel tijd kost. Boodschappen als ‘klik op ‘like' als je het hiermee eens bent' hebben vaak succes omdat dit snel en eenvoudig is. Op die manier kan je bouwen aan een publiek dat actief is op jouw profiel.

10. Converseer

Vergeet niet waarover dit gaat. Boodschappen delen is één iets, met je fans praten over het onderwerp is een logische tweede stap. Zo ontdek je wat je fans echt denken. Het is dé manier om je in je doelgroep in te leven. Denk soms wel eens na vooraleer je antwoordt op een van de reacties. Online wordt een mug al snel een olifant.

Extra: Facebook Promoted Posts

Heb je budget om te adverteren op Facebook? Probeer dan eens met de "Promote" button onder elke post op je page. Heb je iets gepost (persbericht, hoogtepunt, aankondiging, ...) waar je veel aandacht naartoe wil trekken? Promoot dan de post bij vrienden van je fans.

Binnenkort gaan we dieper in op Facebook Promoted Posts voor merken (Facebook pages). Eerder verscheen er al een stuk over personal promoted posts.

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi

Tags: , , , .



Over Olivier Van Baeveghem


Olivier Van Baeveghem

Olivier is de Event Manager van Bloovi. Hij is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken bij onze conferenties, opleidingen & andere Bloovi evenementen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel