11 redenen die aangeven dat je nog geen echte Digitale Marketer bent

11 redenen die aangeven dat je nog geen echte Digitale Marketer bent
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 2 december 2013

Ik zou Wikipedia kunnen bovenhalen, maar laat me even los uit de pols vertalen wat de meesten onder ons verstaan wat een “Digital Marketer” precies is. Een digitale marketer is iemand die met websites, blogs en video's, maar ook met online advertenties, email en social media, klanten wil beïnvloeden om voor jouw merk te kiezen.

Zoiets? Pomp de comment box nu niet vol met andere definities. Ik denk dat je het met me eens bent dat het in de juiste richting gaat, en de exacte definitie is hier eigenlijk niet zo belangrijk.

Nog niet zo lang geleden publiceerde Mashable een Infographic over verschillende types van digitale marketers die zij onderscheiden. In dat artikel worden allemaal typetjes opgevoerd die goed zijn in iets: de ene in social, de andere in data, nog een ander  zit in de “maak het mooi” afdeling. Het blijft me verbazen hoe slecht wij ons zelf weten te verkopen, en dit artikel helpt écht niet.

Waarom zijn digitale marketers niet bezig met wat belangrijk is voor een bedrijf?

  • de aandacht van je klanten verdienen
  • relevantie bieden in alles wat je doet bovenop je producten en diensten
  • digitaal en sociaal tot in de kern van het bedrijf brengen
  • meetbare resultaten opleveren

“Ja, dat zal wel, maar bij ons is het management daar niet klaar voor” hoor ik je zeggen. "Dat klinkt allemaal geweldig Tom, maar zo’n dingen zijn makkelijker gezegd dan gedaan.” hoor ik anderen zeggen.

Klopt, maar zo lang je deze elementen niet serieus neemt, zal je ieder jaar je marketing budget zien dalen, en zal je blijven bekeken worden als een kostenafdeling in plaats van een winstafdeling.

11 redenen die aangeven dat je nog geen echte Digitale Marketer bent

Kijk even naar je zelf. Waar ben je iedere dag mee bezig? Hier zijn een paar vragen waar je een goed antwoord op zou moeten kunnen geven:

1. Hoeveel van je tijd besteed je met gesprekken met klanten? Het maakt hierbij niet uit in welke tak van marketing je zit (strategie, communicatie, branding, social…).

2. Weet je wat klanten vervelend vinden? Wat veel tijd vraagt? Wat ze moeilijk vinden? En geef je daar online antwoorden op?

3. Begrijp je de verschillen tussen de verschillende sociale netwerken waar je op actief bent? En dat dit geen promotie-kanalen zijn? Ken je de 4-1-1 regel?

4. Plan je je marketing activiteiten in lijn met de interesses van je klanten? of plan je die in functie van jouw interesses? Hoe weet je precies wat je klanten interessant vinden? En hoe omschrijven zij hun interesses?

5. Wist je dat “page views”, “open rates” en "aantal followers" minder belangrijk zijn?

6. Activeer je alle medewerkers om mee relevante content te creëren die tegelijk nuttig, en leuk is voor je klanten?

7. Is social media amplification bij medewerkers iets dat je moet vragen, of iets dat ze doen?

8. Weet je waar je klanten online aanwezig zijn, en heb je een strategie om op een zinvolle manier voor je klanten daar ook aanwezig te zijn?

9. Weet je wat klanten van je marketing verwachten? en dit in elke fase van hun relatie met je bedrijf.

10. Heb je een idee hoe je een marketing lead kwalificatie proces opzet? En hoe je die positief kan beïnvloeden?

11. Ben je in staat om al je marketing inspanningen terug te brengen tot een beperkt aantal cijfers die de winst-contributie van marketing aantonen?

Als je met de meeste van deze dingen niet bezig bent, dan is het tijd dat je dat wel begint te doen. Ik bedoel hiermee niet dat je alle antwoorden moet kennen, maar het moet je op zijn minst bezig houden. Je moet een plan hebben.

Maar hoe doe ik dat dan? Waar kan ik starten?

Wel, je kan beginnen met een paar eenvoudige dingen, die niks met digitaal of sociaal te maken hebben:

  • vanaf nu, in alles wat je doet, stel je je de vraag: hoe help ik m’n klant hiermee?
  • neem je Evernote, en noteer 10 vragen die verkopers regelmatig van klanten krijgen. Je hebt nu 10 blog post titels die je klanten interessant zullen vinden.
  • wanneer je volgende keer een email naar je klant stuurt, denk eens goed na of de informatie in de mail promotioneel is, en of dat nu waar je klant op zit te wachten. Geef hem liever iets wat hem naar je website doet komen, en waar hij meer informatie ontdekt die hem doet besluiten dat jullie de juiste partij zijn.

Ben jij een echte digitale marketer?

Tags: , , .



Over Tom De Baere


Tom De Baere

Tom De Baere is gepassioneerd door marketing, en nog meer gepassioneerd door marketing die nuttig is voor klanten.

Hoe ziet hij de toekomst van marketing? relevant en zinvol, open en authentiek, en gebouwd op een mix van wetenschap en kunst.

Vandaag werkt hij voor HappiFish. HappiFish helpt bedrijven hun marketing écht relevant te maken voor klanten. En dit door alle medewerkers actief digitaal, sociaal en met content te laten communiceren met klanten.

Wil je meer weten over Tom, bezoek z’n profiel op LinkedIn of bekijk zijn persoonlijke blog.

Volg mij


Bekijk volledig profiel