Zo bouw je Converterende Landing Pages. 11 Tips:

Zo bouw je Converterende Landing Pages. 11 Tips:
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 22 april 2015

Een landing page vormt de grote beslissingsfactor voor bezoekers of ze wel/niet op je website blijven. Het is belangrijk om met de landing page onmiddellijk de aandacht te trekken en deze vast te houden. Daarnaast geef je de bezoeker best wat je hebt beloofd. Hier alvast 11 tips om meer impact en conversies te krijgen. Als je honger dan nog niet over is, dan kom je maar eens naar Conversion Day 2015.

1. De titel van je pagina moet dezelfde zijn de aangeklikte link

Er zijn twee redenen waarom je deze tip best toepast: ten eerste willen bezoekers die zoeken via Google, een match zien tussen de aangeklikte link en de landing page. Wanneer dat niet het geval is, zullen bezoekers het gevoel hebben dat jouw website niet voldoet aan hun zoekopdracht en zijn ze snel weer weg. Ten tweede is het voor Google zelf ook belangrijk dat er een duidelijke structuur is en dat je consistent bent met termgebruik.

2. De titel bevat jouw sterkste punt

De meest logische stap, wanneer je een goede landing page wil maken, is natuurlijk de sterke kanten belichten, liefst in de hoofdtitel. Denk daarvoor goed na over jouw USP en biedt antwoorden op:

  • Wat maakt mij anders dan mijn concurrenten?
  • Waarom moeten bezoekers mijn landing page bekijken?
  • Wat zijn de behoeftes van mijn bezoekers?

Wanneer je hierover hebt nagedacht, kan je je verplaatsen in de gedachtegang van een nieuwe bezoeker. Je kan aansluitend hulp/feedback vragen aan mensen uit je omgeving. De meeste bezoekers blijven niet lang op een landing page en scannen de hele pagina, waardoor ze op een paar seconden tijd de beslissing nemen om al dan niet op de pagina te blijven.

3. Stel de landing page op met één keyword in gedachten

Een keyword vinden is geen natte vingerwerk. Het is de bedoeling dat je scoort op Google met het juiste keyword. Daarom is een keyword onderzoek aan te raden. Soms is eenzelfde keyword relevant voor verschillende bedrijven. Je kan daarom opteren voor een keyword dat de functie beschrijft waarvoor je een product gebruikt.

 

4. Beelden zeggen meer dan tekst

Vandaag de dag heeft een landing page zonder enige vorm van beelden, bijna tot geen succes. Een foto die de aandacht trekt en de bezoeker kan aansporen om verder te gaan is een absolute must. Let wel op dat de foto niet de aandacht wegneemt van wat je eigenlijk wil zeggen. Daarnaast moeten  de SEO-tags en de beschrijving van de foto overeenstemmen met het keyword dat je hebt gekozen.

Om met beelden te werken hoef je je niet uitsluitend op afbeeldingen of foto’s te richten. Een video kan net zo doeltreffend zijn. Video is hét middel bij uitstek om mensen van iets te overtuigen zonder een inspanning terug te verwachten. Bij een video moet je wel opletten voor de lengte ervan.

De aandacht van een bezoeker langer dan een minuut vasthouden is vandaag heel moeilijk. Bezoekers hebben namelijk de neiging om de video aan te klikken en meteen te kijken naar de duurtijd. Wanneer die langer is dan ze eigenlijk willen, bekijken ze de video helemaal niet. De sleutels tot succes zijn bondig en overtuigend.

5. Maak de beschrijving leuk om te lezen

De landingspagina is als het ware een afvalrace, bestaande uit drie rondes:

• De eerste reeks van afvallers gebeurt bij de selectie van titels/woorden/quotes die opvallen voor de bezoekers. Zijn de keywords niet opvallend genoeg, dan haken de bezoekers af.

• In de tweede ronde, waar bezoekers kijken naar foto’s en filmpjes, vallen er opnieuw bezoekers af.

• Pas wanneer de bezoeker de derde ronde haalt en effectief geïnteresseerd is, zal hij/zij de beschrijvende tekst lezen.

De derde ronde is natuurlijk de belangrijkste, maar nog niet de eindspurt. Het is in die ronde belangrijk om de bezoeker over de meet te trekken. Een aangename tekst zonder al te veel jargon is een must. Opnieuw, consistent gebruik van het juiste keyword vormt de basis. Om af te sluiten en de eindspurt in te zetten, kan je een duidelijke call-to-action formuleren.

6. Spreek over de voordelen voor de klant, niet over de eigenschappen van het product

Er is een onderscheid tussen de kenmerken of eigenschappen van een product en de voordelen die de consument/bezoeker haalt uit datzelfde product. Leg de focus dus op het voordeel. Een concreet voorbeeld:

  • Eigenschap: een energiezuinige koelkast.
  • Voordeel: Jouw energiefactuur zal aanzienlijk lager zijn met deze energiezuinige koelkast.

7. Laat zien wie jouw product al gebruikt

Testimonials van influencers en van huidige klanten kunnen de bezoeker echt beïnvloeden. De term die hiervoor wordt gebruikt is social proof. Vraag op voorhand wel toestemming bij de klanten of je onder hun naam en toenaam de testimonial mag publiceren op jouw landingspagina. Je wil een tevreden klant ook zo houden natuurlijk.

Andere zaken zoals percentages van tevreden klanten of het aantal gekochte producten, kunnen de bezoeker zeker interesseren.

8. Begeleid de bezoeker naar een call-to-action

Zoals in tip 5 vermeld, is het belangrijk om tijdens de eindspurt een duidelijke call-to-action in te zetten. Let hierbij op dat de CTA niet aggressief overkomt. De bezoeker moet steeds de meerwaarde van een actie zien. Wat is de bedoeling van een CTA? Dit kan conversie zijn, maar ook delen via social media is een duidelijke CTA, e-mailadres opgeven, enz.

Maak dat ook duidelijk aan de bezoeker welke CTA je als bedrijf wil bereiken. Wanneer je met een inschrijvingsformulier werkt, is het belangrijk om deze zo beknopt mogelijk te houden. Bezoekers brengen niet graag tijd door op de registreerpagina, van eender welk product. Een naam en e-mailadres vragen kan al voldoende zijn. Op die manier ben je al met een voet binnen en kan je op een later tijdsstip aanvullende informatie vragen.

9. Het gevoel dat de code goed zit? Bekijk het nog maar eens

Schenk voldoende aandacht aan volgende onderdelen van je landingspagina : de structuur en code. Voor Google is het heel belangrijk dat surfers comfortable kunnen navigeren op het internet.

10. Zorg voor een bliksemsnelle laadtijd

Voor deze tip zijn twee redenen :

• Een landing page die te lang laadt, zorgt voor frustratie. De bezoeker zal sneller geneigd zijn om terug te keren naar de zoekresultaten, nog voor die jouw pagina te zien heeft gekregen.

• Google draagt niet alleen structuur en consistentie, maar ook snelle laadtijd hoog in het vaandel.

11. Wees creatief met de inhoudelijke structuur

De klassieke lay-out : bovenaan de titel, een foto en wat tekst met een knop onderaan. Dat werkt niet meer. Je mag al eens experimenteren met de inhoudelijke structuur, liefst op een zo creatief maar esthetisch bruikbare manier. Testimonials kunnen bijvoorbeeld in een groter en ander lettertype gezet worden, zodat deze er echt uitspringen.

Foto’s hier en daar plaatsen en niet enkel bovenaan zorgen voor een leuke afwisseling met de tekst op een landingspagina. Wanneer de pagina veel tekst bevat, kan je het best werken met ondertitels, zodat je de hoofdtitel wat kracht kan geven.

Foto : Shutterstock / artikelbron: Wijs



Over Wijs


Wijs

Wijs is een digital agency uit Gent met een hoek af. We werken digitale strategieën uit, bouwen websites en trekken de meer en de juiste bezoekers aan. Zonder gezever.

Waarom heb je een website nodig? Hoe krijg je meer kwalitatieve bezoekers naar je site? En hoe krik je die online resultaten op? Knappe koppen koppelen een digitale strategie aan een verfrissend concept. Wijs, in so many ways.

Volg mij


Bekijk volledig profiel