12 te Vermijden Online Communicatie & PR Blunders

12 te Vermijden Online  Communicatie & PR Blunders
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 21 juni 2012

Ooit al een tweet verstuurd of een status update geplaatst waarvan je dacht: "Niet echt mijn beste moment ..."? Hieronder vind je 12 concrete tips van 12 jonge, internationale ondernemers om blunders te vermijden (via Inc.com).

Opmerking: Dit zijn tips voor iedereen die actief is op social media, niet enkel voor communicatiemensen. Te vaak wordt door werknemers verondersteld dat enkel het bedrijf zelf hiermee rekening moet houden.

Vergeet de website niet

Het is goed dat je opgaat in content creatie en communicatie via onder andere social media, maar vergeet zeker de basics niet. Ongetwijfeld heb je op je website pagina's zoals "over ons" en "contact". Plan een moment in waarop je deze pagina's bekijkt en aanpast waar nodig. Dit is nog altijd een belangrijk uithangbord voor jou en/of je bedrijf, dit moet in orde zijn. Je kan bijvoorbeeld inplannen om dit elke eerste maandag van de maand na te kijken.

't Is niet alleen belangrijk voor geïnteresseerden en potentiële klanten, maar vooral ook voor de pers. Stel dat je een bijzonder project realiseert of een award wint en een journalist neemt foute informatie over van op die pagina's ...

- Stephanie Kaplan, Her Campus Media

Social media delegeren/outsourcen mag, maar ...

Je moet als ondernemer toch zelf op de hoogte zijn van wat de markt over je zegt. Dit kan heel gemakkelijk zonder daarvoor uren met de netwerken bezig te zijn. Gebruik een tool (zoals Engagor) voor social media en Google Alerts om in de gaten te houden of er op andere sites zoals nieuwssites en blogs iets over je gezegd wordt.

Wil je jezelf echt helemaal niet met die zaken bezighouden, spreek dan af met de persoon of het bedrijf aan wie je het doorgegeven hebt om op regelmatige basis samen te zitten en de belangrijkste punten te overlopen. Dit kan een kritische tweet zijn of een review op een blog. In elk geval ben je zo op de hoogte van de essentie.

- Lisa Nicole Bell, Inspired Life Media Group

Read before retweet

Deel nooit iets zomaar, zonder er zeker van te zijn dat het effectief aansluit bij je mening of het imago van je bedrijf. Het is verleidelijk een artikel met leuke titel zomaar te retweeten, want enkel al door het te delen, laat je zien dat je er volledig achter staat. Je hoeft daarom niet elk artikel te bestuderen, maar klik het aan, scan er eens over, bekijk de bron en lees een paar van de comments (om te zien wat de bezoekers van die website ervan vinden). Kortom, verzeker je ervan dat er niets in staat wat indruist tegen het imago dat je wil uitstralen.

- Doreen Bloch, Poshly

Keep it clean

Zoals we ook hier bij Bloovi regelmatig doen, gaan journalisten ongetwijfeld af en toe op zoek naar experts of bedrijven die pionier zijn in hun gebied voor expertise of een mening om als quote te gebruiken. Maar niet alleen journalisten gaan als vreemde ooit op één van je social media kanalen terecht komen, denk aan potentiële werkgevers/werknemers of klanten of ... Maak dan ook dat je profielen voldoende beschermd zijn.

Er bestaat wat discussie over, maar persoonlijk vind ik dat je als professional geen wilde party-pics laat zien (om een voorbeeld te geven). Er zijn er die het wel doen, en zelfs op Twitter, maar dat is een keuze. Veel heeft te maken met hoe je het verder inkleedt en wat de verhouding is tussen dergelijke berichten en waardevolle.

Verwen de pers

Jaja, dat wil zeggen dat je ons ook mag verwennen ;-). Wij coveren nu wel een niche-markt, waardoor we vrijwel elk persbericht kunnen publiceren. Maar bij meer algemene websites en kranten is het best om niet gewoon één email naar een hele groep journalisten te sturen.

  • Personaliseer elke mail die je naar een journalist stuurt
  • Zorg ervoor dat de tekst zowel in bijlage zit als uitgetypt in de mail zelf
  • Stuur ALTIJD je logo mee, ook al hebben ze ooit al iets over je gepubliceerd
  • Houd rekening met persoonlijke voorkeuren. Voorbeeld: een journalist zou kunnen laten weten dat hij liever Word-documenten ontvangt in plaats van PDF's.
  • Zorg voor "versiering". Stuur minstens één extra afbeelding mee. Dit kan een printscreen zijn, een groepsfoto, ... Een journalist die merkt dat hij nog zelf zal moeten op zoek gaan, zal minder snel geneigd zijn je bericht over te nemen.
  • ...

Het zijn die journalisten die beslissen of je bericht aandacht krijgt of niet. Aan jou om te zien hoe ver je wil gaan om coverage te verkrijgen.

- Thursday Bram, Hyper Modern Consulting

Alcohol + social media = slechte cocktail

Het is verleidelijk maar laat social media links liggen wanneer je onder invloed bent. Het kan zijn dat je de vrijdagnacht nog iets wil tweeten over je avondje uit, maar dit kan soms volledig anders uitpakken dan hoe je het de avond zelf had voorgesteld. Houd er rekening mee dat, als je social media professioneel gebruikt, heel wat mensen in een zakelijke context, overdag op weekdagen op je profielen terechtkomt. Een "sfeervolle", licht beneveld bericht kan daar nogal fout overkomen.

- John Hall, Digital Talent Agents

Vertel het gewoon zoals het is

Zowel op social media als bij communicatie met de pers moet je erop letten dat je eerlijk en transparant blijft. Probeer dus nooit om iets negatief te verbloemen of andere zaken overdreven positief voor te stellen. Een journalist met kennis van de sector of iemand die zelf zijn research doet zal dit altijd ontdekken. Ook op social media kan het een regen aan negatieve, dodelijke berichten teweeg brengen wanneer men ontdekt dat ze belogen zijn, ook al gaat het maar om een klein leugentje.

- Brent Beshore, AdVentures

Mixing business and pleasure

Dit werd hierboven al eens aangehaald, maar het is dan ook heel belangrijk. Zeker wanneer je in onze sector actief bent, is er véél over je te vinden op het net. De meeste trendwatchers zijn het erover eens dat werk en privé steeds meer samensmelten en dat heeft veel te maken met social media, waarop je zowel met vrienden, collega's als klanten communiceert binnen hetzelfde platform. Het resultaat is dat veel mensen niet goed weten hoe ver ze mogen gaan. Soms hoor je zeggen dat je daar niet moet naar kijken, dat je het recht hebt om te communiceren waarover je wil. Natuurlijk heb je het recht, je hebt veel rechten als het op social media aankomt, maar perceptie is alles...

- Yael Cohen, Fuck Cancer

Be the bigger man

Laat je er nooit aan vangen negatieve berichten te posten over concurrenten. Zelfs op je eigen Facebook profiel met de nodige bescherming van vreemden. Iedereen heeft een PAK vrienden op Facebook die eigenlijk niet echt vrienden zijn, tenzij je regelmatig met enkele honderden mensen babbelt? Je weet nooit wie wat te zien zal krijgen. Let hier dus voor op. Dit geldt niet enkel voor de ondernemers, maar zeker ook voor medewerkers.

- Steven Le Vine, Grapevine PR

Doe wat je belooft te zullen doen

Dit klinkt logisch, maar let erop dat je dit OVERAL doet, online én offline. Dit kan gaan van de belofte een stukje info door te sturen naar iemand, een aankondiging van een update, een publieke committment om op regelmatige basis te bloggen, ... Dit is belangrijk voor zowel bedrijven als op persoonlijk niveau. Het bewijst niet alleen dat je betrouwbaar en geloofwaardig bent, maar ook dat je volledig committed bent to the cause.

- Nathalie Lussier, Nathalie Lussier Media

Onderschat de kracht van social media niet

Eigenlijk is het simpel: ofwel ga je er volledig voor en investeer je er tijd en aandacht aan, ofwel laat je het gewoon met rust (wat eigenlijk geen optie zou mogen zijn). Ergens tussenin is al zeker geen optie, want daar loop je het risico er te licht over te gaan en dat heeft een slechte kwaliteit in communicatie als gevolg. Ook al ben je als bedrijf pas begonnen op social media en heb je een handvol followers, dan nog moet je dit bekijken alsof je met de hele wereld communiceert. Want wie weet zit er iemand met 1.000 followers tussen die een "domme" tweet van jou retweet...

- Christopher Kelly, Sentry Centers

Authenticiteit!

Wees authentiek en transparant. Dit is de enige manier om een relatie op te bouwen met alle stakeholders. De tijd dat bedrijven een boodschap door de strot van de consument kan rammen is voorbij. Ik ga hier niet meer dieper op in, aangezien we er al een uitgebreid artikel aan gewijd hebben: Tips en Tricks voor authentiek Engagement op Social Media.

- Lucas Sommer, Audimated

bron: inc.com

Welke punten zou je zelf nog aanvullen?

-- --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi

Tags: , , .



Over Alexander Maertens


Alexander Maertens

Freelance schrijver en copywriter

Volg mij


Bekijk volledig profiel