Dit jaar vierden we de 10de verjaardag van Facebook. Maar wat bracht 2014 voor Zuckerberg en co? Startte er een verval? Of werd Facebook nog dominanter? En hoe tevreden zijn de adverteerders? Wat bracht 2014 voor Facebook? We maakten een round-up: 

De overname van Whatsapp

Het grootste nieuws van dit jaar viel half februari 2014 te rapen. Facebook maakte toen immers bekend dat het Whatsapp gekocht had. Al snel startten er speculaties over de verschillende plannen die Facebook heeft met Whatsapp. Tot nu toe is er weinig veranderd aan de dienst.

Facebook telde zo’n 16 miljard dollar neer voor WhatsApp. Wat zal er veranderen? Krijgen we nu massaal advertenties te zien in WhatsApp? „Nope,” zegt Mark Zuckerberg. „Advertenties zijn niet de manier om geld te slaan uit WhatsApp.” 

Wat Facebook dan wel van plan is met WhatsApp lees je in het dit artikel.

 

Wat als Facebook offline gaat?

Begin september heeft Facebook enkele flinke storingen gekend. Je zou denken: Who Cares? Wel, kijk maar even wat er gebeurt op het internet als Facebook down gaat, de impact is groter dan je denkt:

Lees hier het volledige artikel.

 

 

Opvallend: Mark Zuckerberg spreekt vloeiend Mandarijns

Het charmeoffensief van Mark in China:

Mark Zuckerberg bezocht de Chinese Tsinghua Universiteit in Beijing en gaf er meer uitleg over de eerste dagen van Facebook, innovatie en de verdere toekomst van het bedrijf. Zuckerberg maakte grote indruk door vragen te beantwoorden in het Mandarijns. Naar het schijnt was zijn uitspraak niet van de beste, maar toch reageerden toehoorders laaiend enthousiast.

Lees hier het volledige artikel.

Vanaf 2015: minder promotionele content in de newsfeed

Facebook gebruikers roepen er al een tijdje om, ze willen meer posts zien van hun vrienden en van pagina’s die ze geliked hebben. Ze willen ook minder nutteloze promotionele content zien zoals win-en like-acties. Facebook gaat nu in op deze eis. 

Facebook gaat de hoeveelheid Promotionele Berichten in de NewsFeed verminderen. Let wel: Promoted Posts van bedrijven blijven echter wel prominent in beeld. "Het doel van het Nieuwsoverzicht is om mensen dingen te laten zien die ze graag zien. Vanaf januari 2015 gaat het aantal Promo-content in de Newsfeed drastisch verminderen," zegt Facebook.

Lees hier het volledige artikel.

Facebook lanceerde hyperlokaal adverteren

Facebook wil met Local Awareness Ads ook kleine ondernemingen aantrekken tot het platform. 

Die ondernemingen kunnen adverteren naar klanten uit een straal van x aantal kilometer rondom hun winkel. De "Local Awareness Ads" hebben als doel zoveel mogelijk mensen te bereiken binnen één beperkt gebied.

Lees hier het volledige artikel.

 

Nieuwe diensten zoals "Nearby friends"

Facebook is in 2014 begonnen met de uitrol van een nieuwe mobiele functie: Nearby Friends. Nearby Friends laat je zien wie van je Facebookvrienden in de buurt zijn. Een voorbeeld: Je bent onderweg naar de bioscoop en er zijn bekenden in de buurt, dan ontvang je een melding op je telefoon – nu kun je de film samen gaan zien of elkaar na de film ontmoeten.

Lees hier het volledige artikel.

Facebook mobile payments komen eraan

Facebook gaat binnenkort starten met mobiele betalingen. Dat blijkt uit screenshots die gelekt zijn op het internet. De betalingsmodule staat zelfs al online, al is ze nog niet voor iedereen zichtbaar. Vanuit Facebook Messenger zal je vanaf binnenkort geld kunnen sturen naar vrienden, net zoals je een foto of een bestand zou doorsturen.

Lees hier het volledige artikel.

 

De meest populaire momenten op Facebook in 2014

Facebook toonde een overzicht van de populaireste momenten, plaatsen en personen op Facebook van 2014. Voor deze informatie heeft Facebook een 'Year in Review' website in het leven geroepen - yearinreview.fb.com - waar je alle Year in Review gegevens terug kan vinden.

Lees hier het volledige artikel.

 

Wat verwacht jij van Facebook in 2015? Wordt jouw Facebook budget opgedreven?