Netflix is klaar voor werelddominantie. Dit is het plan:

Netflix is klaar voor werelddominantie. Dit is het plan:
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 16 februari 2015

Netflix is van plan om dit jaar explosief te groeien. De videostreamer liet onlangs weten dat het van plan is om uit te breiden naar 150 landen in de komende twee jaar. Maar ook de hoeveelheid eigen content zal flink worden opgedreven. Om deze doelen te bereiken is Netflix van plan om 1 miljard dollar te gaan lenen. “We willen 320 uur aan eigen content uitbrengen in 2015. Dat is het driedubbele van 2014,” vertelde CEO Reed Hastings onlangs. De droom van Netflix om HBO voorbij te steken lijkt stillaan binnen handbereik. Een overzicht van Netflix’ plannen:

Sneller groeien dan HBO

Amerikaans productiehuis HBO staat al jaren bekend voor het leveren van top-series zoals The Wire, The Soprano’s & Game of Thrones. Om massaal gebruikers aan te trekken besefte Netflix dat het net zoals HBO ook zelf content moest gaan maken.

“The goal is to become HBO faster than HBO can become us,” vertelde Netflix’ contentbaas Ted Sarandos aan GQ in 2013.

Foto: House of Cards (Netflix)

In 2013 wist niemand of Netflix in dit opzet zou slagen. Twee jaar later blijkt dat het kan. Netflix introduceerde de voorbije twee jaar top-series zoals House of Cards, Marco Polo en Orange is The New Black. Bovendien kaapte Netflix ook al Golden Globes én Emmy Awards weg voor haar eigen producties.

Content aankopen wordt steeds duurder

Met de creatie van eigen content wil Netflix steeds meer mensen overtuigen én haar bestaande gebruikers een reden geven om klant te blijven. Daarnaast blijkt dat content aankopen een steeds duurdere aangelegenheid wordt door de stijgende prijzen van licenties. Daarnaast presteren Netflix’ eigen producties vaak beter dan die van top-filmstudio's. Zo haalde Netflix’ Marco Polo een audience score op RottenTomatoes die in de buurt komt van HBO’s topserie Game of Thrones. 

Foto: Marco Polo (Netflix)

“Our originals cost us less money, relative to our viewing metrics, than most of our licensed content, much of which is well known and created by the top studios,” liet Netflix weten.

2015: Het jaar van de stroomversnelling?

In 2015 lijkt Netflix van plan om alles in een stroomversnelling te brengen. “We willen 320 uur aan eigen content uitbrengen in 2015. Dat is het driedubbele van 2014,” vertelde CEO Reed Hastings onlangs. Bovendien lijkt Netflix van plan om 9,5 miljard dollar te spenderen aan programmatie. 

Daarnaast plant Netflix ook tal van nieuwe series en films zoals Bloodline (zie trailer onderaan), Marvel’s Daredevil, nieuwe comedy shows & documentaires. Onlangs lanceerde het ook nog de Breaking Bad spin-off Better Call Saul. In 2015 zou Netflix een twintigtal nieuwe producties lanceren.

Naast het uitbreiden van content wil Netflix ook aanwezig zijn in meer dan 150 landen in de komende twee jaar. Vorig jaar breidde Netflix al uit door te lanceren in België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland & Oostenrijk. Dit jaar zou Netflix uitbreiden naar zowel Nieuw Zeeland en Australië. Verwacht wordt dat China, Japan, Spanje & Zuid Korea zullen volgen.

"Eigenlijk willen we in elk land ter wereld actief zijn," zegt CEO Reed Hastings.

Lening van 1 miljard dollar

Om deze versnelde groei te kunnen betalen heeft Netflix bekend gemaakt dat het 1 miljard dollar wil gaan lenen. Met het geld wil Netflix investeren in content en wil het ‘mogelijke overnames’ bekostigen. De grootte van de som toont aan dat het voor Netflix menens is.

Dé uitdaging voor Netflix wordt het creëren van nieuwe content waar mensen effectief naar zullen blijven kijken. Met House of Cards, Orange is The New Black & Marco Polo is dat gelukt. Benieuwd of Netflix dezelfde kwaliteit kan blijven leveren in toekomstige content.

Meer info: www.netflix.com

Tags: , , , , .



Over Thomas Van Den Elzen


Thomas Van Den Elzen

Thomas is contentman van Bloovi.be en is verantwoordelijk voor de inhoud van de Bloovi site. Hij gaat dagelijks de dialoog aan met de digitale wereld...

 

Volg mij


Bekijk volledig profiel