Wat zijn de trends voor 2015? De meest gestelde vraag die ik in deze nieuwjaarsperiode krijg. De magazines en kranten staan vol met top vijf lijstjes voor 2015: interieur, mode, gadgets, … Maar met de populariteit van de trend lijstjes groeien ook de bedenkingen bij de trendwatchers. En terecht!

Lijstjes zijn leuk voor op café

Trend lijstjes voor 2015 zijn interessant voor aan de toog, maar kan je ze effectief inzetten voor je bedrijf? 2015 is immers zo voorbij en een jaar is vaak te kort om je business fundamenteel te veranderen.

Bij Trendwolves kijken we dan ook liever naar opkomende of veranderende ideeën bij mensen om bedrijven te begeleiden en zo vanuit trends een toekomstig product, strategie of marketing concept voor te stellen. Het duurt even eer die ideeën gevormd worden en een duidelijke plaats in onze maatschappij krijgen, maar ze hebben een langere time-frame dan de markt. Bedrijven krijgen op deze manier de tijd om te innoveren, onderzoeken en te lanceren.

Het is interessanter om voor de trend te zitten, dan er steeds achter te hollen.

Tijdens de Trendsnight ga ik dan ook niet mijn visie op 2015 geven. Vanuit het laatste trendrapport ‘Bright Underground’  vertel ik graag over een vraag die me de laatste jaren intrigeert: Hoe we de toekomst kunnen overleven?

Hoe we de toekomst kunnen overleven?

Everything is fucked, everything is OK. Hoe kan je vandaag die OK vinden? Bij innovatoren en trendsetters wereldwijd zien we een drang naar kracht, imperfectie, intuïtie, en een focus op alle zintuigen. Dit zijn nieuwe elementen die ons in staat stellen de volgende 10 jaar te overleven.

Van mooi & glad naar ruw

We omringen ons vandaag te veel met mooie, gladde en perfecte materialen. Ruwheid en imperfectie geven consumenten het gevoel van innerlijke kracht. In onze kledingkast en op ons etensbord vinden we nu reeds kleine imperfecties terug, maar imperfectie gaat de volgende jaren zo ver dat lelijkheid een nieuwe norm wordt. Flexibiliteit is een van de belangrijkste eigenschappen die je vandaag moet hebben om in onze snelle wereld te overleven.

De tijd van cocoonen is gedaan en we hebben nood aan omgevingen die ons uitdagen en in staat stellen om niet in formaliteiten en gewoontes te sukkelen. Door een overvloed aan bits & bytes worden de visuele impulsen saai en beginnen we onze andere zintuigen te herwaarderen.

Nogmaals, focus je voor je toekomst strategie niet te hard op lijstjes. De toekomst heeft vele mogelijke verhalen. Je moet trendverhalen zien als inspiratie om mee de toekomst vorm te geven. Je zal zien: 2015 is zo voorbij.

Oh, en over 2015 kunnen we altijd praten met een biertje op Trendsnight?