26 september: Dag van de klant. Ook voor webshops?

Roeland Ruelens
Door Roeland Ruelens E-commerce
26 september: Dag van de klant. Ook voor webshops?

Naar jaarlijkse traditie organiseert Unizo de “Dag van de klant”. Op zaterdag 26 september wil Unizo de Belgische consument in de bloemetjes zetten en vraagt aan winkeliers om ze te verwennen. Hét moment om als winkel je (trouwe) klanten nog beter aan je winkel te binden.

Dag van de klant kennen we vooral van de slager in het dorp of de doe-het-zelf zaak wat verder. Maar is dag van de klant er niet voor alle klanten, ook de online shoppers? Ja natuurlijk! Grijp als webwinkelier deze kans!

Dag van de klant, waarom meedoen als webwinkelier?

Verassen is dé manier om van klanten ambassadeurs te maken. Misschien vertellen ze over je leuke verassing tegen hun netwerk? Zijn ze zo blij dat ze volgende keer zeker weer bij jou bestellen? Of ze zijn erg tevreden en laten ergens een positieve review achter. Kortom: Je maakt je klant meer dan tevreden, meer dan anders.

Hoe kan je je klant online in de bloemetjes zetten?

Je moet niet elke klant een groot cadeau geven of een leuke korting. Een klein gebaar is zeker voldoende. Enkele suggesties:

  • Steek een kaartje bij elke bestelling. Handgeschreven en persoonlijk. Kost je bijna niets en geef toe, wie krijgt er niet graag kaartjes?
  • Een klein cadeautje (eventueel in combinatie met het kaartje) wordt uiteraard enorm gewaardeerd. Probeer hier uiteraard origineel in te zijn, een balpen of sticker van je bedrijf heeft weinig emotionele waarde. Het cadeautje inpakken? Des te groter de verassing!
  • Een speciale “dag van de klant”-actie kan ook natuurlijk. Een korting, gratis verzending?
  • Beloon je trouwe klanten. Waarom enkel de klanten belonen die die dag bij jou bestellen? Misschien kan je al je eerdere klanten ook bedanken met een mail, korting, kaartje…
  • Geen tijd voor deze zaken? Of misschien is dit moeilijk? Wat dacht je van een leuke video die ja na het afrekenen toont waarin je je klant bedankt? CoolBlue doet dit standaard bij elke klant en dat komt erg sympathiek over!

Meer informatie over “Dag van de klant”, promotiemateriaal en cadeautjes vind je op hun site: dagvandeklant.be. Doe je mee aan dag van de klant? Wat doe je voor je klant? Laat een reactie achter!

foto: shutterstock.com