3 domme fouten die marketeers keer op keer maken (en hoe je ze oplost)

3 domme fouten die marketeers keer op keer maken (en hoe je ze oplost)

Pieter De Moor
Door Pieter De Moor
3 domme fouten die marketeers keer op keer maken (en hoe je ze oplost)

Als marketeer is het aantal conversies (mensen die een effectieve aankoop of een bepaalde actie voltooien) naar nieuwe hoogten brengen een absolute topprioriteit. Meer zelfs; de conversieratio verbeteren is (letterlijk) van goudwaarde. Toch is conversieratio’s (CRO) verhogen meer dan enkele snelle aanpassingen doorvoeren. Veel marketeers denken immers te vaak aan effecten op de korte termijn, terwijl bepaalde aanpassingen pas na een tijdje écht beginnen te renderen. We voelen je al denken: hoe kan ik er in hemelsnaam voor zorgen dat ik op de lange termijn de juiste keuzes maak? Moz.com lanceerde onlangs enkele veel voorkomende fouten én oplossingen om je CRO naar ongekende hoogten te stuwen. Wij kozen er drie belangrijke voor je uit. Meer weten over CRO? Kom dan zeker op 28 november naar Conversion Day. Het belooft een top-editie te worden!

De gevolgen van een kleine inschattingsfout...

Stel dat je baas vraagt om het aantal conversies te boosten op bepaalde productpagina’s. Je doet wat aanpassingen en lanceert een A/B test. Het nieuwe design slaat aan, en conversies swingen de pan uit. Na een maand testen ziet het er goed uit. De nieuwe versie slaat aan! Je vraag je baas om alle productpagina’s aan te passen naar het nieuwe design. Je krijgt groen licht. Nadat alles is uitgerold… Een ramp! Het aantal conversies zakt. Misschien heeft het iets te maken met het seizoen. Denk je. De omzet zakt. Wat is er aan de hand? Oeps. De gevolgen van een CRO-foutje kunnen groot zijn.

"Het basisdoel van CRO-optimalisatie is om dé waarheid te achterhalen. Als je dus snel uitgaat van bepaalde assumpties zonder deze ten gronde te testen, ben je dus niet bezig met het verhogen van het aantal conversies. Integendeel. "

Wat blijkt? Je hebt de nieuwe productpagina niet lang genoeg getest om een statistische vergelijking te kunnen maken. Als je 95 procent zeker wil zijn voor je bepaalde conversie optimalisaties doorvoert, moet je dus dubbelchecken of je berekening statistisch steek houdt. Als je pagina maar sporadisch bezocht wordt, betekent dat dat je een tijdje zal moeten testen om een kritische massa te bereiken.

Het is aanlokkelijk om de resultaten van bescheiden tests te zien als dé waarheid. Maar onthou: het basisdoel van CRO-optimalisatie is net om dé waarheid te achterhalen. Als je dus snel uitgaat van bepaalde assumpties zonder deze ten gronde te testen, ben je dus niet bezig met het verhogen van het aantal conversies. Integendeel.

Vaak maken marketeers dezelfde fouten als ze hun CRO ratio willen boosten. Moz.com zette er enkele op een rijtje. We hebben de drie meest voorkomende fouten voor je samengevat. Zodat je ze niet zou maken:

1. Hou rekening met de context

Als je de zin leest: "site x heeft een boost van 125 procent in conversies gehaald", heb je je dan afgevraagd wat daarmee precies bedoeld wordt? Ja? Goed, dan denk je zoals een echte CRO-marketeer. Conversieratio's kunnen immers toepassing hebben op het aantal aankopen, leads, inschrijvingen op een nieuwsbrief of simpelweg hoeveel gebruikers zijn ingelogd. Als iemand zegt dat ze "een flinke boost hebben gezien in het aantal conversies", dan wil dat eigenlijk niets zeggen.

In het geval van site x zou het kunnen betekenen dat iemand een trial versie van een stuk software heeft gedownload. Eens je dat weet, weet je ook wat conversies in het geval van site x écht betekent. Je moet dus alles in perspectief zien. Daarnaast moet je ook gaan bekijken wanneer een bepaalde test net is afgenomen, en hoe lang je deze hebt laten lopen. Bovendien hangt het er ook vanaf in welke periode bepaald gedrag is gemeten. Meer zelfs: soms hangt het aantal conversies ook van maand tot maand af. In de feestmaand december is het logisch dat er veel aankopen worden gedaan, maar daarom mag je de test van december niet zien als een graadmeter voor maart.

Een ander geval waar je CRO onderhevig aan is, is het apparaat dat mensen gebruiken om naar je site te surfen. Op een mobiel apparaat zal het conversieratio lager liggen dan op een desktop. Hou daarmee rekening en schrijf niet zomaar iets af omdat het conversieratio laag ligt, een korter invulformulier op mobiel kan wonderen doen en kan het conversieratio plots gigantisch verbeteren.

Tot slot, onthou dat het conversieratio niet de belangrijkste metric is voor je bedrijf. Het is belangrijk dat je beseft dat conversies en je omzet onherroepelijk verbonden zijn. Meer conversies wil niet zeggen dat je bedrijf het daarom beter doet. Zo kan je de prijs dramatisch laten zakken om meer conversies te bekomen, maar dat zou de marge van het bedrijf weinig deugd doen. Toch? Daarom moet je conversies zien als een belangrijke metric, maar niet als dé belangrijkste.

2. Durf ook experimenteren met dingen die het goed doen

Als iets goed loopt dan wil dat niet persé zeggen dat je het niet hoeft te veranderen. Vaak is het optimaliseren van deze goedwerkende campagnes vitaal om je conversieratio drastisch te optimaliseren.

Online marketingtool HubSpot nam onlangs de proef op te som door te beslissingen om een pak oude blogposts te updaten en te resharen zodat ze nieuwe trafiek én leads naar hun blog konden lokken.

Niet enkel oude blogposts werden herbekeken, maar ook de best presterende gingen onder de sloophamer. Wat bleek? Niet alleen 76 procent van de maandelijkse lezers kwamen op de blog van HubSpot terecht via "oude" posts, maar ook 92 procent van de maandelijkse leads.

Hoe dat komt? Oude artikels die stelselmatig meer lezers krijgen werden als aantonend gezien en stegen ook binnen Google's ranking. Daardoor genereerden ze maand na maand een pak aan trafiek. Het doel van het updaten van blogposts was a) om artikels met veel trafiek beter te laten converteren en b) meer trafiek te sturen naar artikels die goed converteren.

Het resultaat van het updaten van deze oude artikels wierp duidelijk vruchten af:

3. Geef nooit zomaar op nadat iets mislukt

Als je een aantal keer iets probeert te bewijzen, maar het mislukt steeds, wil het niet zeggen dat je gefaald hebt. Bij HubSpot hebben ze daar zelfs een mooi gezegde over: "Als je iets test en het faalt, dan geeft het ofwel het resultaat dat je wilt, ofwel heb je er iets uit geleerd."

Dit is een groot deel van de CRO-mindset die elke marketeer zou moeten hebben. Je geeft niet op na je eerste test. En ook niet na de tweede of de derde. Je dient elke test systematisch te benaderen en ook met dezelfde objectiviteit te bekijken. Vooroordelen en hopen op een bepaald resultaat zijn eigenlijk 'not done'.

Conversieratio's verbeteren is dus een kunst waar je als beoefenaar steeds beter in moet worden. Dé lessen die we jou willen meegeven zijn: durf te experimenteren, hou rekening met de context én geef niet op.

Meer weten over conversieratio optimalisatie? Dan hebben wij iets fantastisch voor jou in petto! Wat als je een hele dag omgeven zou worden met likeminded marketeers, vragen zou kunnen stellen aan experts én dat alles met een lekker hapje en drankje? Bloovi organiseert op 28 november Conversion Day, een dag waar op je alles te weten zal komen over het optimaliseren van je CRO.

Tot dan! Wij zijn alvast druk bezig om er een onvergetelijke én leerrijke experience van te maken! Meer info: conversionday.bloovi.be

Interesse in de branded content, white paper en advertising mogelijkheden op Bloovi?
Neem contact op met BLOOVI STUDIO.