3 Manieren om een Facebookpagina toch van naam te veranderen

3 Manieren om een Facebookpagina toch van naam te veranderen
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 22 september 2014

Verschillende organisaties en verenigingen hebben het al meegemaakt. Ze hebben een pagina op Facebook met veel likes en plots verandert de naam van de organisatie. Zodra een pagina meer dan 200 likes heeft is het echter niet meer mogelijk om de naam van de pagina te wijzigen. Hoe pak je dat best aan?

Vaak wordt ervoor gekozen om een nieuwe pagina te beginnen. Op de oude pagina wordt dan gedurende een bepaalde periode steeds verwezen naar de nieuwe pagina in de hoop een deel van de community mee te krijgen. Na verloop van tijd wordt de oude pagina dan afgesloten. Veel likes gaan daardoor echter verloren.

Beter zou zijn om de naam van de pagina te kunnen veranderen. Het is niet gemakkelijk, maar er bestaan drie manieren om een pagina van naam te veranderen.

1. Verminder het aantal likes

De eerste manier bestaat uit het verminderen van de likes. Zodra het aantal likes van een pagina zakt onder de tweehonderd is het mogelijk de pagina van naam te veranderen. Als beheerder van een pagina kun je echter geen likes verwijderen, tenzij je de profielen blokkeert.

Het best is dus een bericht te sturen naar enkele profielen om te vragen de pagina te disliken zodat je de naam kunt wijzigen. Best stuur je hiervoor naar mensen waarmee je persoonlijk bevriend bent op Facebook. Een pagina kan namelijk geen bericht sturen naar heel haar community. Deze methode is enkel aan te raden indien het aantal likes niet veel meer dan tweehonderd bedraagt.

2. Ken iemand in de VS

Wereldwijd draaien er verschillende versies van Facebook. In de VS is het nu al mogelijk om, mits bewijs, de naam van de fanpagina te veranderen. Misschien introduceert Facebook dit binnenkort ook in Europa, maar tot nu toe is het enkel mogelijk in Amerika.

De truc om de pagina van naam te veranderen gaat als volgt: contacteer iemand in de Verenigde Staten. Maak hem of haar beheerder van je pagina en laat hem de naam wijzigen. Zo eenvoudig kan het zijn. Het moeilijkste is dat je Amerikaanse kennis ook zal moeten kunnen aantonen dat de naam van de organisatie daadwerkelijk is veranderd. Zodra de naamsverandering is aangevraagd, zal de eigenaar van de pagina een bewijs moeten uploaden.  Dat kan eenvoudig met een enveloppe, bewijs van gewijzigde website, een factuur…

3. Een bewerking voorstellen

Het feit dat een pagina niet zomaar van naam veranderd kan worden, is een bewuste keuze van Facebook. Door een pagina te liken geef je namelijk aan dat je die pagina letterlijk ‘leuk’ vindt. Als de naam van de pagina wijzigt, kan die een heel andere invulling krijgen. En juist daarom maakt Facebook de naamswijzigingen zo moeilijk. Een logische beslissing dus. Maar aangezien een Facebook een social network site is, houden ze ook rekening met de wil van de community.

Profielen die een pagina liken kunnen via ‘een bewerking voorstellen’ suggesties doen aan de paginabeheerders. Dat kan gaan om een wijziging van het telefoonnummer, het aanvullen van de openingsuren, het adres toevoegen … of het wijzigen van de naam van een pagina. Als een 10-tal profielen die de pagina liken identiek dezelfde naamswijziging voorstellen, kunnen de beheerders de naam van de pagina wijzigen.

Tot slot nog twee belangrijke opmerkingen als je de naam van de pagina verandert. Ten eerste is het enkel aangeraden om de naam van een pagina te veranderen als het doel van de pagina hetzelfde blijft (lees: dezelfde inhoud in een andere verpakking). Als het doel van de pagina verandert, is het beter om dit te communiceren en met een nieuwe pagina te beginnen. Ten slotte is het belangrijk om te communiceren waarom je de pagina van naam verandert. Vermeld dat zeker voldoende op voorhand.

Tags: .



Over Christophe Vanhoutte


Christophe Vanhoutte

Christophe Vanhoutte is een gewezen student handelswetenschappen met een sterke interesse in Social Media. Hij is net gestart als Young Potential in de retail sector.

Volg mij


Bekijk volledig profiel