Voor veel gebruikers is Google Analytics een kluwen aan data. Het in kaart brengen ervan is dan ook dikwijls een tijdrovend gebeuren. Soms zelfs zonder resultaat. Gelukkig zijn er 3 slimme manieren om meer uit deze tool te halen. Een overzicht.

1. Bepaal je doelen bij Google Analytics concreet én correct

Wil je een conversierapport bekijken in Google Analytics, moet je concrete en acccurate doelen stellen. Denk aan het absolute aantal conversies, de conversieratio per doel en - indien van toepassing - de doelwaarde.

Een gouden regel? Laat zowel de macro als micro doelstellingen controleren.

Het verschil: macro doeleinden zijn acties die een direct en duidelijk resultaat opleveren, terwijl micro doelen abstracter en complexer zijn. Weet wel dat de twee doelsoorten onlosmakelijk verbonden zijn met elkaar.

Bijvoorbeeld: koopt een bezoeker een van je producten? Dan heb je een macro doel bereikt. Gaat het om een gebruiker die een online brochure downloadt, dan behaalde je een micro doelstelling. 

Vergeet niet dat je de nodige rechten moet hebben om Google Analytics aan te passen. Enkel dan kun je doelen instellen.

Hieronder alvast een negendelig stappenplan om bestemmingsdoelen te definiëren:

  1. Ga via de startpagina naar ‘Beheerder’
  2. Onder ‘Weergave’ klik je het ‘Doelen’-menu aan. Selecteer ‘Nieuw doel’
  3. Kies bij ‘Doelconfiguratie’ voor ‘Aangepast’ en ga verder
  4. Voer de naam van het doel in en selecteer ‘Bestemming’ en ga verder
  5. Zorg dat de bestemming gelijk is aan de url van de pagina in kwestie waarvoor je een doel definieert
  6. Selecteer ‘Waarde’ en ken een monetaire waarde toe aan je doel, relatief of absoluut*
  7. Selecteer ‘Trechter’ als er meerdere tussenstappen zijn voor een conversie
  8. Gebruik ‘Verifieer je doel’ om je doel te controleren via historische data
  9. Bewaar je wijzigingen en klik op ‘Maak doel aan’ om af te sluiten


→ * Tip! Je weet niet welk bedrag je op je doel moet kleven? Ken dan aan elk doel een relatieve waarde toe.

2. Krijg notificaties via intelligence events

Je wilt een melding krijgen wanneer bepaalde acties of gebeurtenissen op je webpagina plaatsvinden? Daarvoor kun je informatiegebeurtenissen - of ‘intelligence events’ gebruiken. Waar je die handige functionaliteit terugvindt? Ga naar de tab ‘Rapportage’ en klik de functie aan in het linkse navigatiemenu. Handig: Google Analytics omvat zowel automatisch gegenereerde meldingen als aangepaste notificaties.

Stel alvast deze 3 aangepaste meldingen in: websiteverkeer, conversieniveau en conversieratio.

3. Gebruik aangepaste segmenten om je resultaten te ontcijferen

Neem nu dat je website een gemiddelde conversieratio heeft van 3%. Redelijk, maar wat vertelt dit cijfer je nu precies? Hiervoor kun je aangepaste segmenten bepalen. Zo deel je je data verder op en zorg je voor verfijnde analyses. Ook kun je voor bepaalde segmentdrempels een notificatie instellen.

Op 23 oktober organiseren Smart Business en ZDNet een training over Google Analytics. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven vindt u op www.businessmeetsit.be