3 stappen om een SEO disaster te voorkomen bij het lanceren van uw nieuwe website

3 stappen om een SEO disaster te voorkomen bij het lanceren van uw nieuwe website
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 7 februari 2014

Het bestuur van uw bedrijf heeft eindelijk aangekondigd dat er een nieuwe website komt en eindelijk een goede domeinnaam. Hoera! De week voor de lancering worden de nodige champagne flessen aangeschaft. De website is live. Driewerf hoera! Alles is rozengeur en maneschijn tot 6 maanden later uit de rapportages te zien is dat maar liefst 70% van de bezoekers via SEO is weggevallen sinds de nieuwe website. In dit artikel bespreken we aan de hand van een case hoe u dit moet vermijden.

Deze case is een website met 1 miljoen bezoekers in 2013. Er werd beslist dat de domeinnaam veranderde, hieronder duid ik deze aan met www.domeinnaam.be en www.nieuwedomeinnaam.be. Google en zijn algoritme houden niet van veranderingen die tegelijkertijd plaats vinden. Verschillende zaken dienen het best gefaseerd uitgevoerd te worden. Na 8 dagen rankte de website al op de merk naam met de nieuwe domeinnaam op de nummer 1 positie door een doorgedreven SEO migratie plan. Lees hier de verschillende stappen :

Voor de lancering :

1) Installeer SEO modules

Zorg dat in het CMS van uw website de nodige SEO modules aanwezig zijn. Denk hierbij aan de meta title, meta description, meta keywords (bing,yahoo), sitemaps, redirects, enz.

2) Genereer xml sitemaps

Voor de lancering zorgt u ervoor dat de sitemaps voor uw taal (of meerdere talen) reeds werken en alle relevante content in deze sitemap aanwezig is onder URL www.nieuwedomeinnaam.be/nl/sitemap.xml 

3) Google Analytics 

Een veel voorkomende fout is dat de Google Analytics code van op de oude website niet wordt meegenomen en maar later wordt toegevoegd. Na de lancering is het cruciaal dat we binnen de 24u data kunnen analyseren. 

4) Verifieer login gegevens Google Webmaster Tools

De belangrijkste tool tijdens onze migratie is de Google Webmaster Tools. Zorg ervoor dat u de login gegevens heeft van uw bestaande account of een nieuw account aanmaakt. 

5) Redirect lijsten aanmaken 

Maak een overzicht (dit kan in Excel) met alle pagina’s op de oude website en per URL de nieuwe pagina die daar bij aansluit. 

www.domeinnaam.be/nl/pagina1        www.nieuwedomeinnaam/nl/pag1 

www.domeinnaam.be/nl/news             www.nieuwedomeinnaam/nl/nieuws

Lancering

6) 301 redirects instellen en checken 

Bij de lancering gaan we de pagina’s van de oude naar de nieuwe website door middel van een 301 redirect verbinden met elkaar. Op die manier gaan we de SEO waarde van de oude pagina doorgeven aan de nieuwe pagina. 

7) Sitemaps uploaden

Voeg dezelfde dag van de lancering de sitemaps toe in Google Webmaster Tools 

8) Google Webmaster Tools domeinnaam wijziging

Meld Google dat uw domeinnaam is gewijzigd, volg de procedure die hier beschreven staat.

Na lancering

9) Crawlfouten

Binnen Google Webmaster Tools wordt er een overzicht gegeven van pagina’s die een 404 fout opleveren. Monitor deze pagina’s en stel een redirect in naar de meest relevante pagina. Check ook hoeveel pagina’s er nog binnen de index van Google aanwezig zijn voor de oude website en nieuwe website. Hou deze evolutie bij: 

10) Linkbuilding

Een belangrijke parameter bij SEO is Linkbuilding. Alle linkpartners linken naar uw oude domeinnaam. Help Google om uw nieuwe website domeinnaam sneller te vinden door uw linkpartners te contacteren en de domeinnaam wijziging te vermelden. Gebruik tools zoals Majestic SEO, Open Site Explorer om dit te kunnen meten :

Voor meer info kan je ook een kijkje nemen op de Duo blog.

Tags: , , .



Over Frederik Vermeire


Frederik Vermeire

Freelance SEO en online marketing specialist bij Wiseo

Volg mij


Bekijk volledig profiel