3 Optimalisatie Tips voor de Bedankpagina van jouw Webshop

Laurens van der Laan
Door Laurens van der Laan E-commerce
3 Optimalisatie Tips voor de Bedankpagina van jouw Webshop

In de laatste blog uit een serie van drie, gaat Laurens van der Laan van Ve Interactive dieper in op het optimaliseren van de bedankpagina van je webshop. Eerder deelde Laurens al tips over een stress-vrij checkout proces en hoe je jouw webshop beter kan laten converteren. 

Drie manieren om klantenservice in te zetten op de bedankpagina

Het bedankje! Het meest vergeten gedeelte binnen de e-commerce. De aankoop is afgerond, u stuurt uw klant een bevestigingsmail en klaar. Fout! Een bedankje na de aankoop is hetzelfde als een vriendelijke groet als de klant uw winkel uitloopt – het is beleefd, snel en heeft impact. Het is niet alleen een manier van dankbaarheid tonen, het helpt u ook om de volgende aankoop te stimuleren. 

In deze blog laten we drie mogelijkheden zien waarmee uw bedankpagina uw conversie kan verhogen.

1. Cross-selling van relevante producten

Nadat een klant zijn bestelling heeft afgerond op jouw website, kan je ervanuit gaan dat deze klant een koopintentie heeft. En deze informatie kun je inzetten zodat hij een loyale, terugkerende klant wordt. 

Je weet het nu het aankoopgedrag van uw klant, dus je bent in staat om een aantal relevante productaanbevelingen te doen. Als hij een spijkerbroek heeft gekocht, dan kan je bepaalde producten of accessoires laten zien die de look afmaken. Of je laat producten zien die andere klanten met hetzelfde koopgedrag hebben aangeschaft..

De truc hier is om dit niet op een verkoopachtige manier te doen, maar juist vanuit een klantenservice perspectief.

2. Verzamel waardevolle feedback

De beste feedback die je kan krijgen om uw shop te optimaliseren voor meer conversies komt van jouw klanten. Zij zijn uiteraard het beste in staat om waardevolle feedback te geven, aangezien ze het hele bestelproces hebben doorlopen.

Hou het feedbackformulier kort en simpel, zodat het jouw klant niet teveel tijd kost om de vragenlijst in te vullen. Je motiveert jouw klant nog meer door bijvoorbeeld een kortingscode aan te bieden of gratis verzending bij hun volgende aankoop.

3. Realistische klantbeoordelingen

Beoordelingen zoals het toekennen van sterren aan een product zijn een snelle manier om geloofwaardigheid aan jouw website toe te voegen. Uiteraard is het verleidelijk om alleen maar postieve beoordelingen te laten zien – deze komen jouw producten ten goede en laten een loyale klantenkring zien. Echter, onderzoek wijst uit dat klanten het juist niet geloofwaardig vinden als een product alleen maar wordt opgehemeld.

Het blijkt juist dat een mix van zowel positieve als negatieve reviews meer vertrouwen opwekken en het geheel juist geloofwaardiger maakt. Dit leidt automatisch ook weer tot meer conversies.

De bedankpagina kan jouw conversies enorm verhogen, mits je het op de juiste manier inricht. Of je nu cross-selling inzet, of jouw bereik groter maakt door middel van social media of dat je klanten omzet in terugkerende klanten – trap niet in de valkuil van het negeren van converterende klanten.

Deze blog is onderdeel van een reeks over het optimaliseren van het bestelproces en zijn geschreven in aanloop naar de E-commerce Expo op 1 en 2 december in Kortrijk. Ve Interactive is hier aanwezig en praat graag met u over optimalisatiemogelijkheden voor uw webshop.