Peter Coopmans van the-uptimizers is dagelijks bezig met het optimaliseren van landigspagina's om de ROI te verhogen. Peter spreekt op 8 mei om 13h30 op Conversion Day over het optimaliseren van landingspagina's en de eerste stappen voor een 'engagement funnel'. Hier alvast 3 waardevolle tips om met te starten:

Tip 1: Voeg een unieke Value Proposition toe aan elke pagina

Wanneer een bezoeker online een keuze moet maken tussen een veelheid aan identieke of vergelijkbare producten en/of diensten, is het uitermate belangrijk dat je hem zo snel mogelijk duidelijk maakt waarom hij dit product of dienst best bij jou koopt en wat jouw bedrijf uniek maakt. Is het de prijs, is het de dienstverlening, is het de gebruiksvriendelijkheid van de producten, ...?

In elke test, die we opzetten, blijk immers steeds weer dat het toevoegen van een UVP of het optimaliseren ervan een grote – zo niet de grootste – impact heeft of de conversie ratio. Het belang hiervan kan niet onderschat worden.

Denk er goed over na en test enkele varianten op een landingspagina met voldoende traffiek.

Tip 2: Optimaliseer eerst de eerste stappen van de engagement funnel

De aanpassingen met de meeste impact op de ROI, zijn deze aan de eerste stappen van de engagement funnel: i.e. de landingspagina’s, de homepage, de product pagina’s.

Wanneer je het aantal bezoekers dat van een landingspagina doorklikt naar het achterliggend formulier (of de CTR) kan verdubbelen, dan ga je het aantal reële conversies bijna verdubbelen zelfs indien je de conversie ratio van de volgende stappen niet optimaliseert. Bijvoorbeeld: als de CTR van de landingspagina van 100 naar 200 gaat aan een conversie ratio van 2%, komt dit neer op 4 reële conversies i.p.v. twee.

Want tenzij er echt grote Usability problemen (bijv. een verplicht veld waarbij naar info wordt gevraagd die een bezoeker niet begrijpt of kent) zijn in de laatste stappen (bijv. de check out funnel), is de impact van optimalisaties hier op het reëel aantal conversies eerder beperkt.

Tip 3: Test zowel de NL als de FR versie van uw pagina’s

In België is de Nederlandstalige versie van een site meestal een letterlijke kopie van de Franstalige versie (of omgekeerd). Maar bij conversie optimalisatie gaat het in de eerste plaats om het bijsturen/beïnvloeden van het gedrag van de bezoeker... en een Vlaming is geen Waal of een Brusselaar.

Test daarom op alle taalversies van landingspagina’s en product pagina’s minimaal de impact van een combinatie van verschillende call-to-action knoppen (qua label en kleur), incentives en een point-of-action assurances (i.e. elementen die het vertrouwen van een bezoeker dienen te bevorderen zoals het tonen van het logo van een gekend Payment Service Provider als Ogone). En implementeer de meest efficiënte respectievelijke combinaties in elk van de taalversies.

Wil je meer tips & tricks rond het behalen van conversies krijgen? Bekijk dan zeker conversionday.be & boek een van de laatst beschikbare tickets!