4 Lessen van marketing guru Jay Baer

4 Lessen van marketing guru Jay Baer
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 12 juni 2014

Op 10 juni ging het Content Marketing Conference door in de Crowne Plaza in Antwerpen. Bloovi was erbij. Keynote spreker Jay Baer loste onze hoge verwachtingen in met een heldere uiteenzetting over Youtility - why smart marketing is about help not hype. Enkele inzichten die je niet gemist mag hebben:

1. If you teach better, you will sell more

Uit onzerzoek van Google blijkt dat mensen gemiddeld 5,7 bronnen raadplegen eer ze overgaan tot een aankoop. Vandaag raadplegen mensen gemiddeld 10,4 bronnen voor iets kopen. ‘That’s simply because there’s much more information available than a few years ago,” vertelde Baer.

Deze cijfers illustreren hoe een potentiële klant vandaag omgaat met informatie voor die beslist om iets aan te kopen. “Net daarom is content zo belangrijk,” zegt Baer. Informeer je klant meer dan voldoende. Zorg dat deze op al zijn mogelijke vragen een antwoord kan vinden.

Dit het liefst op je eigen website. Een goede manier om dit te doen is om blog te creëren rond vragen die klanten je regelmatig stellen.

2. Relationships are created with information, not just people

Bedrijven die transparant zijn worden anders bekeken. Bedrijven moeten leren om hun eigen zwaktes te gebruiken als sterktes. Door proactief te communiceren neem je hier een voordeel en win je het vertrouwen van de consument.

Baer haalde het voorbeeld aan van McDonald's. De fastfoodketen heeft een team van 12 mensen die niets anders doen dan het beantwoorden van vragen van klanten. Ze gaan geen vraag uit de weg en beantwoorden deze schriftelijk of met leuke YouTube-filmpjes.

3. You have to give people what they really need

Big data, een term die zo vaak gebruikt wordt. Maar je hoort minder over big insights. De inzichten die je uit big data kan halen. Die inzichten die marketeers nodig hebben om relevant te kunnen zijn voor de consument.

“Marketeers are surrounded by data, but starved for insights” - Jay Baer

“Inzichten krijg je op één manier: door te praten met je klanten”. Baer haalde het voorbeeld aan van Häagen Dazs. Zo klagen klanten constant over een feit: het ijs is heel lekker, maar het is te hard als je het probeert op te eten.

Om daaraan tegemoet te komen introduceerde Häagen Dazs een augmented reality app, die je vertelt wanneer je ijs klaar is om te consumeren. 

Baer vertelt dat je gewoon content dient te gebruiken die je al hebt. “Each company is a content-factory,” vertelde Baer. “Your company is the only one who knows the most about the product”.

Eén idee kan content zijn voor meerdere kanalen. Gebruik dan hier steeds de kanalen met hun eigen sterktes. Lanceer deze content zoals je een product lanceert via social media en promoted posts. “Social media is fire, content is petrol,” zei Baer nog.

4. You are not just a content marketer, you can also be a youtility

Het gaat niet over de kliks, views, Tweets en shares. Maar de vraag die iedere marketeer zich volgens Jay Baer iedere ochtend moet stellen is deze:

“Is your marketing so you useful that people would pay for it? If not, why not?”

Tags: , , , .



Over Pieter De Moor


Pieter De Moor

Pieter verzorgt de online marketing van de Bloovi website en van de evenementen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel