4 E-commerce voorspellingen voor 2014 die tot nu toe stand houden

Laurens van der Laan
Door Laurens van der Laan E-commerce
4 E-commerce voorspellingen voor 2014 die tot nu toe stand houden

Ook dit jaar vliegt weer voorbij! We zitten inmiddels alweer aan het eind van de zomer, een goed moment om een paar voorspellingen voor de e-commerce van 2014 uit te lichten. In deze blog beschrijf ik een aantal voorspelde trends die tot nu toe stand lijken te houden.

1. Consumenten zorgen voor promotie van merken

Retailers realiseren zich maar al te goed hoeveel invloed de klant heeft. Hierbij gaat het erom de klant te activeren als ambassadeur van uw merk, want zeg nou eerlijk: is de stem van een tevreden klant niet luider dan die van u? Bedrijven zoals Netflix, Starkist en Nike hebben dit in recente marketingcampagnes gedaan door het gebruik van hashtags.

Door het opzetten van een hashtag slogan en het motiveren van consumenten om deze te gebruiken in hun posts, hebben bedrijven de mogelijkheid om een brede groep potentiële klanten aan te spreken. Deze toepassing is erg populair op verschillende social media, waaronder Facebook, Twitter, Tumblr en Instagram.

2. Focus niet alleen op bereik, maar streef ook naar kwalitatieve interactie met de klant

Ashley Friedlein, werkzaam bij Econsultancy, voorspelde dat retailers in 2014 meer de nadruk zouden leggen op hoge kwaliteit interacties en dit blijkt inderdaad het geval te zijn. We zien dat bedrijven meer energie stoppen in het identificeren en betrekken van influencers, vooral bij social media marketing. Zo delen influencers met grote regelmaat berichten en content via social media van een bedrijf.

Het streven naar kwalitatieve interactie met klanten kan dus daadwerkelijk leiden tot een vergroting van het aantal bereikbare mensen.

3. Meer aandacht voor customer experience

De voorspellingen suggereerden ook dat 2014 het jaar zou zijn waarin de customer experience zich zou blijven ontwikkelen. De eerste twee kwartalen tonen aan dat hoewel de prijs van producten nog steeds erg belangrijk is voor klanten, zij ook op zoek zijn naar een betere winkelervaring. Diensten zoals Amazon Prime bewijzen dat klanten bereid zijn om meer te betalen voor premium lidmaatschappen, die een snellere levering en betere opties garanderen. ‘

’Vandaag besteld, morgen in huis’’ of ‘’Wij bezorgen ook op zondagen’’ zijn bezorgopties die steeds normaler worden en waarvan vele consumenten maar al te graag van willen profiteren.

4. Multichannel retail wordt redelijk normaal

Het idee om een brug te slaan tussen winkelen in een fysieke en een online omgeving is inderdaad succesvol gebleken. Ketens zoals Apple en Urban Outfitters bieden nu gratis Wi-Fi aan. Daarnaast is de mogelijkheid om een kassabon per e-mail te ontvangen bijna een status quo geworden. Het is overduidelijk dat retailers het belang inzien van het integreren van een digitale component. Het groeiende aantal pop-up shops laat zien dat het uiteraard wel twee kanten op gaat.

Een interessant voorbeeld van zo’n concept is de pop-up ‘tweet’ shop van Marc Jacobs, die in februari zijn deuren opende. Hier werd ‘’social currency’ als betaalmiddel geaccepteerd. Consumenten werden aangemoedigd om foto’s en berichten te posten met de hashtag ‘MJDaisyChain’ en in ruil hiervoor ontvingen ze cadeaus bij het verlaten van de winkel.

De eerste twee kwartalen van dit jaar waren erg interessant. De verschuiving naar betekenisvolle customer engagement is fascinerend en spannend, en heeft al tot een aantal zeer creatieve marketing ideeën geleid. Als je nieuwsgierig bent naar andere voorspellingen van Friedlein, lees dan het volledige rapport op de website van Econsultancy.