Zelfrijdende auto’s en vrachtwagens zijn niet langer toekomstmuziek, maar zitten momenteel in de laatste testfase. Staat er ons een disruption te wachten in de logistieke wereld? Expert Frederik Op De Beeck van SAP denkt van niet:

Logistieke aardverschuiving is al veel langer bezig

Het van oorsprong Duitse bedrijf SAP is qua grootte het vierde onafhankelijke softwarebedrijf ter wereld. Naar eigen zeggen zou ongeveer 80% van de transacties die wereldwijd plaatsvinden, verlopen via SAP-software. Het bedrijf ontwerpt en verkoopt software voor ondernemingen en instellingen, gaande van ERP (software voor het geïntegreerd beheer van logistiek, boekhoudkundig beheer en human resources) over oplossingen voor klantenrelatiebeheer (CRM) en e-commerce tot besluitvormingsinformatica (BI). “Maar we zijn vijfenveertig jaar geleden gestart met logistieke software, en dat is nog altijd een groot deel van onze core business”, zegt Frederik Op De Beeck, Platform & Cloud Technology Solution Architect bij SAP.

“Iedereen heeft vandaag de mond vol over zelfrijdende auto’s en vrachtwagens, maar eigenlijk is de logistieke aardverschuiving al veel langer bezig”, stelt Frederik Op De Beeck. “Kijk bijvoorbeeld maar hoe gewoon we het allemaal zijn geworden om WAZE te gebruiken op onze smartphone. Een intelligente app die op basis van tal van uiteenlopende gegevens de meest optimale route berekent. Vrachtwagens zijn tegenwoordig uitgerust met gelijkaardige professionele apps, die niet alleen rekening houden met verkeersinfo, maar ook met bijvoorbeeld weersinformatie en noem maar op. Daardoor kunnen ze perfect instructies bijsturen tijdens de ritten, of klanten informeren over mogelijke vertragingen.”

“Iedereen heeft vandaag de mond vol over zelfrijdende auto’s en vrachtwagens, maar eigenlijk is de logistieke aardverschuiving al veel langer bezig”

En die aardverschuiving brengt tal van veranderingen met zich mee. Dit zijn 5 dingen die SAP voorspelt die in de nabije toekomst zullen veranderen:

1. Een unieke verzekeringspremie op maat

Maar ook in de voertuigen zelf bestaat er steeds betere technologie om informatie te verwerken, stelt Frederik. “Je kan voertuigen tegenwoordig vol sensoren stoppen die alle mogelijke gegevens meten, zoals de snelheid, de remsnelheid, de gps-locatie … Dat is bijvoorbeeld interessant voor verzekeraars. Die kunnen op basis van deze gegevens ontdekken hoe vaak een persoon rijdt, in welke weersomstandigheden, op het platteland of in een meer risicovolle stad als Brussel. Vandaag heeft iedereen met hetzelfde wagentype nog een min of meer gelijke verzekeringspremie, maar op basis van deze gegevens kan iedereen een unieke, persoonlijke premie krijgen.

“Op basis van deze gegevens kan iedereen een unieke, persoonlijke premie krijgen”

2. Voorspellen wanneer onderdeel zal verslijten

“Onze software checkt daarnaast bijvoorbeeld ook de Formule 1-wagens van McLaren. Uiteraard kan je diezelfde sensoren ook perfect gebruiken voor personenwagens of vrachtwagens, die daardoor zelf kunnen vaststellen wanneer een bepaald onderdeel gaat breken of is versleten. Stel je bijvoorbeeld de kostenbesparing eens voor als een vrachtwagen met koelingsinstallatie kan waarschuwen dat de koelingspomp binnenkort gaat breken! Dan hoef je de volledige verse inhoud van de vrachtwagen niet meer weg te gooien, kan je ruim op voorhand de nodige onderdelen bestellen zodat de vrachtwagen niet lang ongebruikt blijft staan…

3. Vervangingstukken zelf printen via 3D printing

We hebben al deze toepassingen zo snel in onze levens opgenomen, dat we er niet bij stilstaan dat ze nog erg nieuw zijn. Maar SAP ontwikkelt ook logistieke innovaties die tot de verbeelding spreken, legt Frederik uit. “We hebben bijvoorbeeld samen met UPS een dienst ontwikkeld voor de levering van vervangingsonderdelen. Sommige onderdelen zijn uniek. Het neemt dan ook veel tijd in beslag om ze te laten overkomen, met een hoog prijskaartje tot gevolg. Wij hebben een oplossing gevonden om die onderdelen veel sneller te leveren aan een fractie van de prijs: 3D-printing. Stel dat een klant een bepaald onderdeel nodig heeft. Wij hebben 3D-modellen van alle mogelijke onderdelen in ons systeem zitten. En UPS heeft een wereldwijd delivery netwerk. Dus sturen wij het 3D-model door naar het UPS-centrum dat het dichtst bij de klant is gelegen. Daar wordt het in 3D geprint en bij de klant afgeleverd in een recordtijd.”

4. Correcte prijs dankzij sensoren

“Nog een goed voorbeeld van een nieuw businessmodel vinden we bij Still, een Duitse fabrikant van vorkliften en heftrucks. De aankoop van een vorklift is een behoorlijke investering. Still heeft daarom beslist om die te verhuren. Maar niet voor een vaste maandelijkse huurprijs, zoals gewoonlijk het geval is. De vorkliften van Still zitten vol sensoren die gekoppeld zijn aan het ERP-systeem. Daardoor hoeven klanten enkel te betalen voor het exacte aantal orders dat die vorklift heeft afgehandeld. Bovendien wordt de staat van de vorklift automatisch gemonitord, en komen servicemonteurs langs voor een onderhoud wanneer de vorklift dat echt nodig heeft. Dit zijn het nieuwe type businessmodellen die wij mogelijk maken.” Ook in de autosector zal deze innovatie een flinke impact hebben. 

5. Vereenvoudiging als mantra

Een groot deel van deze innovaties komt volgens Frederik neer op vereenvoudiging. “Als we een nieuwe oplossing ontwerpen, gaan we altijd eerst samenzitten met de mensen die nauw betrokken zijn bij het proces dat moet verbeterd worden. We ontwerpen niet zomaar een oplossing, maar gaan eerst op zoek naar de bestaande pijnpunten en identificeren de behoeften en noden die er op dat ogenblik bestaan.”

Een van die vaak terugkerende pijnpunten is volgens Frederik de user experience. “Kijk naar de homepage van Google: een wit scherm met één veld en één knop. Eenvoudiger kan het niet. Maar binnen een bedrijfscontext zie ik vaak erg complexe schermen met een uitgebreide gebruikersinterface. Wij vinden dat niet elke gebruiker tot alles toegang moet hebben. We proberen enkel te tonen wat relevant is voor een bepaalde persoon en de taak die hij heeft. Ons doel is om de ervaring die gebruikers thuis hebben met bijzonder intuïtieve producten als Google of Facebook, ook aan te bieden in bedrijfssoftware. We zijn dan ook erg blij dat we vorig jaar de Red Dot design award in de wacht hebben gesleept voor onze gebruikersinterface.”

Meer weten over disruptie in de logistieke sector? Kom zeker naar ons SAP Forum op 6 September in Brussels Expo en ontdek meer omtrent de Digitale Shift waar alle sectoren mee te maken hebben.