Bron foto: Hemmings

Het is al bijna 100 jaar geleden dat de eerste T-Ford van de band rolde, een ijkpunt in het industriële tijdperk. Henry Ford was zonder tegenspraak een geniale visionair. Dit zijn de vijf eigenschappen die van Ford een geslaagd industrieel gemaakt hebben.

1. Hij vocht voor zijn principes

Ford bracht veel verandering binnen de auto-industrie, meer dan op auto’s bouwen alleen. In die tijd rustte er nog een patent op de toenmalige automobiel. Wilde je auto’s maken, dan moest je dokken én lid worden van een vereniging. Toen Ford door de vereniging werd geweigerd, besloot hij maar zonder lidmaatschap en royalties te betalen aan de slag te gaan. Dat leidde uiteraard tot een rechtszaak. Die sleepte jarenlang aan, want zelfs toen Ford succesvol werd, vertikte hij te betalen. Hij vond dat niemand het recht had geld te verdienen aan enkel een patent. Parasieten noemde hij hen. Wilden ze inkomsten, dan moesten ze maar iets nieuws op de markt brengen. Uiteindelijk won Ford de rechtszaak. Eén jaar later werd de vereniging ontbonden en betaalde niemand nog royalties.

Henry Ford met motor

Bron foto: Hemmings

2. Hij zag de toekomst

In het begin van de 20e eeuw waren auto’s enorme luxegoederen. Een tweezitsauto kostte gemakkelijk evenveel als vijf huizen. Ford wilde dat compleet omgooien. De financiers van zijn bedrijf zagen dat niet zo zitten. Het was toen ook onvoorstelbaar dat auto’s ooit een massaproduct zouden worden. Toch zette Ford door en de afloop kennen we allemaal. Zo’n tien jaar na de eerste T-Ford produceerde het bedrijf meer dan de helft van de auto’s in Amerika. Het duurde niet lang voor zijn rivalen ook aan massaproductie begonnen. Ford had de toon gezet.

3. Hij was een meester in leiderschap

Zijn eerste prototype van een auto, de quadricycle, bouwde hij toen hij nog bij de Edison  lluminating Company aan de slag was. Die maakte hij niet zelf. Hij zocht het technisch talent binnen dat bedrijf op en overtuigde hen om de quadricycle voor hem te bouwen. Eén van Ford’s collega’s vertelde dat Ford altijd volgens eenzelfde stramien werkte. Hij overschouwde zijn taken, overtuigde andere om het werk voor hem te doen en verdween. Geen wonder dat sommigen daar aanstoot aan namen. Bij zijn eigen werknemers ging Ford zelfs nog een stapje verder. Hij checkte zelfs of ze een deel van hun loon spaarden. De Amerikaanse industrieel kwam er allemaal vlotjes mee weg.

Henry Ford met quadricycle

Ford met z'n quadricycle. Bron foto: Wikimedia

4. Hij zag overal kansen in

Toen in 1915 de T-Ford het onderwerp werd van allerlei grappen en liedjes, zag Ford dat als gratis publiciteit. Meer nog, hij kocht zelfs moppenboeken en deelde ze uit. Ford wist ook maar al te goed hoe hij de pers moest bespelen. Zo verspreidde hij informatie over Model A, de tweede auto van Ford, in stukjes en beetjes. Op die manier kreeg hij de pers aan het roddelen en stond zijn auto centraal.

5. Hij nam grote risico’s

Henry gaf zijn goedbetaalde job bij de Edison Illuminating Company op om in de autobusiness te stappen. Geen gemakkelijke beslissing, gezien het jonge gezinnetje dat hij thuis had. Ook liet Ford maar liefst twee autobedrijfjes floppen voor hij Ford Motor oprichtte. Desondanks dat allemaal, bleef Ford toch risico’s nemen. Uiteindelijk mét succes.

Welke eigenschappen ga jij overnemen?