Bron foto: Shutterstock

E-mail is en blijft een sterke marketingtool, maar je moet het wel opnemen tegen talloze concurrenten. Hoe o hoe kan jij de aandacht van je klant grijpen? Een veelgebruikt trucje is het personaliseren van mails. Je klinkt meer mens, en minder robot. Deze vijf bedrijven brachten hun gepersonaliseerde mails naar een hoger niveau. Dit kan jij er van leren:

1. Spotify

De streaminggigant is meesterlijk in het creëren van relevante mails op basis van jouw interesses. Je luistert naar Lady Antebellum, dus dan ben je vast ook wel geïnteresseerd in hun concert. En anders kan je ook gewoon naar hun nieuwste liedje op Spotify luisteren.

Spotify mailing

Daarnaast geven ze je ook een goed gevoel. Je bent namelijk een ‘top listener’ en je krijgt van hen de kans als eerste toegang te krijgen tot de ticketverkoop. Bovendien is het niet Spotify die jou mailt. Neen, het is Charles Kelley van Lady Antebellum himself die jou persoonlijk een mailtje stuurt. Alhoewel, persoonlijk? Het is de gedachte die telt, zeggen ze dan. 

2. LinkedIn

Dit sociaal netwerk houdt nauwlettend in het oog welke jobs jou wel eens kunnen interesseren. Of je die jobs ook altijd echt even interessant vindt, houden we even buiten beschouwing. Belangrijk is dat je bij elke job meteen kan doorklikken. Zo trekt LinkedIn weer meer traffic naar de site. Dus, als je mailings opstelt, moet je goed nadenken welke content je klikbaar kan maken en hoe het personaliseren daarvan kan leiden tot extra traffic.

LinkedIn mailing

3. Twitter

Wanneer je als bedrijf over veel data beschikt, kan dat twee kanten uitgaan. Of je kan de nagel op de kop slaan, of er he-le-maal naast zitten omdat je door de bomen het bos niet meer ziet. Voor Twitter is het gelukkig dat eerste. Na het volgen van nieuwe accounts, krijg je af en toe een mailtje die je andere, voor jou interessante accounts voorstelt. Die kan je dan meteen beginnen volgen, zonder dat je je mail moet verlaten. En zo engageert Twitter jou weer tot interactie met het sociale netwerk.

Twitter mailing

4. Netflix

Het aanbod van Netflix is groot. Misschien soms zelf té groot. Over de algoritmes van Netflix is al veel inkt gevloeid, maar ze werken wel. Geen wonder dat Netflix ze dus ook inzet voor haar e-mailmarketing. Regelmatig mailen ze welke series of films jij ook wel eens leuk zou kunnen vinden. Dat doen ze met een goede reden: als jij Netflix blijft kijken, dan blijf je ook betalen. Het is dus een goede manier om je klanten in contact te brengen met je content, vooral als je veel content hebt. Voor films en series, maar ook artikels, webinars, ebooks, whitepapers en ga zo maar door.

Netflix mailing

5. Pinterest

Deze mailing heeft veel weg van de vorige voorbeelden: op basis van je interesses worden je er nieuwe dingen voorgesteld. Wat deze mailing zo sterk maakt, is z’n simpelheid. Niet te veel ditjes en datjes, gewoon 6 topics die bij jou passen. Het leidt je klant niet af van wat belangrijk is. Maar ook hier geldt weer dat je wel goed de interesses van jouw klant moet weten te voorspellen! Anders kan het wel eens het omgekeerde effect hebben. 

Pinterest mailing

Heb jij nog opvallende mailings gespot? Vertel het ons! 

Bron en foto's: Hubspot