5 Inzichten (en gevaren) voor de Serial Entrepreneur

5 Inzichten (en gevaren) voor de Serial Entrepreneur
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 3 oktober 2013

Wil je succesvol worden als serial entrepreneur? Dan is het belangrijk dat je de juiste keuzes maakt. In dit artikel deel ik een aantal zaken die ik aan de lijve heb moeten ondervinden. Ze waren nodig voor mij alvorens ik mijn eigen juiste keuzes kon maken. “Business stripped bare”, zou Richard Branson zeggen.

Laat ik starten met het geven van een antwoord op de volgende vraag….

Wat is het verschil tussen een ‘entrepreneur’ en een ‘serial entrepreneur’?

Een serie ondernemer is een ondernemer die continu met nieuwe ideeën komt en hier bedrijven mee creëert. Eénmaal het bedrijf is opgestart geeft hij na een tijdje de verantwoordelijkheid uit handen aan iemand anders om dan met zijn volgend idee/bedrijf te beginnen. Vergeleken met een klassieke ondernemer die ook met ideeën komt om er dan één bedrijf mee te starten en hier zich volledig in smijt door elke dag mee uitvoerend werk te doen op de werkvloer om zelf het bedrijf uit te bouwen.

Serie ondernemerschap kan een goede aanpak zijn als de serie ondernemer veel unieke ideeën heeft en tegelijk de meest geschikte persoon is om elk van die bedrijven te starten. Maar uit ervaring weet ik dat het opstarten met nieuwe ideeën hoedanook een aantal gevaren met zich meebrengt. Nu, ondernemen houdt altijd risico’s in. Laat je hier niet door afschrikken.

1. Wees alert dat je geen *serie starter* wordt

Zelf heb ik een aantal stadia doorlopen in mijn leven. Als jonge twintiger ben ik gestart als serie starter. Ik had veel ideeën en met een aantal daarvan ging ik ook aan de slag. En met een aantal daarvan verdiende ik nog een beetje geld ook. Maar toen kon ik die ideeën niet uitwerken tot concrete bedrijven. En ik kon ook niet kiezen om er één idee uit te pikken om er dan één bedrijf mee uit te bouwen. “12 ambachten, 13 ongelukken” zei mijn moeder wel ‘s.

In die periode vond ik dat vrij frustrerend. En ik zag ook niet hoe ik het dan wél moest gaan aanpakken. Maar achteraf bekeken was dat een periode die ik als persoon nodig had om met vallen en opstaan mijn weg te vinden.

Toen ik 26 was en opnieuw een slechte ervaring achter de rug had, besloot ik om mij te focussen op één ding. Ik heb toen één bedrijf opgericht om het gedurende 12 jaar lang uit te bouwen. Ik heb dat met heel veel plezier gedaan. En de focus op één bedrijf was iets wat ik nodig had in mijn leven. Ik had die ervaring nodig voor meerdere redenen. O.a. om te kunnen bewijzen t.o.v. mezelf dat ik wél kon ondernemen en wél een rendabel bedrijf uitbouwen.

Heb ik in die 12 jaar geen ideeën meer uitgewerkt? Tuurlijk wel. Ik heb nog een webshop (Cowparade.be) opgericht en was de eerste in België die online kunst verkocht. Maar dat waren eerder kleinschalige projecten die ik nodig had om mijn creativiteit bot te kunnen vieren. Tegelijk wou ik mezelf behoeden om focus te verliezen. bSeen bleef mijn belangrijkste project en bedrijf die ik wou blijven koesteren.

Conclusie zou hier kunnen zijn dat je gewoon je eigen weg volgt en blijft geloven in jezelf en wat de toekomst zal brengen. Gewoon doen waarvan jij denkt dat je moet doen. Daarom zou je dit advies kunnen negeren. Maar ik vind het belangrijk om deze ervaring te delen zodat jij misschien minder tijd moet verliezen, alvorens de juiste keuze te kunnen maken.

2. Zoek de juiste (business)partner

Het is onmogelijk om als serie ondernemer met al je bedrijven tegelijkertijd bezig te zijn. Als je dit wil doen dan ga je je tijd enorm versnipperen en het overzicht verliezen. Daarom moet je zoeken naar een aanpak die ervoor zorgt dat elk van die bedrijven operationeel gerund kunnen worden volgens de noden per bedrijf.

Het kan daarom interessant (soms noodzakelijk) zijn om een medevennoot of zakelijke partner te zoeken in elk van je bedrijven. Daarom dat ik voor Bloovi Me en voor BlooviStar het bedrijf samen ben gestart met een medevennoot. Zowel Camille als Gunther zijn de experts binnen de core business van het bedrijf en runnen de dagelijkse operationele leiding. Voor Bloovi ben ik dat voorlopig nog zelf.

Sinds kort ben ik ingestapt in InForLuxe.be , dit bedrijf heeft reeds twee founders die de business runnen op dagdagelijkse basis.

3. Werk op je sterktes

Deze zomer heb ik mij laten coachen door een carrière coach. Ik had het gevoel dat ik nog teveel met zaken bezig was waar ik uiteindelijk niet de meest geschikte persoon voor was. Mijn doel was om meer inzicht te krijgen in wat mijn sterktes zijn, wat ik graag -en dus energie van krijg- en welke mijn persoonlijke waarden zijn. Alhoewel ik al veel zelfkennis heb opgebouwd (I’m 41, you know) vond ik die coaching sessies toch bijzonder interessant om daar net iets dieper in te graven.

Zo kwam er o.a. naar boven dat ik nog teveel tijd stopte in administratie en facturatie. Een belangrijk onderdeel binnen het bedrijf waar ik op zich niet slecht in ben, maar uiteindelijk niet bijzonder graag doe. En uiteindelijk ben ik ook niet de juiste persoon om hier op lange termijn mee bezig te zijn. Omwille van verschillende redenen. Eén daarvan is dat ik te duur ben geworden voor dergelijke taken en mijn aandacht beter in andere zaken stop die de bedrijven vooruit helpen.

Alhoewel ik dit reeds besefte voor ik die coaching sessies startte, was het voor mij dé trigger om er snel een oplossing voor te zoeken.

Nog interessanter was dat ik bevestiging heb gekregen wat mijn wérkelijke sterktes zijn. Ondernemen (ook binnen elk individueel bedrijf op zich), toekomst uitstippelen, teams inspireren en motiveren, business development en continu verbeteringen aanbrengen, … zijn er een aantal van. Op deze sterktes wil ik me verder toespitsen in de toekomst.

4. Zoek een oplossing voor je zwaktes

Alhoewel je een aantal zwaktes kan opvangen door sterke teams samen te stellen of door de juiste mede-vennoten of business partners aan te trekken, vind ik het belangrijk om een oplossing te vinden voor de échte zwaktes en waarvan je beseft dat deze ook noodzakelijk zijn binnen de totale bedrijfsstructuur.

Zo ben ik gaan beseffen dat ik -naast mijn mede-vennoten in elk bedrijf individueel- ook een partner nodig heb om het geheel aan bedrijven en toekomstige ideeën en plannen operationeel te leiden. Ook voor alles wat met analyse en cijfers te maken heeft.

Kijk maar naar Richard Branson. Hij is Virgin gestart met een aantal medeoprichters. Hij zou niets zijn zonder hen om al hun 400 bedrijven zowel financieel als operationeel in goede banen te leiden.

5. Focus op rendement

Stel dat ik aan 100 mensen zou vragen “Wat is het doel van een bedrijf?” En ik stel die vraag aan ondernemers, managers en werknemers door elkaar. Dan zou ik een brede waaier aan antwoorden krijgen. Misschien wel 100 verschillende antwoorden.

Gaande van:

  • Om een maatschappelijk voorbeeld te zijn
  • Om onze creativiteit te kunnen botvieren
  • Om eigen ideeën uit te werken
  • Om geld verdienen
  • Om werk te creëren voor medewerkers
  • Om samen met anderen leuke dingen te kunnen doen
  • Om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen
  • Om te groeien
  • Om eigen keuzes te maken
  • Om bij te dragen aan de belastingen van mijn land
  • Om zekerheid te creëren (??)
  • ...

En het lijstje kan nog zo even doorgaan. Hoogstwaarschijnlijk heb jij zelf ook een aantal antwoorden die je kan toevoegen aan het lijstje. De antwoorden zijn voor elk persoonlijk en anders.

Elk van deze antwoorden zou uit mijn mond kunnen komen. Want het zijn één van de redenen waarom ik als ondernemer door het leven wil gaan en waarom ik bedrijven opstart. Maar volgens mij is er slechts één antwoord die bovenaan de lijst moet staan. Dé reden nr 1 voor het bestaan van een bedrijf is nl. *winst maken*.

Zonder winst geen bedrijf. Punt. En zonder bedrijf kan je elk van deze drijfveren op je buik schrijven.

En dat is des te meer van toepassing voor de serie ondernemer. Want het gevaar bij dergelijk type personen is dat zij continu bezig zijn met het ontwikkelen van nieuwe ideeën. Er misschien ook nog bedrijven mee creëren maar uiteindelijk te vroeg loslaten zodat het idee nooit een bedrijf wordt of zodat het bedrijf nooit rendabel wordt.

Daarom is het van essentieel belang dat je als (serie)ondernemer er alles aan doet om winst te maken met je ideeën en binnen je bedrijf of bedrijven. Anders zijn het hobbies.

Ook al moet je gedurende een bepaalde periode zelf mee de handen uit de mouwen steken om net datgene te doen die het bedrijf nodig heeft. En als er winst is kan er worden geïnvesteerd in groei en andere zaken.

Conclusie

Ik hoop dat bovenstaande vijf inzichten je alvast een stuk vooruithelpen en dat je er de juiste keuzes mee kan maken. Maar een gouden formule of een ultiem stappenplan bestaat niet. Elke (serie)ondernemer moet zijn eigen weg vinden en zijn manier van aanpak ontwikkelen.

Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.
Succes!

Deze 2 artikels zijn ook interessant om lezen:

Tags: , , .



Over Marnik D'Hoore


Marnik D'Hoore

Marnik is een gepassioneerd ondernemer. Hij is founding CEO van Bloovi en Bloovi Me.

Hij focust zich op eigen business ideeën waarin hij sterk gelooft om daar een bedrijf met toekomst rond uit te bouwen. In een vorige carrière was hij oprichter van bSeen -en na de fusie met Netlash- mede oprichter van web agency Wijs (Gent).  Marnik spreekt regelmatig omtrent ondernemerschap.

Volg mij


Bekijk volledig profiel