5 Reden waarom je Topmedewerkers ontevreden worden

5 Reden waarom je Topmedewerkers ontevreden worden
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 6 december 2012

Merk je ook dat jouw topmedewerker er ongelukkig bijloopt de laatste tijd en weet je niet exact hoe dit komt? Wat zijn de 5 meeste meest voorkomende zaken die briljante -soms ook de moeilijkere- medewerkers haten aan de bestaande bedrijfsaanpak en zijn cultuur? En vooral, hoe pak je dit aan?

Recentelijk was er heel wat rumoerigheid geweest wanneer zowel Apple als Microsoft een aantal senior sleutelfiguren hebben ontslaan. Bij Apple was dit Scott Forstall en bij Microsoft Steve Sinofsky. Beiden werden bestempeld als moeilijk en arrogant. Nochtans waren het zeer competente mensen die reeds zeer veel hebben bijgedragen tot het succes van beide bedrijven. Beiden hadden een anciënniteit van meer dan 15 jaar.

Waarom beginnen goed presterende topmedewerkers zich plots anders te gedragen of keren ze zich tegen het bedrijf, zijn cultuur en zijn aanpak? Het is belangrijk om tijdig op te merken waar het exact misloopt en te weten wat je eraan kan doen. Zeker bij senior profielen die eigenlijk de goudhaantjes zijn binnen het bedrijf, waar je reeds veel in geïnvesteerd hebt en nog lang wil  binden aan jouw bedrijf.

1. Inconsistentie / vaak veranderende prioriteiten

Waarom is het een probleem? Topmedewerkers vinden het zeer irritant dat hun management niet goed weet wat ze willen, noch een duidelijk doel voor ogen hebben. Daardoor worden de topmedewerkers gedemotiveerd en ergeren ze zich aan de steeds veranderende plannen.   

Hoe merk je dit op? Werknemers laten hun hoofd hangen telkens er een nieuw initiatief wordt geïntroduceerd die afwijken van het reeds opgestelde plan. 

Wat kan je eraan doen? Maak een korte-, middellange-en lange-termijn strategie op en communiceer dit duidelijk. Weersta aan de verleiding om in te gaan op de laatst nieuwe opportuniteit dat jouw pad kruist.

2. Middelmatigheid goedkeuren

Waarom is het een probleem? Vaak wordt er met een loep op de prestaties van deze medewerkers gekeken. Ook volgen snel maatregelen als deze niet aan de verwachtingen voldoen. Op zich geen probleem. High Performers zijn kritisch voor hun eigen en hun omgeving. Ze verwachten dit ook van hun management, maar niet alleen tegenover hen, maar tegenover de hele organisatie. Een bedrijf kan pas topprestaties neerzetten als iedere medewerker met dezelfde meetlat wordt gemeten.

Hoe merk je dit op? Minachting en een grote afstand tussen de high performers en de anderen die niet of ondermaats presteren. Ontevredenheid over beloningen (compensatie, bonussen, prijzen, enz.) die gegeven worden aan degenen die het in weze niet verdienen.

Wat kan je eraan doen? Stel hoge doelen voor de hele organisatie. En vooral, ...bouw beloningen in voor behaalde successen en onderneem consequenties voor het niet behalen van resultaat. Benader ze allebei consequent en eerlijk.

3. De jobinhoud komt niet overeen met de verwachtingen

Waarom is het een probleem? High performers willen kunnen doen waar ze goed in zijn en niet worden gebruikt voor tal van andere taken. Ze beschouwen zichzelf als Ferrari's en raken gefrustreerd als ze denken dat ze worden gebruikt als golfkarretjes. 

Hoe merk je dit op? Ze trekken zich terug van hun toegewezen taken en verantwoordelijkheden. Er is duidelijk gebrek aan follow-up van hun verantwoordelijkheden. Algemeen geklaag over van alles en nog wat.

Wat kan je eraan doen? Overleg en herbekijk het takenpakket. Fris desnoods hun functieomschrijvingen op en heroriënteer die topmedewerkers om taken te laten uitvoeren die alleen zij kunnen doen. Laat ze zich terug uniek voelen.

 

4. Onderbenutten van hun potentieel

Waarom is het een probleem? Hetzelfde als hierboven: Als je een Ferrari bent (of denkt te zijn), dan wil je je tijd niet verprutsen door rondjes te draaien of onder je niveau te presteren. 

Hoe merk je dit op? Ze voeren taken uit die niet hun verantwoordelijkheid zijn. Ze lopen iedereen voor de voeten. Men gaat op zichzelf werken en dit op een manier die anderen stoort.

Wat kan je eraan doen? Laat je medewerker een lijst opmaken van wat hij of zij zou kunnen/moeten doen om zo nuttig te zijn voor het bedrijf. Bekijk dit samen en stem samen af. Bekijk dan je eigen vaardigheden rond delegeren. Als je een onderbenutte top medewerker hebt, is het dikwijls een teken dat je een micromanager bent die het moeilijk heeft met delegeren en loslaten.

5. Favorieten hebben op de werkvloer

Waarom is het een probleem? Top medewerkers geloven heel sterk in nauwkeurig uitgevoerde topprestaties. Sterker nog, het is hun lucht en water. Als je dergelijke resultaten negeert en favorieten binnen de firma gaat uitpikken die het in weze niet verdienen, dan zijn je top medewerkers weg nog voor je het beseft.  

Hoe merk je dit op? De topmedewerker voelt zich duidelijk ondergewaardeerd. 

Wat kan je eraan doen? Behandel iedereen op gelijke voet. Zelfs je topmedewerker die zeer goed presteert maar misschien minder sociaal is en ook degenen die normaal presteren maar het eigenlijk goed kunnen uitleggen en waar je het zeer goed mee kan vinden.

Ziezo, hopelijk heb je hiermee voldoende voeding om je topmedewerkers gelukkig te houden en vooral lang te kunnen behouden binnen het bedrijf.

Veel succes.

Tags: , , , , .



Over Camille Meert


Camille Meert

Camille Meert is partner en HR Consultant bij Bloovi Me, hét HR-bedrijf voor de internet sector. Ze ondersteunt bedrijven in hun zoektocht naar de beste passende werknemers voor de uitbouw van hun digital strategieën.

Volg mij


Bekijk volledig profiel