Airbnb is goed bezig. Inc.com beweerde zelfs dat het bedrijf meer groeipotentieel heeft dan Uber. Als ik interviews lees, de website doorblader en zelf een verblijfplaats boek, dan wordt mij een ding duidelijk: Airbnb's storytelling is geniaal. Niet alleen dwingt ze daarmee het gros van de hotels op de knieën, ook weet ze een sterk community-driven merk neer te poten. Dit zijn Airbnb's voornaamste storytelling succesrecepten:

Tijdens de beginjaren van Airbnb, gingen CEO Brian Chesky en CPO Joe Gebbia samen op pad om zelf foto's te nemen van de listings. Zo wisten ze de band met hun hosts te versterken, en gaven ze potentiële gasten het gevoel dat de aangeboden listings effectief betrouwbaar waren.

1. Buurten met must-visits en advies van locals

Voor zij die - net als ik - Airbnb in het Engels gebruiken: de sectie 'Neighborhoods', een digitale gids die reizigers nog meer in de verleiding brengt, was een intuïtieve beslissing. In 2012 werd de online gids 'Buurten' opgestart, met de belofte dat het kwalitatieve content, gekoppeld aan advies van hosts, zou bieden aan de reiziger.

Screen Shot 2016-06-17 at 06.36.32

Als je bladert door de content, valt het nog meer op dat Airbnb inspeelt op sterke storytelling. Must-visits, stukjes natuur, verborgen schatten: per stad krijg je in een oogopslag te zien wat je zeker moet bezoeken. Met daarenboven ook nog eens handige maps en testimonials van reizigers en locals, biedt zo'n buurtgids een enorme toegevoegde waarde. Als je doorheen de highlights scrollt, word je op het einde van de pagina ook naar het einde van de salesfunnel getrokken, en krijg je populaire listings te zien om te verblijven. Slim bekeken.

Onderaan de pagina staat er ook een call-to-action die je uitnodigt zélf je kennis te delen over deze buurt.

Screen Shot 2016-06-17 at 07.54.59

En toch: het neusje van de zalm is het fotomateriaal. Airbnb doet daarvoor een beroep op lokale fotografen om de vibe van een bepaalde buurt vast te leggen op beeld. Op de pagina zelf wordt ook de biografie van iedere betrokken fotograaf uitgelicht. Dit alles is het zoveelste bewijs dat Airbnb je betrokken houdt bij haar merk op een aantal creatieve manieren. In dit geval door je op een authentieke manier kennis laten te laten maken met de buurt én de specialisten achter het fotowerk.

2. Studies over de economische impact van Airbnb

Het bedrijf achter Brian Chesky gaat wel heel ver om aan te tonen dat het local communities steunt. Zo lanceerde het bedrijf 4 jaar geleden haar eerste Economic Impact Study in San Francisco. Door middel van surveys met hosts en gasten, data en beoordelingen van lokale economen geeft het bedrijf je inzage in de manier waarop ze de lokale economie bevordert.

Het doel van deze content gaat wel verder dan de locals een fijn gevoel te geven. Zoals iedereen waarschijnlijk al weet, werd Airbnb als pionier vaker aan de kant geschoven via wettelijke kaders en struikelblokken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de alom gevreesde bedreiging voor de hotelsector. Terwijl Airbnb die concurrentie net lijkt aan te zwengelen. Menig hotel heeft immers geld geroken: zo worden er hoe langer hoe meer hotels gebouwd in steden die goed scoren op Airbnb, maar voorheen niet bepaald toeristische trekpleisters waren.

Airbnb_EconomicImpact

Schrik van deze ontwikkelingen heeft Airbnb niet. Nee, haar Economic Impact Studies geven louter blijk van transparantie over hoe Airbnb stiekem een geheel nieuwe dimensie geeft aan toerisme.

3. Airbnb Stories

Van Brooklyn artiesten die ook Airbnb hosts zijn, een Zuid-Koreaans koppel dat Airbnb gebruikt voor een 24-landenreis en een chronisch zieke New Yorker die extra inkomsten kan gebruiken omdat ze anders dakloos wordt: achter elke Airbnb-ervaring zit een verhaal. In het onderdeel 'Stories' laat Airbnb je kennismaken met de persoonlijkheid achter de Airbnb community.

Screen Shot 2016-06-17 at 08.21.27

Opnieuw eerlijk en transparant. Je kunt het niet ontkennen: Airbnb laat je deel uitmaken van haar brand. En geen enkele gebruiker die daar rouwig om is.

4. Kortfilms

Naast de korte video's die je terugvindt bij Stories, heeft Airbnb nog meer aantrekkelijk videomateriaal ingezet. Voor bijvoorbeeld haar eerste nationale videomarketingcampagne. Of hoe ik het noem: brand storytelling in een nieuw jasje.

BirdBB_bonus

De campagne droeg de naam Birdbnb, en bood een nieuw licht op de listings van Airbnb, door 50 vogelhuisjes te laten creëren die 50 werkelijke Airbnb-verblijfplaatsen weerspiegelen. De campagne zelf was een kortfilm van 5 minuten die in de lokale cinema's en online werden afgespeeld. En of het een succes was.

5. Je eigen Airbnb creëren

Een tijd geleden onderging Airbnb een gigantische rebranding, wat ook haar nieuw logo - genaamd Bélo - betekende. Samen met de site en de app redesign, werden gebruikers getrakteerd op een interactieve tool waarmee ze de Bélo konden tweaken volgens hun eigen Airbnb-ervaring. Die tool bestaat vandaag nog steeds.

Screen Shot 2016-06-17 at 08.50.55

Ook jij kunt makkelijk 'Create Airbnb' bezoeken om de kleur en de vorm aan te passen. Van grafische elementen, leuke patronen en een uitgebreid kleurenpalet: aan creatieve mogelijkheden geen gebrek!

Het resultaat kan je bewaren in de online gallerij, zodat anderen aan de hand van je creatie weten hoe jouw Airbnb-ervaring eruitziet. Je kan zelfs nog een stap verder gaan, door het getweakte logo te laten afdrukken voor posters, stickers en zelfs postzegels. Omdat Airbnb een offline verlengstuk verdient.

Bron: contently