Als online bedrijf kan je soms te ver van jouw klant staan. Om dit op te lossen kan je als bedrijf een aantal dingen gaan doen om toch persoonlijk over te komen. We gingen kijken hoe Printdeal, de grootste onlinedrukkerij van de Benelux, dit oplost. Zij hanteren immers een heel persoonlijke aanpak tegenover hun klanten ondanks het feit dat ze enkel online te vinden zijn. Ze waren bereid om enkele tips met ons te delen:

Vaste contactpersoon

Printdeal.be zorgt voor een persoonlijk aanspreekpunt. Elke klant krijgt één vast contactpersoon toegewezen. Dit om lange wachttijden of eindeloze doorverbindingen te vermijden. Klanten worden niet van het kastje naar de muur gestuurd in de customer service dienst, maar worden meteen verder geholpen. De klant kent de medewerker en vice versa.

Iedere werknemer staat online met foto

Om het persoonlijk contact met de klant te vergroten, staat elke werknemer met een foto op de website. Op deze manier kunnen de klanten ook zien met wie ze steeds in contact zijn en wie in de onderneming actief is.

Elke werknemer kan gecontacteerd worden via e-mail of er kan gevraagd worden om terug te bellen. Verder worden de werknemers ook voorgesteld in een video.

Klantendagen

Om een extra service te bieden aan de klanten organiseren ze op regelmatige basis klantendagen. Dit zijn momenten waar ze hun klanten uitnodigen om bepaalde workshops te volgen. In deze workshops worden tips en tricks gegeven i.v.m. de producten of de werking van de website. Buiten de klantendagen kunnen klanten tijdens de werkuren steeds langskomen om de producten in de showroom te komen bekijken.

Focus op klanten-tevredenheid

Loyaliteit en tevredenheid van klanten spelen een steeds crucialere rol in het succes van een onderneming. Daarom hecht Printdeal.be veel belang aan de relatie met de klant. De klant staat bij Printdeal.be op nummer 1. Ze willen hen het juiste gevoel geven. Niet alleen proberen ze de klant tevreden te houden, maar indien er zich problemen zouden voordoen wordt er in overleg met de klant naar een oplossing gezocht. Tevreden klanten zijn terugkerende klanten! Daarnaast wordt er ook na elke bestelling steeds feedback gevraagd aan de klant. 

Dat kunnen ze doen via review websites. Bovendien kunnen klanten via Twitter, Facebook, e-mail, telefonisch en chat terecht op de Printdeal-website.

Reclamebeelden worden gemaakt met eigen personeel

In de communicatie maakt Printdeal.be geen gebruik van modellen of acteurs. Ze maken gebruik van eigen personeel voor de externe communicatie. Dit weer om de persoonlijkheid te benadrukken. Eigen personeel wordt bijvoorbeeld gebruikt op flyers, folders, posters, sociale media, spandoeken,…

Heb je zelf nog tips om als online bedrijf dichter bij je klanten te staan? We horen het graag!