App Store Optimalisatie (ASO) is voor de meesten nog onbekend terrein, maar maakt wel een razendsnelle opmars. Pas in 2011 besloot Steve Jobs de App Store openbaar te maken voor externe partijen om hun eigen apps te lanceren. Diezelfde Apple App Store telt nu al meer dan 1.5 miljoen apps. Google moest uiteraard snel volgen en lanceerde niet veel later de Google Play Store, die nu meer dan 1.6 miljoen apps bevat.

Hoe word je dan gevonden tussen al die apps als je net een app hebt gelanceerd? Of wanneer je app al een tijdje in de App Store staat? Zonder ASO in ieder geval heel moeilijk. Door de ASO technieken op de juiste manier toe te passen, vergroot je de kans op betere conversies. En dus automatisch op meer downloads.

Met de App Store Optimalisatie kan je vooral scoren via visuele factoren. De titel, icon, screenshot, promo video en omschrijving zijn daarbij van belang.

Tip 1: Zorg voor een sterke korte titel

De titel is het allereerste wat de bezoeker ziet, en is daarmee een van de belangrijkste onderdelen van de beschrijving. Houd het kort en krachtig, want er zijn verschillende schermresoluties.

Het maximum aantal tekens bij Google is 30, al zorg je idealiter voor een titel die 11 à 14 karakters telt. Bij Apple ligt die grens op 255 tekens, waarvan de eerste 23-25 meteen zichtbaar zijn op alle schermen.

Hoewel 84% van de apps dit niet doet, kan het gebruik van zoekwoorden nuttig zijn. Wil je op doeltreffende manier zoekwoorden gebruiken in je titel, zorg dan dat je die vooraan plaatst. 

Tip 2: Simpele icons en A/B testen

Het belang van een goed app-icoon krijgt een tweede plaats. Logisch: eens de app is gedownload, is het icoontje steeds zichtbaar op het homescreen van je smartphone. Dus zorg je best dat de vormgeving in de smaak valt bij de gebruiker.

Gebruik de richtlijnen van Apple en Google zelf: kijk hoe simpel en overzichtelijk zij het houden. Let ook op de standaard look die de meeste icons hebben, en volg die trend. Verwerk er geen woorden in als dat geen must is.

Tenslotte is een icon al klein genoeg, dus moet je het vooral laagdrempelig en eenvoudig houden. Verder raad ik het ten stelligste aan om A/B testing toe te passen op je icons. Zo kun je de conversies meten. 

Tip 3: Overzichtelijke Screenshots

Je kan inhoudelijk gezien een geweldige app hebben. Maar als de consument de screenshots niet begrijpt, acht ik de kans vrij klein dat hij je app ook downloadt. Het moet binnen een paar seconden duidelijk zijn wat de app allemaal kan. En door je screenshots goed te optimaliseren, kan je de conversies al heel snel omhoog krijgen.

Optimaliseren betekent in één zin uitleggen wat de functies binnen de app juist kunnen. Stel dat een gebruiker nog niets van de app kent, wilt hij niet te lang nadenken over de werking ervan.

De dating app hieronder legt dat perfect uit:

Tip 4: Maak een promo video

Video zal in 2016 steeds belangrijker worden: het is een makkelijke en snelle manier om de bezoeker je app te tonen én te laten ervaren. Maak daarom gebruik van deze optie en besteed er tijd en eventueel geld aan. Voor iOS kun je maximaal 30 seconden gebruiken om de app te laten zien. Daar bestaan verschillende online tools voor. Bij Google heb je maximaal 120 seconden om de app te demonstreren, maar daarbij is het gebruik van YouTube verplicht. 

De promo video kun je in beide stores op de eerste plaats zetten, nog voor je screenshots.

Tip 5: Omschrijving maken voor de doelgroep

Een app omschrijving lijkt makkelijk: kort je app uitleggen en klaar. Al is het niet zo evident als het lijkt, het is zelfs een hele kunst. Voor Apple gebruikers heeft de omschrijving geen directe invloed op je ranking, in tegenstelling tot bij Google. Wat ik vaak zie bij apps, is dat de tekst niet gericht is op de specifieke doelgroep. Bij een app voor kinderen is het bijvoorbeeld belangrijk om kindertaal te gebruiken. En voor business en zakelijke apps is gepast taalgebruik ook essentieel. Zij zitten bijvoorbeeld niet te wachten op kindertaal. 

Voor Google gebruikers is het cruciaal dat de omschrijving wordt gezien als een SEO tekst. Google indexeert je omschrijving wel en het heeft tevens invloed op je ranking. Alleen: prop die niet vol met zoekwoorden, en gebruik een keyword density van 3-5%. Mocht SEO copywriting niet je sterkste kant zijn, laat het dan over aan iemand met ervaring.

Waar moet je op letten in 2016?

We hebben het net kort over zoekwoorden gehad. In 2016 ligt de focus vooral op de langere zoekwoorden. Verleg de grens dus van één naar twee woorden.
Apple indexeert de omschrijving niet met zoekwoorden, maar heeft daar een apart veld voor bij het uploaden van je app. Daar kun je maximaal 100 tekens gebruiken. Bij het invoeren van je zoekwoorden kun je de spatie na de komma weghalen: dat zal uiteindelijk tekens schelen, waardoor je ruimte hebt voor 1 of 2 meer woorden.

Als voorbeeld: iemand die thuis fitnessoefeningen wil doen, is dus niet op zoek naar een algemene fitness app. Een fitness app die daar op doelt, zal waarschijnlijk de volgende zoekwoorden gebruiken:

Voorbeeld 1:
Work out, fitness, exercise, home fitness workout, home exercises, home fitness, fitness trainer,fit

Je ziet hierboven 100 tekens, inclusief spatie na de komma.

Voorbeeld 2:
Work out,fitness,exercise,home fitness workout,home exercises,home fitness,fitness trainer,fit,squat

Je ziet hierboven 100 tekens zonder spatie na de komma, en je hebt ruimte voor een extra woord.

Let op de details en ga zorgvuldig om met je tekens. Veel succes!