Richard Branson is hét schoolvoorbeeld van een self made man. De oprichter van Virgin kende echter - net zoals velen - een carrière met veel hoogtes én laagtes. Toch is Branson erin geslaagd om een uiterst succesvol zakenman te worden. In het boek "Secrets They Won't Teach You at Business School" licht hij een tipje van de sluier op. Hieronder enkele attitudes die Branson hebben geholpen om uiterst succesvol te worden:

1. "De beste manier om iets nieuw te leren, is door eraan te beginnen"

Mensen presteren best wanneer ze meer verantwoordelijkheden krijgen dan waar ze zijn voor opgeleid. Branson gelooft dat je moet investeren in mensen zodat zij kunnen leren hoe ze de zaken het best kunnen aanpakken. "Eens je in hen investeert, gaan ze jou dat in veelvoud terug betalen door hard te werken en loyaal te blijven. Daarnaast gaan ze ook sneller zichzelf overstijgen met deze aanpak," schrijft Branson in het boek. 

2. Een goed team is niet alleen cruciaal voor jouw bedrijf. Het team is het bedrijf. 

"De motor achter jouw bedrijf zijn de mensen die er werken," zegt Branson in zijn boek. Bedrijven zijn meer dan een groep mensen. Hun talenten zijn de grootste schat die je als ondernemer bezit. 

3. Experimenteren is een must! 

Branson heeft tijdens zijn carrière enorm veel dingen uitgeprobeerd. Hij heeft geleerd dat er geen garantie is voor succes. Maar eens je je doelen hebt gesteld, moet je er volgens Branson volledig voor gaan en zien waar het schip strandt. Alleen op die manier kan je echt impact maken én dingen veranderen. 

4. Je hebt niet leren stappen door de regels te volgen, je leert door te vallen

Branson gelooft in het geven van ownership en zegt dat mensen zichzelf zullen overtijgen als je ze de ruimte geeft om succesvol te zijn of te falen. 

5. Net zoals je een sterke persoonlijkheid nodig hebt om je bedrijf te leiden, moet je als ondernemer ook kunnen loslaten en delegeren. 

Branson gelooft erin dat anderen vertrouwen geven loont. Als ondernemer moet je niet de volledige controle behouden, maar moet je net je werknemers vertrouwen geven. "Je werknemers zullen zich meer gerespecteerd én betrokken voelen," zegt Branson.