Bedrijven geven op Youtube grote budgetten uit om de meest creatieve en leuke video's te maken. Toch bots je bijna elke dag wel op een YouTube kanaal dat niet meer is dan een verzameling ongestructureerde video's waarin je snel de weg kwijt bent. 

Als je dan weet dat veel van die kanalen aan bedrijven toebehoren, dan denk je wel eens : dit kan beter. Zeker! Want zo moeilijk is het niet om de impact van je video's te verbeteren. Wij geven alvast 5 tips mee waarmee jouw kanaal het straks alvast een stuk beter gaat doen.

1. De basis: je bedrijfskanaal

Je hebt YouTube kanalen en Google+ pagina's. Gezien beide producten uit de stal van Google komen zijn deze uiteraard gekoppeld. Zo sterk zelfs dat je zonder Google+ pagina of profiel geen nieuw YouTube account meer kan maken.  Jammer maar helaas. Je zal het eerste bedrijf niet zijn dat vaststelt dat de Google+ pagina van je bedrijf gekoppeld is aan een persoonlijke Google+ pagina.

We besparen de horrorverhalen en een waslijst met nadelen. Maar geloof ons, zorg ervoor dat jouw YouTube kanaal vast zit aan de Google+ pagina van je bedrijf.  Is dat niet het geval? Sinds enkele maanden vind je bij de YouTube instellingen een tooltje om dit aan te passen. Alle video's en abonnees worden netjes overgezet.

Hoe doe je dat?

> YouTube Instellingen > Overzicht > Accountgegevens > Geavanceerd > Kanaal verplaatsen naar ander Google+ profiel of Google+ pagina

2. Kanaal verifiëren

Standaard zijn een aantal zeer interessante functies op het YouTube platform uitgeschakeld. Om ze te kunnen gebruiken moet je beschikken over een geverifieerd kanaal.  Klinkt complex?  Nee hoor, YouTube stuurt een code met SMS naar je telefoon waarmee je kanaal wordt opgewaardeerd.

Hoe doe je dat?

> Creator Studio > Kanaal > Status en functies > Account verifiëren

3. Afspeellijsten maken

Als je de bezoekers van je kanaal ernstig wil nemen dan moet je hen begeleiden. Deel je video's op in logische groepen door gebruik te maken van afspeellijsten. Denk na over een goede naam en omschrijving van de lijst en kijk eens goed naar de volgorde van de video's. Wat je al weet over SEO is ook hier van toepassing.

Hoe doe je dat?

> Creator Studio > Videobeheer > Afspeellijsten

4. Indeling kanaalpagina aanpassen

Je kanaalpagina is de eerste pagina die je bezoekers zien. Standaard zien ze hier de recente uploads en activiteiten. Het is uiteraard veel zinvoller om hier de afspeellijsten die je net gemaakt hebt te tonen. Zo leidt je bezoekers naar de relevante videocontent en heb je de mogelijkheid om regelmatig een en ander aan te passen aan de actualiteit.

Hoe doe je dat?

> Mijn kanaal > Een gedeelte toevoegen

5. Wervende miniaturen maken

Standaard geeft YouTube je de keuze uit 3 miniaturen. In veel gevallen zijn ze niet altijd even uitnodigend om op te klikken. Maak zelf afbeeldingen op basis van een interessant beeld uit de video en voorzie deze van een extra laag met een duidelijk leesbare titel of onderwerp. Zo zijn je bezoekers veel sneller geneigd om erop te klikken en je video's te bekijken. En bovendien ziet je kanaal er plots al heel wat professioneler uit.

Hoe doe je dat?

> Creator Studio > Videobeheer > Video's > Bewerken > Aangepaste miniatuur

Bron foto : Shutterstock