Nooit was er een betere tijd dan nu om dat idee waar je al een tijdje mee in je hoofd zit online uit te bouwen. Zeker nu diensten als Amazon Web Services het mogelijk maken om enkel te betalen voor het effectieve gebruik van je server, houdt enkel je eigen creativiteit je tegen om online dat éne idee uit te werken.

Het nadeel van deze lage instapdrempel is dat velen zich geroepen voelen om hetzelfde te doen als jij. Begin dus zeker niets onbezonnen. Hieronder volgen 5 lessen die ik samen met mijn zakenpartner heb geleerd tijdens de bouw van SolidShops.com, een e-commerce CMS waarmee web designers en agencies sneller en goedkoper webwinkels kunnen bouwen voor hun klanten.

1. Code schrijven is het gemakkelijke deel

Als web designers en developers een goed idee hebben voor een applicatie, beginnen we vaak meteen te programmeren. Dat is namelijk wat wij geeks graag doen en waar we goed in zijn.

Op zich is daar niets mis mee, op voorwaarde dat je het hebt over een hobbyproject. Wil je echter dat je applicatie meer wordt dan dat, dan moet je rekening houden met de realiteit dat jouw applicatie de beste ter wereld kan zijn, maar dat niémand daar weet van heeft, behalve misschien je vrienden en je familie.

Het mantra "Build it and they will come" is een fabeltje. Iedereen dient te beseffen dat het bouwen van een applicatie er niét automatisch voor zal zorgen dat gebruikers je zullen vinden én zullen betalen voor je applicatie. Het enige wat daar initieel voor zal zorgen is marketing, marketing en ook marketing.

2. Wordt een YES-man

Het allerbelangrijkste voor het uitbouwen van eender welke startup, of die zich nu online, offline of ergens daartussen bevindt, is actie ondernemen. Wordt een YES-man (of vrouw) zoals Jim Carry in de gelijknamige film.

Erg veel mensen hebben een goed idee en praten daar graag over door. Slechts weinigen gaan over tot actie. Durf daarom ja te zeggen en schiet zo snel mogelijk uit de startblokken. Praten over je idee zal tot nergens leiden als je niet begint te bouwen aan je zaak en marketing.

Heb ook geen schrik om je idee te delen met zoveel mogelijk mensen, er zal heus niemand mee gaan lopen. Door je idee voor te leggen aan zoveel mogelijk mensen (die liefst in je doelgroep zitten) bekom je waardevolle feedback die er misschien voor zal zorgen dat je beseft dat je applicatie misschien helemaal niet zo fantastisch is als je eerst had gedacht. In dat geval weet je dat liefst zo snel mogelijk. Omgekeerd wil je natuurlijk ook zo snel mogelijk te weten komen dat je idee haalbaar is en dat het een probleem oplost voor een bepaalde niche.

3. Leer NEEN zeggen

In contradictie met de het vorige punt is het belangrijk van op tijd NEEN te leren zeggen. De volgende afbeelding toont duidelijk aan wat hiermee bedoeld wordt.

Aan het begin van je project is het belangrijk initiatief te nemen en bijvoorbeeld zoveel mogelijk te netwerken. Nadien blijft initiatief en netwerken uiteraard belangrijk, maar het wordt dan veel moeilijker om je tijd op de juiste manier te verdelen over al het werk dat voor je ligt.

Als we bijvoorbeeld ja zouden zeggen tegen élke vraag van onze klanten, dan zouden we binnen de kortste keren een applicatie hebben gebouwd met 1.000 features waar niemand op zit te wachten. Leer daarom ook neen te zeggen en vaar je eigen koers binnen je eigen strategie.

4. Geef klanten niet wat ze vragen, maar wat ze nodig hebben

Je gebruikers zullen steeds vragen om bepaalde features te bouwen die zij nodig achten. Het probleem is dat diezelfde gebruikers ook vaak erg duidelijk zullen zijn in hoé ze willen dat je iets voor hen zou moeten implementeren.

Als een gebruiker bijvoorbeeld vraagt om een extra link toe te voegen waarmee een nieuw scherm geopend kan worden om daarmee de producten in zijn of haar webwinkel te kunnen vertalen, dan is de gebruiker niét op zoek naar die extra link en dat extra scherm.

Waar de gebruiker wél naar op zoek is, is een gebruiksvriendelijke manier om producten in de webwinkel te vertalen. Het is aan jou om de best mogelijke oplossing aan te reiken.

5. Zoek een complementaire co-founder

Om een online project te laten slagen heb je op z'n minst nood aan twee verschillende skillsets.Ten eerste heb je iemand in je team nodig die kan programmeren en de nodige functionaliteit kan opleveren voor je gebruikers. Heb je zo niemand in je team zitten, dan is je enige keuze outsourcing en die kost loopt al snel op.

Naast een technische partner is het enorm waardevol om iemand in je team te hebben die met design uit de voeten kan. Zoniet, dien je opnieuw te gaan outsourcen met volgende problemen tot gevolg:

Een freelancer is vaak niet even gemotiveerd als jijzelf om je project te laten slagen. Dat is niet abnormaal, een freelancer heeft namelijk meerdere projecten lopen waar hij of zij aan werkt, maar jij bent op zoek naar iemand die all in wil gaan en dat kan je best doen door zo iemand in je team op te nemen.

Zoek daarom een partner die complementair is aan jezelf. Ben jij goed in design, zoek daniemand die het technische gedeelte voor zich kan nemen en omgekeerd. Op die manier kom je er altijd sterker uit dan wanneer je met twee designers zou starten.

Wat je ook doet, doe het graag

Bovenstaande zijn maar enkele van de lessen die we zelf hebben geleerd tijdens het bouwen en starten van SolidShops.com.

Wat ik niet heb vermeld en wat misschien belangrijker is dan al het voorgaande, is: zorg dat wat je ook doet, een passie van je is. Als je enkel voor het geld aan iets wil beginnen, dan zal je niet opgewassen zijn tegen de diepe dalen die je zonder uitzondering zal meemaken. Wanneer je iets graag doet, dan wordt geld een bijzaak.

Stukken uit dit artikel zijn afkomstig van de originele post die ik schreef voor Think Vitamin en uit de slides van de presentatie die ik gaf voor Fronteers bij Microsoft.

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi