5 Trends in Augmented Reality

5 Trends in Augmented Reality
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

dinsdag 17 juni 2014

Wie door zijn smartphone, tablet of straks smartglass naar de wereld kijkt, kan zich laten trakteren op digitale extra's. De technologie waarmee dat gebeurt heet augmented reality en de mogelijkheden zijn eindeloos: Een tekstveld dat verkeersborden vertaalt, een muziekstuk dat sfeer toevoegt aan je wandeling, een video met instructies voor de montage van een product, zelfs een walking talking 3D karakter verschijnen magischerwijs in je gezichtsveld. World of Waw bezielster Tina Stroobandt bezocht de Augmented World Expo en bracht inzichten en inspiratie uit Silicon Valley mee terug. Lees maar mee...

1. Van louter waw naar waarde

Waar augmented reality tot voor kort  louter op verrassing teerde, verschuift de nadruk naar meerwaarde. Een 'try before you buy' die online brilwinkelen verbetert, een meubelcatalogus die de sofa's in je huis projecteert, een architectuurapp die je interieurontwerp visualiseert, ...

Voor elke sector ontstaan legio toepassingen die de waarde van het product intrinsiek verhogen. Papieren boeken ouderwets? Niet als je de hoofdpersonages in 3D op de pagina's ontmoet! Vlaams kinderboek 'Alex de Astronaut' haalde een finaleplaats voor een 'auggie', de oscars van deze technologie. Een game-boek hybride die de concurrentie het nakijken geeft.

Alex De Astronaut from Tina Stroobandt on Vimeo.

2. Van mobiel naar wearable

Smartphones en tablets stimuleerden de doorbraak van augmented reality toepassingen. Smart glasses integreren ze naadloos in onze leefomgeving en maken de beleving nóg spannender. Tijdens de afgelopen maanden kwamen tal van slimme brillen op de markt, met een wisselende ondersteuning voor data, audio, video en 3D.

Google glass is de meest bekende 'wearable' of draagbaar toestel. Maar ook Vuzix, Epson, Meta, Optinvent, Atheer Labs, Laster…  brachten forse concurrenten op de markt. Vanzelfsprekend staat deze hardware nog in zijn kinderschoenen en kampen de 1.0 producten nog met bugs en beperkingen. Maar de steeds snellere opeenvolging van updates aan zowel de behuizing als de software, bewijzen het vertrouwen van de producenten.

Nog geen massamarkt, maar wel een veelbelovende evolutie in de augmented world. Op de expo sleepte de Epson Moverio de prijs voor beste smart glass in de wacht.

3. Van individu naar industrie

Zodra consumenten de slimme brillen omarmen, zal augmented reality mainstream worden. Ondernemingen met visie, investeren al jaren in toepassingen die hun concurrentieel voordeel vergroten. Dat kan in alle facetten van het bedrijf, van training tot productie. Ondersteun je veldwerkers bijvoorbeeld met remote coaching, door de expert op kantoor richtlijnen te laten geven en instructies te tekenen op je camerabeeld.

Voorzie je elektronica van een interactieve manual die op locatie toont hoe je mankementen verhelpt en onderdelen vervangt. Rust orderpickers uit met smartglasses die barcodes scannen, je handelingen registreert en corrigeert en de juiste locatie van je producten verklapt.

Test architecturale plannen op de bouwgrond uit vooraleer een spade de grond ingaat. Pioniers als Walmart, Boeing, Verizon en Mercedes maakten al ruime budgetten vrij om hun businessprocessen te verbeteren en hun producten te verrijken.

En met succes, zo blijkt uit verschillende cases. Zo werden verkopers van l'Oreal uitgerust met point of sale toepassingen die de displays rechtstreeks in de parfumeries, kapsalons, etc van hun klanten toveren. De conversiegraad per bezoek steeg naar verluid met 20%. De investering is nu reeds terugverdiend.

4. Van GPS naar 3D mapping

De eerste toeristische apps met augmented reality toonden historische toppers met wikipedia tekstveldjes, die de gps van je toestel op je camerabeeld toverde. Toen een ongelooflijke verwezenlijking, nu een haast vergeten toepassing. De gps bleek er maar zelden in te slagen voldoende accurate resultaten te boeken. Daardoor verdween de magie van de toepassing en het enthousiasme van de gebruiker.

Dankzij recente technologische verbeteringen zijn vele smartphones en tablets al in staat om je omgeving om te zetten in een 3D kaart. Met dieptecamera's, minilasers, bewegingsdetectoren, geluidsecho's, enz. begrijpt je toestel hoe je onmiddellijke omgeving eruit ziet. Hierdoor ontstaat een 'slim terrein' waarin je een virtueel balletje kan laten wegstuiteren van je effectieve muur.

Helpt het blinden straks zien 'in het donker'? Of wordt alles een aanraakscherm? We komen het heel snel te weten.

5. De nieuwe interface

Alle bovenstaande trends onderschrijven de slotconclusie: Waar we nu nog handheld toestellen gebruiken om augmented reality toepassingen te beleven, ontstaat stilaan een nieuwe interface: ons lichaam. Een slimme bril analyseert straks onze wereld en verrijkt deze met aanraakbare extra's, die je intuïtief zal gebruiken.

Je krijgt je handen weer vrij en staat vrij in deze nieuwe wereld, klaar om hem te ontdekken. Nu is het nog wachten op de hardware die zulks mogelijk maakt en een gebruiksvriendelijk besturingssysteem die virtuele extra's voldoende stabiel ontsluit.

Wie niet kan wachten, krijgt nu al een gelijkwaardige ervaring in virtual reality geserveerd dankzij de oculus rift en het motion sensorpak van deze start-up:

Tags: , , , .



Over Tina Stroobandt


Tina Stroobandt

Om écht engagerende communicatie te creëren, stampte Tina Stroobandt communicatiebureau JUSBOX én augmented reality studio 'World of Waw' uit de grond. Deze 'Topstarter' finaliste en tweevoudig BIZ Idee winnares gooit strategische én designer skills in de strijd om de 'kijker'. Aangezien traditionele media naar haar gevoel te weinig impact oogsten, hield Tina haar geesteskind 'Message Mike' boven het doopvont: een virtuele 3D gids die verschijnt als je de wereld door een slimme bril (tablet of smartphone) bekijkt. Zijn vrienden Xavier de Ree en Rudy de Ruimtevaarder vergasten je reeds op een waw-erlebnis. Komt straks jouw creatuur eraan?

Things Tina does:

  • columns schrijven voor knack, humo, ad rem, bloovi, ...
  • aanstekelijk enthousiast zijn
  • meedenken over creatieve concepten, games & copy
  • verhalen bedenken, vertellen en (laten) beleven
  • boodschappen vertalen naar crossmedia campagnes mét impact
  • innoveren en creëren

Volg mij


Bekijk volledig profiel