5 Vaardigheden die iedere succesvolle social media manager heeft:

5 Vaardigheden die iedere succesvolle social media manager heeft:
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 2 mei 2016

Iedereen die zich professioneel bezighoudt met campagnes op Facebook, Twitter en consorten zal het beamen: als social media manager ben je nu eenmaal een duizendpoot met veel vaardigheden. Toch zijn er een paar dingen die je écht moet kunnen/hebben om uit te blinken in je job. Hieronder een overzicht:

1. Een gezonde dosis humor 

Overdaad schaadt, maar een stevige dosis humor kan ervoor zorgen dat bepaalde bedrijfscontent viraal gaat. Kijk maar eens naar onderstaande post van Hema.

hema humor social

Je bent social media manager van een bank of een bepaalde overheidsinstelling? Dan is het een kwestie van creatief zijn. En maak je geen zorgen: een woordspeling of een humoristisch antwoord op een opmerking van je social fans, kan heus geen kwaad. 

2. Empathisch redeneren

Empathie is niet alleen nodig gepaste reacties te geven op eventuele klachten, maar het helpt je ook in te pikken op wat er leeft bij het publiek. Dat bewijst Gran Barón, die mooi inspeelt op het mosselseizeon. 

empathie social

3. Emoties juist gebruiken

Geen enkele (potentiële) klant of social media fan voelt zich aangetrokken tot een Facebook-pagina die bol staat van platte reclame. Een goede social media manager gaat een stapje verder, en erkent de kracht van emotie en authenticiteit. Omdat hij/zij beseft dat mensen op zoek zijn naar de persoonlijkheid achter een merk. Of hoe Douwe Egberts het aanpakt: 

authentiek

4. Copywriting & storytelling

Wat is social media zonder storytelling? Met woorden goochelen kan je makkelijk doen via je Facebook- of Twitter-post (in de copy of in een afbeelding), als je wilt linken naar je nieuwste blogpost. 

connections

5. Klantgericht optreden

We hoeven je niet meer te vertellen dat het dodelijk is voor je imago om je community aan te vallen met betweterige reacties. Social media biedt je als bedrijf de mogelijkheid om snel en klantvriendelijk te reageren op je klanten. Niet alleen toon je aan dat je effectief naar je fans/klanten luistert, ook laat je aan iedereen zien dat je om hen geeft. Kijk maar eens naar Hyundai:

hyundai

Beschik jij over deze eigenschappen, en ben je een social media goeroe in hart en nieren? Kijk dan zeker eens naar de openstaande jobs in community management en social media!

Bekijk alle sociale media vacatures 

Tags: , , , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel