“Ik scoor organisch al sterk op mijn eigen merknaam, waarom zou ik er dan nog eens op adverteren?” Op zich geen onlogische vraag die je jezelf wel eens kunt stellen, want vaak sta je al waar je wilt staan in de organische zoekresultaten. Al heeft adverteren op je eigen merknaam een pak meer voordelen dan je zou denken. Laten we dit even van dichtbij bekijken.

1. Ad extensions

Er zijn een heel pak zaken die je kan toevoegen aan je advertenties (naast de sitelinks) die extra informatie meegeven aan potentiële bezoekers:

• Location extensions
• Call extensions
• Offer extensions
• Social extensions
• App extensions
• …

De kracht van een aantal van deze extensies is vast en zeker al afgenomen (location extension vs. Google Places-listing), maar je kan de meerwaarde niet ontkennen. Je telefoonnummer meegeven aan een advertentie, speciale acties die lopen, een Google Plus-extensie weergeven of als je een app hebt die onmiddellijk communiceren… Dat is allemaal niet zo eenvoudig in de natuurlijke zoekresultaten. Het voordeel is dan ook nog eens dat die zaken allemaal zeer snel aan te passen zijn, wat niet kan gezegd worden van de organische resultaten.

2. Sitelinks

“Die heb ik ook al in de organische resultaten hoor!” Klopt, maar daar wil je misschien de focus leggen op andere zaken. Onderstaand voorbeeld laat je de keuze tussen de verschillende collecties, terwijl de organische sitelinks onder meer uit een “store locator”, de “new arrivals” en een onderverdeling van diverse sporten bestaan.

3. Quality score

Om niet overdreven technisch te worden: de kwaliteitsscore van je branded keywords zal hoe dan ook zeer sterk zijn. Als je dan nog eens weet dat deze afzonderlijke score meespeelt bij de berekening van de account-kwaliteitsscore, besef je maar al te goed wat voor impact deze branded keywords kunnen hebben. Betere kwaliteitsscores, lagere kosten per klik, iedereen tevreden.

4. Incremental traffic

Een moeilijk woord wat eigenlijk zoveel wil zeggen als extra verkeer die ontstaat wanneer je zowel adverteert als organisch sterk aanwezig bent. Verschillende studies (o.a. door RKG: http://www.rimmkaufman.com/) tonen aan dat er wel degelijk een versterkend effect bestaat. Zo hebben ze in verschillende gevallen getest hoeveel klikken er zowel organisch als betalend werden behaald op merknamen, ook wanneer er geen advertentie online stond. Conclusie: er wordt meer trafiek behaald wanneer er een branded-campagne online staat.

5. Insights

Misschien wel de belangrijkste reden uit dit lijstje.

Hatelijk, die (not provided). Bijna 35% van alle bezoeken naar bovenstaande website waren (not provided). Wat is dat? Wel, wanneer er een zoekopdracht wordt gedaan op een beveiligde Google-pagina (wanneer de persoon in kwestie dus ingelogd is in een van de Google-diensten), zal de zoekterm waarmee de persoon op de website is gekomen niet meer worden meegegeven aan de website in kwestie. Vrij moeilijk dus om deze data te gaan analyseren… Wat zocht deze persoon dan wel?

Wanneer het om een gevestigd merk gaat, zal dit vaak de merknaam zijn. Of de merknaam in combinatie met andere woorden. Maar welke? Wel, met een branded-campagne kan je een pak insights scoren over wat iemand in combinatie met jouw merknaam zoekt. AdWords houdt deze zaken namelijk wel bij, dus kan je hier zeker mee aan de slag.

6. Competition

Wanneer je niet adverteert op je eigen merknaam, zou het wel eens kunnen dat de concurrentie met een aantal klikken en/of verkopen gaat lopen. Het is namelijk toegelaten om te adverteren op andere merken, dus kan dit ook tegen je gebruikt worden. Een sterke positie is dus vast en zeker aan te raden!

Tot slot wil ik nog even zeggen dat je voor de kosten die erbij komen kijken, je het alleszins niet moet laten. De CPC’s voor branded-campagnes liggen ongeveer tussen de 3 en 7 eurocent. Bij wijze van voorbeeld: je zal dus maximaal 7 euro voor 100 bezoekers betalen die je zeer gericht naar je website hebt kunnen brengen waarbij alle bovenstaande voordelen ook nog eens meespelen.