6 Tips om je Facebook campagnes te optimaliseren

6 Tips om je Facebook campagnes te optimaliseren
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 9 november 2015

Facebook Advertenties zijn voor veel digitale marketeers een deel van het dagelijks leven geworden. Sinds 2012 is de sociale mediagigant er met succes in geslaagd om de enorme hoeveelheden data om te zetten in een interessant advertising platform. Digitale marketeers zijn continu op zoek naar manieren om hun digitale prestaties te verbeteren.

Ondanks de sterke groei van mobile en het advertising platform, focust Facebook (nog) niet op het verspreiden van best practises of concrete tips om je online facebook campagnes te verbeteren. In dit artikel delen we 6 tips die je Facebook campagnes kunnen verbeteren.

1. Alles draait om targeting

Het klinkt als een cliché: “ken je audience!”

Een van de belangrijkste manieren om je campagnes te optimaliseren is het kiezen van de juiste targeting. Voor je je campagnes opzet, denk je best na over wie nu juist je doelgroep is, en wat jou doelgroep bezig houdt. Probeer de demografische gegevens van je potentiële klanten zo precies mogelijk te identificeren: hoe oud zijn ze? Welk geslacht hebben ze? Waar wonen of werken ze? Naast demografische gegevens kan je in Facebook eindeloos targetten op interesses en gedragingen, zowel off- als online.

Wees creatief met je interesses. Target zowel de audiences waarvan je weet dat ze werken, maar probeer zeker ook enkele out-of-the box ideeën. Bijvoorbeeld, als je een muziek evenement wil promoten, target dan op interesses zoals het event zelf, de dj’s, maar ook de cocktails of drankjes die je er aanbiedt, de locatie waar het doorgaat en de organisator van het evenement.

Promoot je een hotel in Zwitserland? Denk dan aan het targetten van interesses zoals mountainbike, skieën, bergbeklimmers, maar ook enkele originelere ideeën zoals Zwitserse kazen, koebellen of de traditionele alpenhoornmuziek, je zal versteld staan van de resultaten.

2. Begrijp de Relevantie Score

In februari 2015 introduceerde Facebook een nieuwe KPI: de Relevantie Score. Deze score is een getal tussen 1 en 10 die weergeeft hoe relevant je advertentie is voor jou doelgroep. De score wordt berekend op basis van positieve en negatieve reacties op jou advertenties en is pas beschikbaar vanaf je advertentie minstens 500 vertoningen heeft behaald.

Hoe hoger de Relevantie Score, hoe positiever je advertenties geëvalueerd werden. Deze score zal uiteindelijk ook een effect hebben op je gemiddelde CPC. Hoe hoger de Relevantie Score, hoe lager je gemiddelde CPC zal zijn.

Het is dus zeker de moeite waard om je ads zo te ontwerpen zodat ze positief onthaald worden door je doelgroep.

Ook het aanpassen van je targeting kan een effect hebben op je Relevantie Score. Specifieke ads voor specifieke doelgroepen zullen meer kans hebben om een hoge Relevantie Score te behalen.

Een meer drastische maatregel is om je ads met een lage Relevantie Score te pauzeren, en je budgetten te focussen op ads met een hogere Relevantie Score in dezelfde advertentiegroep.

3. Kies de juiste Bidding Settings

Facebook heeft enkele automatische bidoptimisatie- algorithmes ingebouwd in het platform. Deze staan je toe om je budget te optimaliseren op een bepaalde KPI. Deze bidding settings kunnen geselecteerd worden op advertentie set niveau.

Een eerste mogelijkheid om te optimaliseren word bepaald door je campagnedoel. In dit geval zijn de mogelijke optimalisaties afhankelijk van je campagnedoel. Mogelijke KPI’s om te optimaliseren zijn: post engagements, website conversies, app installaties, page likes, event attendance etc.

Je kan ook je budget optimaliseren op impressies. Facebook zal hier automatisch je advertenties zoveel mogelijk tonen, aan iedereen in je geselecteerde doelgroep. Indien deze bidding setting werd gekozen, moet je er ook rekening mee houden dat je frequency (het aantal keer dat een bepaalde gebruiker jou advertentie te zien kreeg in een bepaalde periode) veel hoger zal liggen.

Als een hoge CTR belangrijker is voor jou campagnes, kies je best voor de “optimaliseer voor clicks” optie. Facebook zal bij deze instelling je ads vaker tonen aan profielen die meer kans hebben om door te klikken op je advertentie.

Een speciale bidding setting is “optimise for Daily unique reach”. Hierbij zal Facebook je advertentie maximaal 1 keer per dag tonen aan de gebruikers in je geselecteerde doelgroep. Deze optie wordt geadviseerd indien je een breed publiek wil bereiken, met een beperkt budget.

Voor Facebook campagnes die over een lange tijd lopen, kan je testen welke bidding settings het beste werkt. Hierbij start je best met te optimaliseren op impressies. Na enkele weken ‘weet’ Facebook welke profielen meer kans hebben om door te klikken, en kan je overschakelen naar een optimalisatie die gefocust is op clicks. Nog enkele weken later kan Facebook beter identificeren wie meer kans heeft om over te gaan naar een conversie (of een ander campagnedoel), en kan je testen om hierop te optimaliseren.

Wanneer je je bidding settings hebt geselecteerd heb je nog 2 keuzes. Je kan zelf manueel maximum CPC’s off CPA’s instellen. Dit is enkel aangeraden wanneer je een specifieke strategie hebt, of een goede kennis in Facebook bezit.

4. Kies het juiste placement

Weet waar je ads verschijnen, en waar ze de beste resultaten geven! Facebook heeft 4 ruimtes waar het je ads kan weergeven: Mobile news feed, Desktop news feed, Desktop Right Hand Side en het Audience Network. Placements kunnen geselecteerd worden op advertentie set niveau.

Het verschil in placements mag niet onderschat worden. Onze ervaringen tonen een hogere CTR in news feeds (mobile en desktop) in vergelijking met de Right Hand Side advertenties. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit komt door de verhoogde visibiliteit die news feed advertenties verkrijgen.

Right Hand Side ads vertonen op hun beurt dan weer een hogere conversie ratio voor e-commerce.

De manier waarop advertenties worden gepercipiëerd in Facebook kan een reden zijn voor de verschillende resultaten. Right Hand Side advertenties hebben meer kans om als een echte advertentie gepercipiëerd te worden. Ze zijn zichtbaar, maar staan gegroepeerd aan de zijkant. Net zoals de meeste andere online display advertenties weet je dat je ongeveer overal op deze plek advertenties en promoties kan terugvinden.

News feed ads zijn meer intrusief. Ze verschijnen tussen alle updates, foto’s en nieuws van je Facebookvrienden. Hierdoor verwachten gebruikers minder advertenties in de news feed, en gaan ze de tussenliggende advertenties minder als echte advertentie beschouwen. Gebruikers kunnen dus geïnteresseerd zijn in je advertentie (indien de targeting juist is) maar zijn daarom nog niet klaar om direct over te gaan tot een conversie.

Om je placements te optimaliseren denk je best op voorhand na waar je je advertenties het liefst zou terugvinden. Indien je een snelle interactie van je doelgroep verwacht, zoals een pagina like, een RSVP op een evenement of een reactie op een post, kan je best je advertenties in de news feed (mobile + desktop) vertonen. Dit zijn snelle interacties, die ook gemakkelijk te realiseren zijn voor mensen die onderweg zijn met hun smartphone in de hand.

Voor e-commerce doelen kan je ook best focussen op desktop placements (news feed + RHS). Gebruikers zijn meer op hun gemak, en hebben vaak meer tijd, wanneer ze op een desktop pc surfen.

Audience Network placements zijn gefocust op smartphone apps. ads zullen getoond worden in Facebook partner websites en andere apps. Deze placement is ideaal voor app installaties of interacties met jou app te promoten.

5. Call To Actions

Een snelle manier om je resultaten in Facebook op te krikken, is het gebruik van Call To Action knoppen. Deze knoppen kunnen worden toegevoegd aan je advertenties op advertentie niveau.

Het toevoegen van een Call To Action heeft meerdere voordelen. Door het gebruik hoef je de call to action niet in je afbeelding opnemen, waar tekst beperkt wordt door de 20% regel.

Call To Actions maken ook duidelijk aan gebruikers wat ze kunnen verwachten nadat ze op je advertentie geklikt hebben, en kan hen overtuigen om deze actie te ondernemen.

Momenteel heeft Facebook 5 verschillende Call To Action knoppen die je kan toevoegen aan je advertenties:

  • Shop nu: geadviseerd voor e-commerce
  • Boek nu: geadviseerd voor reissector of Horeca
  • Meer informatie: vrij algemeen, kan voor alle doelstellingen gebruikt worden
  • Meld je aan: geadviseerd indien je op zoek bent naar nieuwe leads
  • Download: geadviseerd voor app installaties

6. Gebruik Custom Audiences

Zoals eerder werd aangehaald zijn targeting en relevantie sleutelelementen in Facebook. Een handige manier om deze 2 elementen te combineren is het gebruik van Custom Audiences.

Custom Audiences zijn voorgedefinieërde lijsten van Facebook profielen die je zelf kan selecteren. Dit is bijvoorbeeld een remarketing lijst van website bezoekers, of een lijst van e-mailadressen en telefoonnummers uit je eigen klantenbestand die overeenkomt met e-mailadressen of telefoonnummers van Facebookgebruikers. Aangezien deze personen al tot je cliënteel behoren zullen de ads relevanter zijn voor deze doelgroep, en kan je je bestaande klanten op de hoogte houden van nieuwe promoties.

Belangrijk om te weten bij dit soort lijsten is dat je door de privacywet, toestemming nodig hebt om deze telefoonnummers, email adressen en remarketing lijsten te gebruiken.

Tags: .



Over Bart Van Nieuwenhuyse


Bart Van Nieuwenhuyse

Ebusiness Analyst at Semetis

Volg mij


Bekijk volledig profiel