Het event de *Trends Night* is ondertussen een gevestigde waarde. Zoals elk jaar presenteren we u een aantal zeer specifieke digitale trends die onze trendwatchers, futuristen en digital experts het komende jaar zullen verwachten. Dit jaar wordt het event nog omvangrijker. 7 sprekers en dus meer trends. Zoals elk jaar, geïnspireerd op het ondertussen beruchte trendrapport van Bart De Waele/Wijs. Over welke trends zullen de 7 sprekers het hebben? Een kort interview.

Bart De Waele

Wie is Bart?
Bart De Waele is mede-oprichter en CEO van Wijs. Hij richtte ook Talking Heads op. Hij is gebeten door internet, en plant om de rest van zijn leven online door te brengen. 

Over welke trend zal hij het hebben?
Titel : "Mijn 10 persoonlijke digitale trends voor 2013" 
Op een zeer overzichtelijke manier zal Bart zijn 10 persoonlijke trends toelichten wat jij als (online) marketeer of digital expert mag verwachten in 2013. Trends om mee rekening te houden in je digitale aanpak van dit jaar en verder.

Bart, vertel s iets meer over het trendrapport die je ondertussen sinds 2008 elk jaar de markt opgooit?
"Digitale communicatie gaat over het bouwen van dingen (websites, facebook apps, mobiele apps...) die noodgedwongen altijd in de toekomst kijken. Je wil zaken bouwen die drie jaar ver ook nog meegaan, en dus niet iets wat drie jaar geleden bon ton was. Vandaar dat komende trends ons bij Wijs zo hard bezig houden. Vandaar dit Trendrapport. Een vijftigtal experts uit verschillende disciplines geven evenveel meningen over digitaal in 2013. De lezer zal dus zelf zijn waarheid moeten opbouwen uit deze caleidoscoop van inzichten. Het trendrapport is een collaboratief eindresultaat die we graag delen met de wereld".

Hakim Zemni

Wie is Hakim?
Hakim Zemni is directeur bij InSites Consulting België en Corporate Business Director van Media & Entertainment in het bedrijf. Hij is sinds 1998 actief bezig met marktonderzoek en marketing en gespecialiseerd in content management van geïntegreerde kwalitatief- en kwantitatief online marktonderzoek. Vandaag de dag behoren volgende thema's tot de dagelijkse bezigheid van Haim Zemni: (sociale) media, populaire cultuur, kwalitatieve analyse en merkpositionering en consumentengedrag. Hij deelt zijn kennis en 15 jaar ervaring als gastspreker op tal van internationale seminaries, workshops, evenementen en congressen.

Over welke trend zal hij het hebben?
Op basis van het InSites Consulting "Social Media around the World" onderzoek, zal Hakim een status-update geven over en dieper graven in de Belgische sociale media en mobile omgeving. Hij zal zich richten op 5 in het oog springende internationale observaties en deze vergelijken met de Belgische realiteit (gegevens en cijfers verzameld in 2012).

Volgende onderwerpen komen aan bod:
·       algemene acceptatie en het gebruik van sociale media
·       interacties van consumenten met merken
·       de impact van merkgestuurde conversaties
·       evolutie van mobile
·       en de mogelijkheden voor structurele samenwerking tussen consumenten en merken.

Als marketeers weten we allemaal hoe groot sociale media zijn op internationale schaal en zijn we bewust van de exponentiële groei van mobile. 
Maar hoe is het gesteld met de gemiddelde Belg? Is hij vertrouwd met het gebruik en de toepassingen van sociale media en mobiel internet? Zijn wij Belgen Early Adopters, Late Majority of zelfs Laggards?

Anthony Bosschem

Wie is Anthony?
Anthony Bosschem is co-founder van Darwin Analytics. Hij richtte ooit de eerste babysitter community van België op, werkte als freelancer voor oa Duval-Guillaume en was Conversation Starter bij Talking Heads. Eén passie verbindt deze jobs: data, en hoe data ons leven makkelijker kan maken. Met Darwin Analytics maakt Anthony het leven van de marketeer gemakkelijker, door complexe data te vertalen naar betekenisvolle inzichten.  

Over welke trend zal hij het hebben? 
Titel : "Vijf datatrends om in 2013 menselijke impact te vergroten" 
Automatisering heeft in de landbouwsector op 200 jaar tijd, 99% van de jobs laten verdwijnen. Simpele taken werden overgenomen door machines, waardoor mensen zich met complexere taken konden bezighouden. Vandaag staan we voor een tweede golf van automatisering. Een 'slimme' automatisering, waardoor machines ook complexe taken kunnen overnemen.  Met 5 trends illustreert Anthony hoe big data ons het tijdperk van de artificiële intelligentie inloodst, en waarom jij daaraan moet meehelpen.

Anthony, als we het hebben over gebruik van data in de digitale sector,… wat wordt de exacte evolutie?
"Ik werd dit jaar overstelpt met cijfers,  tabellen,  grafieken, en scores tot ik gek werd. Data puke. En ik ben niet alleen.Een research rapport van de World Federation of Advertisers , kopt "Marketeers seek data simplicity". 

Het gevolg van de veelvoud aan data is schrijnend. Wie conclusies moet brouwen uit data heeft geen overzicht meer en verliest het vertrouwen van wie hij of zij adviseert. Er is beterschap op komst. Wie goed opgelet heeft zag in 2012 al vijf datatrends opkomen die er in 2013 voor zorgen dat big data meer betekent dan verwarring in een grafiek".

"In 2013 zullen we moeten stoppen met het verspillen van menselijk intelligentie. Als er iemand binnen een bedrijf of organisatie uren zit te grasduinen in data,  dan is het tijd voor verandering. Er zijn 5 belangrijke todo's voor 2013: enkel betrouwbare data verzamelen,  bijzaken verbergen,  hoofdzaken visualiseren,  integreren waar mogelijk en automatiseren als je durft. Een bedrijf die daarin slaagt, is zeer goed op weg. Ik licht die 5 trends verder toe op de Trends Night. Ik kijk er al naar uit".

Thomas Joos

Wie is Thomas?
Thomas is interactive art director en partner bij Little Miss Robot. Hij ontwerpt creatieve & innovatieve digitale producten en begeleidt klanten van concept tot oplevering. De Gentse studio is meermaals internationaal bekroond en wordt in de sector erkend als pionnier binnen creatieve nieuwe media. Thomas werkte de afgelopen jaren intensief mee aan digitale strips voor Suske en Wiske & De Kiekeboes, en is de drijvende kracht achter het nieuwe radioplatform van VRT.

Over welke trend zal hij het hebben?
Titel : "Het digitaal product van morgen."
De digitale sector groeit en evolueert sneller dan ooit. Meer en meer zien we binnen marketing de nood naar digitale en interactieve experten. Marketing is namelijk meer dan reclame en communicatie, er bestaat ook zoiets als business development en innovatieve product ontwikkeling. In deze sessie bekijken we hoe je kan starten aan je mind-blowing digitaal product van morgen. 

Thomas, jij bent een grote voorstander dat een gebruiker centraal moet staan. Vertel.
"Alles wordt user experience design. Vergeef mij, het klinkt inderdaad wat bombastisch, maar in 2013 kunnen we er niet meer om heen. User experience design is the new kid in town. Deze design filosofie stelt de gebruiker centraal en geeft vorm aan de interactie die hij heeft met virtuele producten zoals applicaties en websites. Designers,  developers,  product managers,  marketeers,  . . . iedereen die ook maar van ver betrokken is bij digitale creatie zal er mee, in aanraking komen. En maar goed ook. Wanneer virtuele productontwikkeling wordt geleid vanuit design en niet door IT besparen we de Twitter-servers in 2013 heel wat geklaag. En een dergelijke aanpak is nodig als we spreken over het digitale product van morgen".

Jeroen Wils

Wie is Jeroen?
Jeroen Wils is mede-zaakvoerder van communicatiebureau Bepublic dat zich specialiseert in product branding, company branding en personal branding door gebruik te maken van relevante content.

Hij werkte meer dan 20 jaar voor kranten en televisie (De Standaard, Het Nieuwsblad en vtm).
Van 2004 tot 2011 was hij Chef Nieuws bij vtm en verantwoordelijk voor de nieuwsgaring. In 2008 won hij de Dexia Pers Prijs.  Op www.tweople.be houdt Jeroen een blog bij over communicatie en media.

Over welke trend zal hij het hebben?
Titel : "Het einde van het persbericht"
Journalisten zijn al lang niet meer de enige die de boodschappen, de merken en de waarden van je bedrijf of organisatie kunnen uitdragen. Nog meer dan vroeger moeten organisaties zich richten op een breed veld van influencers: journalisten, maar ook klanten, experten, bloggers, commentatoren, de publieke opinie. Iedereen woordvoerder, maar dus ook iedereen journalist. Bedrijven zijn hun eigen mediakanaal geworden waarlangs ze hun relevante publiek kunnen bereiken. 

Jeroen, in het trendrapport gebruik je de term 'sociale newsroom'. Wat bedoel je daar exact mee?
"Bedrijven en organisaties moeten in 2013 hun online contentstrategie nog meer in vraag stellen. Journalisten zijn al lang niet meer de enige die de boodschappen,  de merken en de waarden van je bedrijf of organisatie kunnen uitdragen. Nog meer dan vroeger moeten organisaties zich richten op een breed veld van influencers: journalisten,  maar ook klanten,  experten,  bloggers,  commentatoren,  de publieke opinie. Iedereen woordvoerder,  maar dus ook iedereen journalist. Sociale media hebben ons geleerd dat, naast de klassieke mediakanalen,  in weze iedereen zijn eigen content online kan verspreiden. Waarom zouden bedrijven en organisaties dan nog wachten tot hun content door journalisten worden opgepikt? Neen, ze zijn hun eigen mediakanaal geworden waarlangs ze hun relevante publiek kunnen bereiken".

"Alleen als je als bedrijf of organisatie relevante en interessante informatie aanbiedt zullen potentiële klanten en de media geïnteresseerd zijn en blijven. Een social newsroom vergroot de relevantie van je berichten waardoor de markt jouw bedrijf gaat zien als de autoriteit. Dat is mijn uitdaging die ik graag verder toelicht op de Trends Night".

Emma Gelaude

Wie is Emma?
Emma Gelaude is gespecialiseerd in fashion en werkt met haar team onder de naam EMMA Styling Concepts creatieve stylingconcepten uit voor merken, bedrijven en winkelpunten. Particulieren kunnen selecteren uit een gepersonaliseerd aanbod styling- & shoppingformules. Emma is ook oprichter en drijvende kracht achter MyFashionBlog.be, één van de eerste en meest bezochte personal style blogs in België.

Over welke trend zal zij het hebben?
Titel : "Van keten tot designerbrand: de creatieve integratie van digitaal in fashion" 
Vanuit mijn eigen concrete beleving on the field en de return op de EMMA platformen & netwerken zal ik enkele opvallende digitale trends belichten, uitgezet naar het modelandschap in België. Van het 'showrooming'-fenomeen over de bloggers aka new socialites tot de almaar populairdere 3D shows als perfect snijpunt tussen real en virtual met instant conversie. Digital rules in Fashion.

Emma, als Fashion expert spreek je over het digitale aspect binnen de modesector. Kan je hier meer over vertellen?
"Wel, ik kan een tipje van de sluier lichten. Maar eigenlijk lezen mensen beter mijn artikel in het trendrapport van Wijs".

"Ik zie het fenomeen "showrooming" opkomen. Wat is dat? Een groeiend aantal consumenten gaat naar de winkels, om in real life kledingstukken te bekijken, te keuren en te passen. Alleen maar om ze dan online aan te kopen tegen een betere prijs. Offline wordt gereduceerd tot opwarmertje voor digitaal waar de effectieve transactie gebeurt. Dit fenomeen, is vrij nieuw maar neemt steeds bedreigender proporties aan voornamelijk voor de hippe schoenen- en jeansmerken". 

"Hoe gaan merken hiermee om? Bloggers worden door modemerken in groeiende mate, ingezet als gezicht van een campagne. Voorbeelden in alle segmenten; Zara,  Mango,  Mer du Nord,  Guess by Marciano,  etc.. , Wat de bloggers nu zo interessant maakt voor de brands is dat ze 2 vliegen in 1 klap vangen: ze koppelen in de positionering een aanspreekbaar gezicht & een ‘coole aspirational identity' als virtual wizzkid, aan een sterk platform met grote peer credibility naar de gewenste ciblage. Want bloggers zijn, altijd buitengewoon actief met nadruk op hashtags en instant sharing van content via social netwerken. Denk aan life blogging behind the scenes,  streaming en alle mogelijke vormen van integratie. Zij hebben ook altijd de scoops heet van de naald met foto's van een event terwijl het event nog volop aan de gang is. Idem dito voor de live shows waarbij elke toeschouwer een tablet krijgt en tijdens het event zelf de geshowde stukken op de catwalk kan selecteren en onmiddellijk kopen. Real time als de betovering op haar sterkst is en geen 2 dagen later als men tegenover een mogelijke aankoop minstens evenveel drempels heeft kunnen opgooien. In België is vooral Jackie Lee met groeiend succes actief in het organiseren van dergelijke concepten.
Ik kan hier zoveel meer over vertellen. Wat ik dan ook ga doen op jullie Trends Night op 21 februari."

Cain Ransbottyn

Wie is Cain?
Cain Ransbottyn is ondernemer, investeerder sinds de laatste twintig jaar en ook fundeer van  TheOtherAgency.eu. Hij heeft een brede ervaring in alle high-end technische aspecten. Hij startte een co-location en hosting business tijdens de opkomst jaren van het  internet en bouwde hiermee een PAN-Europese backbone netwerk uit met diensten gericht naar de media industrie. Nadien heeft hij meerdere content sites opgericht en werd hiermee een online uitgever die heel veel reach had met zijn sites. Ondertussen is hij een (Social) Media Evangelist, marketeer en netwerker.

Over welke trend zal hij het hebben?
Titel :  "Brandmerken of Personal Branding? De toekomst is aan product placement!"
In het snelle wereldje waarin we ons allemaal verder slepen, is het belangrijk om je eigen merk te onderscheiden. In hoeverre is een campagne in staat om opgepikt te worden door een breed publiek op social media?

De traditionele advertentie heeft aan kracht ingeboet. Ook de markt van de advertorials verliest aan sterkte. Merken willen zich associëren met brand ambassadors die hun boodschap verwerken in hun dagelijks leven, waarbij de volgers op de eerste rij zitten.

Cain, je spreekt over personal branding maar ook over product placement door brands. Wat hebben beiden gemeen?
"Voor mezelf,  maar ook, voor de buitenwereld—lees: de zakenwereld—is een wereld zonder Facebook,  Twitter,  Tumblr,  LinkedIn en doe zo maar verder zo reëel en tastbaar als de dagelijkse kop koffie die we achterover slaan. De volgende stap waar ik in 2013 veel van verwacht,  is, de evolutie naar de innovators op social media. De Kim Kardashians en Paris Hiltons van deze wereld zijn mee op de trend gesprongen. De innovators en trendsetters in Vlaanderen en Nederland kunnen de vruchten plukken van het feit dat de consument uitgekeken is op de traditionele banners. Ze zijn bij wijze van spreken ‘bannerblind' geworden, de boodschap wordt niet meer gelezen".  

"De traditionele advertentie heeft aan kracht ingeboet. Ook de markt van de advertorials verliest aan sterkte. Merken zullen zich meer en meer moeten associëren met brand ambassadors die hun boodschap verwerken in hun dagelijks leven,  waarbij de volgers op de eerste rij zitten. Het principe ‘kopen van een vriend' wint aan belang. 

"Kortom: social media wordt meer en meer de derde as van, de reclamewereld met een belangrijke plaats voor product placement,  geïntegreerd in en op de timeline,  voor zij die, hun personal branding doordacht en uitgewerkt hebben. Bedrijven willen gebrandmerkte influencers die hun producten discreet maar duidelijk aanwezig naar voor schuiven,  waarmee het fenomeen ‘Brand Ambassador' een feit is.
Ik wil daar op de Trends Night nog dieper op ingaan. "

Ziezo, tot hier de intelligente woorden van deze digital experts. We kijken ernaar uit hen live aan het werk te zien op de Trends Night.

Over de Trends Night

Wil je erbij zijn op de Trends Night? We beloven je alvast een avond met inspirerende speeches en inspirerende mensen.

Voor wie?  
Iedereen die met (online) marketing, -communicatie of in de digitale sector actief is.  

Praktisch
- 21 februari 2013
- Utopolis Mechelen
- 18.30u tot 22.30u
- Tarief : €99 (voor STIMA leden)  /  €145 (normaal tarief)

Inschrijven kan op de STIMA site.