(Foto: bol.com)

Richard Branson, JK Rowling, Oprah Winfrey,….ik kan nog even doorgaan. Waarom willen we ons met Amerikanen vergelijken als er bij ons al veel succesvolle ondernemers rondlopen? Wel, Pascale Naessens is daarin een sprekend voorbeeld. Keer op keer gebruikt zij slimme marketing en doordachte verleidingstechnieken.

Een ware inspiratiebron voor mij omwille van onderstaande zeven inzichten. Ze staat momenteel nummer één met de verkoop van haar kookboeken. En ja ik beken: ik ben fan!

Inzicht #1: Gebruik je authenticiteit als oerkracht

Authenticiteit is een belangrijke eigenschap in de huidige manier van ondernemen. Als jij onderneemt vanuit jezelf – en dus je echtheid als mens – dan beginnen de dingen te stromen. Soms wordt wel eens gezegd dat je altijd moet kijken naar de persoon die je wilt worden. Dat klopt deels: je vindt zeker rolmodellen en inspiratie in anderen. Het allerbelangrijkste is dat je unieke levens-en ondernemersweg nog nooit door iemand anders loopt. Neem dit mee voor de toekomst en blijf jezelf tijdens het ondernemen.

Besef goed welke expertise jij NU al allemaal in huis hebt. Kijk naar vroeger: waar komt je bagage in je rugzak vandaag? Meng dit tot je eigen ondernemersmerk en groei daarin verder. Fake wordt vandaag de dag toch maar doorprikt . Blijf dicht bij jezelf – ook als ondernemer.

Inzicht #2: Durf jouw unieke merk in de wereld te zetten in een bijna verzadigde markt

Het wemelt van de kookboeken. Wie haalt het in zijn hoofd om nog een kookboek te schrijven en hiermee succes te boeken? Wel soms draait het om gewoon de dingen anders te doen. Pascale verkoopt momenteel drie à vier keer meer boeken dan Huysentruyt en Meus. Ze verbetert haar boeken en verwerkt daarin telkens opnieuw haar ondernemersverhaal. In haar kookboeken weet ze met de juiste inhoud en visuals een ervaring te creëren. En vandaag de dag is experience marketing nu eenmaal key.

Inzicht #3: Wees zichtbaarder en wek vertrouwen op

Wellicht denk je: “Pascale Naessens heeft het gemakkelijk, zo gaat dat altijd bij bekende koppen. Klopt deels. Maar als Pascale zich in haar keuken verstopt, dan wordt ze snel vergeten. Ze is op de juiste manier aanwezig op haar website, in de pers, op tv en ze post ‘pure’ berichtjes op Facebook om te zaaien. En voor je het weet koop je één van haar boeken en word je klant. Daarom: hoe zichtbaarder je wordt, hoe sterker je bekendheid. Mensen voelen zich betrokken bij jouw brand en vertrouwen je.

Inzicht #4: In het begin moet je altijd harder werken

Wist je dat Pascale voor haar eerste kookboek flink moest leuren om het verkocht te krijgen? Ze gaf niet op, zette door want ze geloofde in haar project. Besef goed dat, als je geen actie onderneemt, er nooit niets gebeurt.

Geloven dat de rode loper zomaar voor je uitgerold wordt? Dat is een complete ondernemersillusie. Doorzettingsvermogen kweek je door te leren om te gaan met tegenslagen. Blijf strategische actiestappen nemen om resultaat te boeken.

Inzicht #5: Ga voor vernieuwing

Naast boeken en keramiek zet Pascale Naessens plots tafels in de markt. Slim bekeken want het past bij de doelgroep die ze aanboort.

Als dienstverlener kun jij je een nieuwe dienst creëren, een huidige dienst omvormen of een nieuwe doelgroep aanspreken. Zelfs als lijkt het haast quasi ondenkbaar. Kijk uit naar nieuwe trends en anticipeer hierop.

Inzicht #6: Maak bewuste keuzes en sta op je strepen

Pascale kiest bewust hoe zij de dingen wilt en met wie ze al of niet in zee gaat. Daar is ze erg duidelijk over.

Ze zei letterlijk: “Als je mij neemt, dan neem je alles, je neemt geen stukje van mij.” Het zijn duidelijke afspraken die ze maakt omdat ze zeer goed weet waar ze naartoe wilt. Weet goed wat je wel wilt en wat niet. En tja je kunt niet “iedereen” te vriend houden.

Inzicht #7: Sommige ideeën moet je laten varen

Elke ondernemer heeft een brein boordevol ideeën. En voor je het weet zit je vast in je eigen creativiteit. Pascale haar grote droom was een eigen restaurant beginnen. Dit idee zette ze aan de kant omdat ze geen zin had in harder werken. Durf een idee los te laten om het haalbaar te houden. Ook jij kunt deze 7 inzichten inzetten om meer klanten aan te trekken en te groeien met je bedrijf!