7 tips voor een perfect online kerstkaartje

7 tips voor een perfect online kerstkaartje
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 15 december 2015

Het koude winterweer is terug in ons land, de dagen worden korter en de kerstverlichting is weer uit de dozen gehaald. Eerst passeert de Sint nog even en voordat je het weet, staan de feestdagen weer voor de deur. Dit betekent ook dat de tijd van het jaar is aangebroken om kerstkaartjes te sturen.

Het perfecte kerstkaartje maak je zo

Deze gezellige periode is voor de e-marketeer het startschot om online kerstkaartjes voor te bereiden. De traditionele kerstkaartjes worden tegenwoordig meer en meer vervangen door e-cards, maar een perfect kerstkaartje is niet vanzelfsprekend en ook hieraan moet voldoende aandacht besteed worden.

Wordt het meer een zakelijke kerstkaart? Ga je een actie verbinden aan je bericht? Ontvangt iedereen het identieke kaartje? Graag geven wij je enkele tips mee om het perfect kerstkaartje te versturen.

1. Bezint eer ge begint

Een volle agenda, een drukke planning en het is opeens midden december. Met gevolg dat je net op tijd een simpel kerstkaartje verzendt. Uiteraard de gemakkelijkste weg, maar daarom niet de beste. Plan daarom ook het opmaken van je kerstkaartje of kerstcampagne tijdig in zodat je ook hieruit de maximale conversie kan halen.

Ga je een simpel kerstkaartje sturen of wil je tijdens de kerstperiode uitspringen in de overvolle mailbox? Een slimme marketeer gaat voor de tweede optie en dan staat je campagne best zo snel mogelijk op punt.

2. Analyseer en leer

Het is waarschijnlijk niet de eerste keer dat je een kerstkaart uitstuurt. Haal je rapporten van je vorige kerstkaarten erbij en identificeer de meest populaire kaarten. Bovendien is er niets mis mee om even te piepen bij de concurrenten. 

Hoe ziet hun kerstkaart eruit? Doen zij een speciale actie? Zo ben je op de hoogte van je concurrenten. Dit wil niet zeggen dat je blindweg gaat  kopiëren maar het dient enkel als inspiratiebron voor nieuwe ideeën.

3. Creëer een goede balans tussen afbeeldingen en tekst

Vaak zien we dat onze klanten een mooi kerstbericht opstellen die enkel uit één afbeelding bestaat. Zonde als je weet dat spamfilters hier moeite mee hebben.  Zorg daarom dat de afbeeldingen in je bericht telkens je tekst te ondersteunen. Uiteindelijk moet de boodschap ook klaar en helder zijn zonder afbeeldingen.

4. Wees creatief!

Je bent waarschijnlijk niet de enige marketeer die zijn klanten een kerstkaartje stuurt. Wees daarom zo creatief mogelijk zodat ook jij tussen de honderden kerstkaartjes opvalt.

Niet enkel tijdens de kerstperiode moet je verassend uit de hoek komen maar denk ook aan andere dagen die niet meteen voor de hand liggend zijn zoals Halloween, Valentijn of moederdag. Als jij als enige gebruik maakt van deze ’niet voor de hand liggende feestdag’ dan garanderen we je dat je zeker zal opvallen in de mailbox. Creativiteit werkt nu eenmaal.

5. Integreer met social media

We kunnen er in anno 2015 niet omheen: het social media gebruik. Maak daarom ook je berichten toegankelijk op je verschillende social media kanalen. Je klanten die tijdens deze periode wat afwezig zijn in hun mailbox ontvangen zo toch jouw bericht.

6. Overtuig ook de last- minute shoppers!

De kerstperiode is vaak de meest winstgevende periode van het jaar voor online shops. Elk jaar zijn er wel mensen die enkele dagen voor kerst nog dringend op zoek zijn naar kerstcadeautjes. Probeer, als je over een webshop beschikt uiteraard,  deze last –minute shoppers binnen te halen.

Hoe? Simpel. Geef duidelijk aan tot welke datum hun pakje nog op tijd aankomt want daar draait het uiteindelijk om. Zo geef jij hen een zeker gevoel dat hun bestelling nog tijdig in huis is én dat kan wel eens de doorslag zijn om voor jou te kiezen.

7. Last but not least: A/B Testing

Twijfel je nog over het onderwerpregel van je bericht? Weet je niet welke afbeelding je best kan gebruiken? Vermijd dit en zorg ervoor dat je met een zeker gevoel je bericht kan uitsturen door A/B testing te hanteren. Je bericht wordt als test naar een groep contacten – de grootte bepaal je zelf –verstuurd. Vervolgens wordt de winnende versie verstuurd naar al je contacten. Geen twijfels meer want je hebt het getest!

Een voorbeeld om van te leren…

Tiffany & Co kiest voor een traditioneel kerstbericht, met een persoonlijke touch. Een kort, duidelijk en bondig bericht want meer moet het ook niet zijn.

  • A. Ze hebben hun huisstijl verwerkt in hun bericht. Verder proberen ze het gevoel te creëren dat je reeds op hun website bent.  Kortom, de contacten komen in een vertrouwde omgeving terecht en gaan zich geen vragen stellen wie de afzender is.
  • B.  A very Tiffany Holiday!  Ze wensen hun klanten op een originele manier fijne feestdagen toe.
  • C. Hierna een belangrijke boodschap voor de last-minute shoppers. Ze geven duidelijk aan tot wanneer je het cadeautje nog op tijd in huis kan hebben.
  • D. Tot slot maken ze een goede balans tussen afbeeldingen en tekst. Ook zonder deze krans van cadeautjes komt de boodschap correct over.

Dus als jij aan de slag gaat, vergeet niet om..

  • Jouw huisstijl te verwerken in je kerstkaart zodat het zeker duidelijk is wie de afzender is.
  • Een persoonlijke touch toe te voegen aan je bericht.
  • Je trouwe klanten te bedanken voor hun vertrouwen in je bedrijf.
  • Een leuke actie te koppelen aan je bericht zodat het niet enkel een kerstkaartje is.

Nog op zoek naar design inspiratie? Op onze Pinterest pagina vind je tal van leuke voorbeelden. Ben je klaar met je online kerstkaartje? Bekijk dan nog eens deze infographic als checklist. 

Tags: , , , , .



Over Michelle Dassen


Michelle  Dassen

Michelle Dassen is Marketing Manager bij Flexmail Email Marketing Solutions, een 100% Belgisch e-mailmarketing platform met een focus op gebruiksgemak en flexibiliteit. Het Flexmail platform is een van de meest gebruiksvriendelijke tools op de markt, met tal van automation en targeting features.

Michelle is verantwoordelijk voor de marketing, en geeft ze de strategische uitbouw mee vorm. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor de Customer Support. Michelle wil aantonen dat e-mailmarketing zoveel meer is dan af en toe een campagne versturen: het draait om een duurzame strategie die rekening houdt met de klikgedrag en individuele wensen van ieder contact, om hen zo te voorzien van gerichte en doeltreffende boodschappen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel