Wat vertel je jouw klant om jouw product te kopen? Niet vandaag, volgende week of volgende maand, maar op dit moment? In dit artikel geef ik je 8 psychologische (schrijf)technieken voor een sterke verkooptekst. Ze zullen jouw verkoop meteen verdubbelen.

Wanneer je de volgende keer een verkooptekst lees, moet je zeker eens letten op de 8 psychologische technieken die hieronder aan bod komen. Je zal ze herhaaldelijk zien terugkomen.

Facebook is de voorverkoop

Verkopen begint bij aandacht trekken, waarvoor Facebook het perfecte kanaal is. Er zijn 3 mogelijke manieren om te worden opgemerkt door jouw doelgroep. 1) Je maakt interessante organische content op jouw pagina, 2) je adverteert jouw product of dienst en 3) Je geeft prikkels aan mensen met een Facebook app campagne dat je kan bouwen met software zoals SocialBrands.nl. Ongeacht jouw methode, eens je de aandacht van jouw nieuwe klant hebt, wat vertel je hem om jouw product niet vandaag, volgende week of volgende maand, maar op dit moment te kopen?

Toch wordt een sale zeldzaam op Facebook zelf gesloten. Facebook zou gebruikt moeten worden als een kanaal om jouw product voor te verkopen en op een aangename manier met jouw bedrijf in contact te komen. Eens jouw klant beslist om door te klikken naar jouw website, dan volgt er een potentiële sale. En jij bent verantwoordelijk om jouw nieuwe klant al de juiste informatie te geven zodat hij kan beslissen om voor jou te kiezen.

1. De "Opener" 

Wanneer je een potentiële klant wil overtuigen om je product of dienst te kopen, moet je eerst met hem/haar connecteren. Dat doe je op basis van een gedachte of emotie die reeds bij hem of haar leeft. Zo maak je hem of haar nieuwsgierig om meer te ontdekken over jouw zaak.

Er zijn bepaalde menselijke emoties (liefde, angst, nieuwsgierigheid, ...) die constant deel uitmaken van ons brein. Als je er in slaagt om daar op in te spelen, heb je de aandacht van jouw klant. Vervolgens kan je jouw product of dienst met deze emotie verbinden.

2. Het Probleem 

Nadat je de aandacht hebt gegrepen met jouw opener, leg je het probleem van jouw klant gedetailleerd uit.

Gaat het over gezondheid? Spreek dan over hoe moe hij zich voelt na het oplopen van een reeks trappen. Gaat het over zaken doen? Verklaar dan hoe hij geld verliest door tijd te verliezen aan kleinigheden. Gaat het over relaties? Leg dan uit welke intieme emoties hij zou kunnen ervaren op een gegeven moment.

Natuurlijk doe je dit alles op een morele en onderbouwde manier, maar je moet zeker niet bang zijn om de nadruk te leggen op het probleem. Als je correct blijft, zullen mensen een connectie met jou voelen, wat hen enkel nieuwsgieriger zal maken over wat je te vertellen hebt.

3. De Beschrijving 

Een deftig beeld schetsen van wat jij in de aanbieding hebt? Daarvoor moet je alle belangrijke kenmerken van je product of dienst omschrijven. Met alle relevante details, natuurlijk. Het omschrijven van je aanbod betekent over jezelf praten, wat noodzakelijk is. 

Een beschrijving is dé kans om de kenmerken van jouw producten- of dienstenaanbod uit te spelen. Zo vervullen ze ook een ondersteunende rol in het rechtvaardigen van je voordelen. 

Belangrijk: een simpele omschrijving zal geen duizenden sales opleveren. Wat dan wel telt? Dat je jouw product of dienst op emotionele wijze omschrijft! 

4. Het Voordeel 

Welke 'waarom' hangt er achter jouw product of dienst? Door te focussen op de why, wek je een verlangen op bij je klant. Je communiceert als het ware hoe jouw product of dienst een voordeel is voor hem of haar.  Of dat nu plezier, vrijheid, comfort, winst of aantrekkelijkheid is.

Let wel: dit is niet te verwarren met een omschrijving - die legt de werkwijze uit van een product/dienst. De voordelen gaan eerder over de resultaten die jouw klant ermee bereikt. Belangrijk is dat je dit onderscheid goed begrijpt. Tenslotte zijn mensen bijna altijd gemotiveerd door de voordelen en niet door het proces. Met andere woorden: het maakt niet uit HOE je toegevoegde waarde biedt, zolang je klant maar weet WAT die toegevoegde waarde juist betekent voor hem of haar. 

Je kan pas écht het voordeel van jouw aanbod achterhalen door jezelf de volgende vraag te stellen: “welke emotionele waarde biedt dit?”

Stel: je verkoopt een “Krijg een six-pack in 8 weken”-programma. De '8 weken' zijn misschien een extra motivator, maar het echte resultaat is de six-pack. Focus je daar dan ook op. Een omschrijving schetst een accuraat beeld van wat jij te bieden hebt, maar enkel de primaire emotie en de te verwachten resultaten zullen je leads aanzetten tot actie! 

Er zijn 6 primaire emoties die tot actie leiden:

1. Liefde
2. Winst
3. Plicht
4. Trots
5. Genotzucht
6. Zelfbehoud

Het is aan jou om deze emoties te verwerken in jouw tekst. Misschien wil iemand een nieuwe smartphone om een gevoel van trots te bereiken. Maar als het financiële plaatje voor die persoonlijk even belangrijk is, zal trots niet de enige overtuigingsfactor zijn. Uiteraard! 

5. De garantie

Geloofwaardigheid is key, zo straal je vertrouwen en autoriteit uit. Maar wist je dat je je klanten nog sneller zult overtuigen als je een bepaalde garantie biedt? 

Voorbeelden:

  • De niet-tevreden-geld-terug garantie 
  • Succesvolle case-study die persoon X een bepaald resultaat opleverde
  • Een persbericht 

Hoe je die garantie nu opstelt? Denk na over de elementen die je klanten weerhouden om je product of dienst aan te kopen. En tracht die barrière weg te nemen met een ijzersterke garantie. 

6. Het alternatief

Schotel je klant alle mogelijke alternatieven voor met hun voor- en nadelen. Informeer hem/haar nadien waarom jij de beste keuze bent. Je klant ként jouw rivalen, en weet wat zij te bieden hebben. Dus betrek jouw concurrenten ook in je verkooptekst. Sterker zelfs, als jij alternatieven voorlegt en een discussie opent, controleer je alle argumenten. 

Elk mogelijk voordeel dat een concurrent heeft, kan jij argumenteren met een reden waarom jij beter bent. Rustig, en niet aanvallend. Dat is nu eenmaal marketing op een niveau waar de meeste mensen niet eens over nadenken.

7. De Straf

Hoe je heel makkelijk iemand overtuigt om bij jou te kopen? Heel simpel: toon aan hoeveel geld of opportuniteiten je prospect mist indien die geen actie onderneemt. 

Ik noem het 'de straf', waarbij het cruciaal is om specifiek te zijn. Beschik je over een beperkte voorraad van een knaller van een aanbieding? Geef dan de exacte hoeveelheid mee. Ben je van plan jouw prijs te verhogen na een maand korting, deel dan het exacte percentage mee. Er is wel degelijk een reden waarom je overal 'limited edition' ziet staan. Het werkt! 

Voorbeelden:

  • Wij nemen enkel 20 klanten per maand aan!
  • Een bonus voor de eerste 50 klanten!
  • Een korting binnen een bepaalde periode: “Geldig tot 31 maart!”

8. De Afsluiter

Wanneer je er in slaagt een verlangen tot aankoop op te wekken, dan moet je wel eerst nog richtlijnen geven over hoe je klant jouw product of dienst bemachtigt!

Laat een bereidwillige koper dus niet in het ongewisse, en vertel hem/haar exact wat hij of zij moet doen, en waarom het belangrijk is om onmiddellijk actie te ondernemen. 

Tip: maak het hem of haar zo gemakkelijk mogelijk, zodat er geen reden is om last-minute af te haken.

Klaar om te beginnen oefenen? Pas deze tips toe en verkoop sneller en meer online! Surf naar mijn blog voor meer social media marketing technieken, inspirerende ervaringen en high-performance strategieën van mezelf!