Er zijn veel factoren die bepalen of jouw campagnes in AdWords wel of niet succesvol zijn. Echter werk je uiteindelijk naar één moment toe: iemand zoekt in Google op een relevante term, krijgt meerdere mogelijkheden om op te klikken en jij moet ervoor zorgen dat jouw advertentie met de juiste intentie wordt aangeklikt. Dit betekent namelijk dat je zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website kunt leiden. In dit artikel bespreek ik negen stappen om het CTR van je advertenties in AdWords te verhogen. 

Randvoorwaarden van een goede AdWords campagne 
Om het maximale uit jouw AdWords advertenties te halen is het ten eerste belangrijk dat de campagne aan de volgende eisen voldoet: 


  • Je campagne en advertentiegroepen zijn goed gestructureerd
  • Je gebruikt veel specifieke zoekwoorden & uitsluitingszoekwoorden
  • Je hebt veel aandacht voor hoge kwaliteitsscores
  • Je behaald met zoveel mogelijk zoekwoorden een top 3 positie
  • Je zet in op locaties die aansluiten bij het gebied waar jouw bedrijf actief is


Voldoet je campagne aan deze elementen dan is het belangrijk om voor een zo hoog mogelijk doorklikpercentage te gaan. Onderstaand bespreek ik 9 stappen die hieraan bij kunnen dragen. 

9 Stappen om het CTR van je advertenties in AdWords te verhogen:

1. Analyseer de advertenties van je concurrenten 

Voordat je begint met het opstellen van je eigen advertenties is het belangrijk om te analyseren wat je concurrenten doen. Immers kun je op deze manier zien waar er kansen liggen. Adverteert een concurrent met 'voor 23:00 besteld, morgen in huis'? Dan is jouw advertentie niet onderscheidend door te zeggen 'voor 16:00 besteld, morgen in huis'. Vaak zie je dat in veel advertenties dezelfde argumenten worden gebruikt en er daardoor niet uitspringen.

Vergeet niet om concurrenten te blijven analyseren. Immers zullen ook zij zich verbeteren en kunnen er altijd nieuwe partijen opstaan.

2. Zorg dat de titel van je advertentie eruit springt


De titel van een advertentie is het meest in het oog springende element en dus bepalend voor het trekken van aandacht. Het is daarom belangrijk hier goed over na te denken en hier iets neer te zetten wat de aandacht van je potentiële bezoeker trekt. Een aantal manieren om dit te realiseren:

Stel een vraag: probeer een vraag te stellen die aansluit bij de conversatie die iemand al met zichzelf voert. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan 'Low-budget laptop kopen?'

  • Benadruk een voordeel: probeer te spreken in de voordelen voor de bezoeker zoals 'morgen al in huis'' of '30 dagen bedenktijd'
  • Gebruik hoofdletters: het gebruik van hoofdletters zorgen ervoor dat je titel meer opvalt. Zo zal 'Ruim Aanbod aan Laptops er meer uitspringen dan 'Ruim aanbod aan laptops'. Uiteraard moet je niet overdrijven, maar hier iets meedoen zal zeker in je voordeel werken
  • Gebruik tekens of cijfers: tekens (bijvoorbeeld een vraagteken) en cijfers onderscheiden zich duidelijk van letters en zorgen daarom voor een extra focus op je advertenties.
  • Gebruik  zoekwoorden: gebruik de zoekwoorden waar je op adverteert in je advertenties. Dit zorgt voor herkenning bij de bezoeker van Google en zorgt voor extra aandacht omdat deze woorden dikgedrukt worden weergegeven
  • Gebruik een punt in de eerste beschrijvingsregel: door een punt in de eerste beschrijvingsregel te gebruiken kan de tekst voor de punt in de titel van je advertentie worden gebruikt. Erg interessant omdat je hierdoor meer ruimte hebt

3. Zorg dat de advertentie relevant is voor jouw bezoeker 


Het is belangrijk dat de advertenties die je schrijft relevant zijn voor de bezoekers die je wilt aanspreken. Heb je bijvoorbeeld een webshop met producten die relatief duur zijn in vergelijking met je concurrenten, dan wil je geen bezoekers die specifiek naar de goedkoopste aanbieder op zoek zijn.

In dit geval is het belangrijk om duidelijk naar voren te brengen dat je bijvoorbeeld richt op kwaliteit en service. Ook kun je bijvoorbeeld overwegen om de prijs van je product of dienst in je advertentie op te nemen.

4. Test met aankoopmotieven 


Om erachter te komen wat consumenten beweegt om op een advertentie te klikken is het belangrijk om te testen met aankoopmotieven. Hierbij kan er gedacht worden aan de volgende afwegingen:

  • In hoeverre speelt prijsgevoeligheid een rol?
  • In hoeverre speelt een snelle en / of gratis verzending een rol?
  • In hoeverre speelt een ruim assortiment een rol?
  • In hoeverre speelt kwaliteit een rol?
  • In hoeverre willen consumenten bij een authorized-dealer kopen?
  • In hoeverre speelt gratis retourneren of bedenktijd een rol?
  • In hoeverre speelt de beoordeling van je website een rol?
  • In hoeverre willen mensen direct kunnen bellen voor informatie?

Uiteraard moeten de aankoopmotieven die je test wel aansluiten bij hetgeen waar jij je in onderscheidt.

5. Voeg bewijs toe aan je advertenties

Een volgende stap is om ervoor te zorgen dat je daadwerkelijk met bewijs komt. In dit geval geef je niet alleen aan dat je bijvoorbeeld snel verzend of een hoge klanttevredenheid hebt maar geef je ook bewijs dat dit het geval is. Een aantal voorbeelden waarin een bewijs daadwerkelijk benoemd wordt:

  • Voor 23:00 besteld, morgen in huis;
  • Klanten beoordelen ons met een 9.4;
  • Ruim aanbod, meer dan 10.000 producten;
  • Winnaar van de Thuiswinkel Awards 2015;
  • Laptop kopen vanaf € 199;
  • Aanbod van alle bekende A-merken;
  • 30 dagen bedenktijd & gratis retour. 


6. Voeg een Call to action toe aan je advertentie 


Met een call to action spoor je iemand aan tot actie. Hoewel je vaak weinig ruimte hebt in je advertenties is het interessant om een call to action toe te voegen als 'vergelijk prijzen van' of 'bekijk nu ons ruime assortiment'. Hiermee zorg je er niet alleen voor dat iemand wordt getriggerd om op je advertentie te klikken, maar maak je ook duidelijk wat de volgende actie zou zijn als er op de advertentie is geklikt. Iets wat je conversiepercentage ongetwijfeld ten goede zal komen.

7. Maak optimaal gebruik van advertentie extensies 

Het optimaal gebruikmaken van advertentie extensies is erg belangrijk. Advertentie extensies geven je namelijk de mogelijkheid om meer ruimte in beslag te nemen en daardoor meer mogelijkheden om een bezoeker te overtuigen om naar jouw website door te klikken. Een kort overzicht van beschikbare AdWords extensies en waarom je ze moet gebruiken: 


  • Sitelinks: sitelinks geven je de mogelijkheid om extra links aan je advertenties toe te voegen waarvan Google er 2 tot 4 (afhankelijk van de positie van je advertentie) vertoont. Een belangrijke extensie omdat je zo beter kunt inspelen op verschillende soorten bezoekers en deze naar verschillende relevante pagina's kunt sturen
  • Callout-extensie: de callout-extensie geeft je de mogelijkheid om USP's te benadrukken. Dit geeft je een extra mogelijkheid om sterke punten te benadrukken en de klanten van jouw bedrijf te overtuigen. Bovendien is de callout extensie, zowel op accountniveau als campagneniveau in te stellen waardoor deze eenvoudig kan worden toegevoegd
  • Review-extensie: hiermee kun je beoordelingen van jouw webshop in advertenties overnemen. Essentieel hierbij is dat je bij een reviewsysteem zit die door Google geautoriseerd is om reviews af te nemen. Sterren laten je advertentie extra opvallen en kunnen direct voor extra vertrouwen zorgen;
  • Locatie-extensie: hiermee kun je de locatie van jouw bedrijf weergeven in een advertentie. Deze worden weergegeven als iemand een zoekopdracht ingeeft waarbij Google verwacht dat het relevant is om locatiegegevens te vertonen
  • Oproep-extensies: hiermee kun je een telefoonnummer toevoegen aan een advertentie waardoor bezoekers direct contact kunnen opnemen zonder naar je website te gaan
  • Sociale-extensie: hiermee kun je het aantal Google volgers van je bedrijf weergeven

8. Gebruik de juiste display URL

Ook de display URL van een advertentie biedt een interessante mogelijkheid om je advertenties er extra uit te laten springen. Zo kun je na het hoofddomein een specifiek zoekwoord opnemen dat aansluit bij iemands zoekopdracht. Een display URL hoeft dan ook niet één op één overeen te komen met de daadwerkelijke bestemmings-URL.

9. Optimaliseer advertenties voor mobiel

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat het aantal mobiele internetgebruikers de afgelopen jaren explosief is gestegen. Binnen AdWords heb je de mogelijkheid om advertenties specifiek voor mobiele apparaten te maken zodat je beter kunt inspelen op de mobiele gebruiker.

Hierbij kun je er bijvoorbeeld rekening mee houden dat de tweede beschrijvingsregel helemaal weg kan vallen. In dit geval wordt er een advertentie-extensie op deze plaats getoond.

Conclusie


Wil je dus advertenties maken waarmee je een zo hoog mogelijk CTR behaald? Dan is het de moeite waard om veel tijd te nemen voor het aanmaken van advertenties en daadwerkelijk alle mogelijkheden van AdWords te gebruiken. Alleen op deze manier kun je het maximale resultaat uit AdWords halen.