Aantal mobiele e-commerce aankopen met 20 procent gestegen in 2015

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie E-commerce
Aantal mobiele e-commerce aankopen met 20 procent gestegen in 2015

Het aantal mobiele e-commerce aankopen zijn in het eerste half jaar van 2015 met zo'n 20 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de Mobile Performance Barometer van het advertentienetwerk zanox. Opvallend: in de Benelux werden de duurdere online aankopen gedaan via de tablet & smartphone, op de derde plaats kwam de desktop. 

Duurste aankopen gebeuren via tablets

Op tablet worden de duurste aankopen gedaan, gemiddeld €74,-. Op andere devices ligt dit gemiddelde met €55,-  op desktop en €57,-  op smartphone lager. In Duitsland tast men dieper in de buidel tijdens het online shoppen. Niet alleen is de gemiddelde aankoopwaarde op tablet daar €120,-, ook op smartphone en desktop is het gemiddelde aankoopbedrag met respectievelijk €72,- en €113,- hoger dan in Nederland.

Meeste en duurste mobiele aankopen via iOS

2015 is begonnen met een recordaantal van meer dan 1,5 miljoen mobiele aankopen in januari – een half miljoen meer ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Het stijgende marktaandeel van iOS in Europa heeft ook effect op het aantal aankopen dat gedaan wordt op mobiele apparaten met het besturingssysteem.

  • 67% van de mobiele aankopen in de Benelux worden gedaan met iOS, tegenover 32% op een Android apparaat.
  • Ook de gemiddelde aankoopwaarde ligt hoger bij apparaten die draaien op iOS.

“Apparaten die draaien op iOS zijn over het algemeen duurder dan apparaten met Android. Het kan zijn dat consumenten met iOS apparaten doorgaans ook meer bestedingsruimte hebben”, aldus Lauri Koop, Managing Director bij zanox Benelux.

Op de Spaanse, Italiaanse en Zuid Europese markt heeft Android echter nog steeds voor de meeste mobiele aankopen gezorgd.

Telecom heer en meester aankopen mobiele apparaten in de Benelux

De Telecombranche heeft in de Benelux de sterkste groei laten zien in mobiele aankopen. De omzet via mobiele apparaten is in deze branche het eerste half jaar van 2015 met maar liefst 427% toegenomen. Deze explosieve groei is vooral te danken aan de verkoop van sim-only abonnementen en breedband producten.

Ook de retail- (+18%) en reisbranche (+7%) laten een groei zien als het gaat om omzet via mobiele apparaten. Ondanks een daling in het aandeel van de omzet is ook in de Financiële dienstverlening een stijging van het aantal aankopen via mobiele apparaten te zien.

Desktop blijft nog altijd het device waarop verreweg de meeste aankopen worden gedaan binnen dit segment. “Financiële producten zijn over het algemeen complexere producten, waarbij men minder snel geneigd is de aankoop via een mobiel apparaat te doen”, geeft Lauri Koop aan, Managing Director bij zanox Benelux.

bron: zanox mobile performance barometer