Online marketeers staan de dag van vandaag voor een nieuw dilemma. Waar het een aantal jaren geleden er hoofdzakelijk om draaide meer traffic te genereren, staat conversie nu veel centraler. Het is de taak van de digital expert om een goede marketingmix samen te stellen met als doel het aantal bezoekers te verhogen en zo ook het aantal conversies. Dit alles liefst op een kostenefficiënte manier.

Performance based?!

De term “performance based” valt vaker en vaker, maar wat houdt het eigenlijk in?
No cure no pay is een uitdrukking die al langer bekend is, en dusdanig vertaald is naar het online marketing gebeuren. Online advertising is uitzonderlijk goed geschikt om performance based te gaan werken aangezien alles meetbaar is.
Deze vorm van adverteren stelt je in staat als adverteerder enkel te betalen als je een nieuwe klant of een nieuwe prospect binnenhaalt.

Een affiliate marketing campagne is de methode bij uitstek om performance based te adverteren.

Via een affiliate marketing campagne wordt jouw brand gepromoot op verschillende websites (= affiliates). Zij krijgen een commissie uitbetaald wanneer ze jou een conversie hebben opgeleverd: een nieuwe klant, een inschrijving op de nieuwsbrief, etc. Gedaan dus met het betalen per impressie of klik.

Naar gelang jouw definitie van een conversie zal er een commissie vastgelegd worden:
- Cost Per Lead: offerteaanvragen, inschrijving op een nieuwsbrief,…
- Cost Per Sale: een aankoop in jouw webshop

 

In welke gevallen is affiliate inzetbaar?

Affiliate marketing is heel sterk geëvolueerd de laatste jaren. Als adverteerder heb je de keuze om verschillende kanalen in te zetten:

  • Bannering op contentsites
  • Product & prijsvergelijkers kunnen jouw gamma opnemen
  • Jouw promoties worden weergegeven op kortingscode websites
  • E-mail marketeers kunnen een mailing uitsturen naar hun databases
  • Etc.

Heel belangrijk is natuurlijk dat al deze transacties correct gemeten worden. Een affiliate netwerk kan je hier goed bij helpen. Zo hebben ze een tracking methode die gemakkelijk te implementeren is op de website en elke impressie, klik & conversie zal meten.

Wil je meer weten over alles wat met performance based adverteren te maken heeft? Graag luisteren we naar jouw verwachtingen en vragen!