In de loop van de komende weken gaat Google een grote update uitrollen voor de manier waarop Adwords conversies gaat traceren. Zo wordt het voor marketeers mogelijk om online aankopen te meten die gemaakt worden over verschillende apparaten heen.

Estimated Total Conversions

Deze eigenschap zal Estimated Total Conversions gaan heten, dat heeft Google bekendgemaakt. Eerder dit jaar bracht Google al een update uit voor Adwords met Enhanced Campaigns. Hiermee werd het mogelijk om mobiele bids verder aan te passen en kregen marketeers meer targeting-opties tot hun beschikking. Nu zullen marketeers dus betere inzichten krijgen in zogenaamde cross-device converties.

Waarom is dit nodig?

Vandaag zitten marketeers voorlopig nog met de handen in het haar. Ze kunnen niet weten wat het koopgedrag is van consumenten over verschillende apparaten heen (nadat die een bepaalde advertentie heeft aangeklikt).
Een studie van Google van vorige maand (september 2013) toonde aan dat meer dan 90% van alle online consumenten verschillende apparaten gebruiken om een online aankoop te doen.

Zo ziet Google dat veel mensen eerst op hun smartphone of tablet wat opzoekingen doen en nadien met hun desktop de aankoop voltooien. Ook aankopen die van mobiel naar tablet gaan duiken steeds meer op.

Volgens Google is de sterkste stijging waar te nemen bij desktop naar desktop conversies, hieruit blijkt dat mensen vaak op hun werkcomputer de eerste stap zetten om iets aan te kopen om vervolgens op hun thuiscomputer de transactie voltooien.

Deze soort koopprocessen waren tot nu toe onmogelijk om in kaart te brengen. Om de effectiviteit van Adwords-campagnes te meten over verschillende apparaten heen zijn er dus aanpassingen nodig. Daarom introduceert Google nu Estimated Total Conversions voor Adwords.

Hoe werkt Estimated Total Conversions precies?

Google Adwords kan een schatting van de cross-device conversies berekenen voor een adverteerder door te analyseren hoe zijn of haar consumenten precies converteren. Daarna kan Google een schatting geven van het aantal consumenten die het meest geneigd zijn om een cross-device aankoop te doen. Bovendien toont Google ook hoe klanten zich op de webshop gedragen en kan de adverteerder daarop inspelen.

Google zou enkel generalistische datasets hiervan weergeven, persoonlijke details over consumenten worden niet getoond. Google wil in de toekomst nog meer conversies in kaart gaan brengen. Zo wil het ook telefonische contacten en bezoekers van fysieke winkels samen met online datasets gaan opnemen in een dataset.