Bron foto: bn.co

Je hebt het vast wel al eens meegemaakt: je klikt in je Facebook newsfeed op een link naar een artikel en het duurt net iets te lang voor dat artikel ook effectief tevoorschijn komt, waardoor je het opgeeft en verder door je nieuwsoverzicht scrollt. De oplossing voor dit probleem is er al een tijdje: Instant Articles. Deze Facebook feature was tot voor kort enkel beschikbaar voor de happy few, waaronder The New York Times en Washington Post, maar kan sinds kort door iedereen gebruikt worden.

Wat zijn Instant Articles?

Instant Articles zijn Zuckerberg’s oplossing voor lange laadtijden van artikels buiten Facebook. Artikels die op Facebook gepost worden als Instant Article, linken niet langer naar je website of blog, maar worden rechtstreeks op Facebook getoond. En ze komen inderdaad héél wat sneller tevoorschijn dan artikels op externe websites. Een voorbeeld van het verschil tussen een gewoon artikel en een Instant Article, zie je in de video hieronder:

Naast een snellere laadtijd, bieden Instant Articles je als publisher ook meer opties om je verhaal op mobile interactiever te maken. Zo kan je gebruik maken van autoplay video’s en kunnen foto’s worden uitvergroot door een simpele klik. Onder ieder artikel staat bovendien een share button zodat je verhaal makkelijk gedeeld kan worden.

Een belangrijk detail: Instant Articles zijn uitsluitend beschikbaar op mobiele apparaten. Wanneer je je artikels omvormt tot Instant Articles, en je lezers klikken erop op hun desktop, dan zullen ze zoals vanouds naar je website gestuurd worden. Hetzelfde geldt voor fans die je Instant Articles op hun timeline delen: wanneer hun vrienden er op hun smartphone op klikken, gaan ze naar het Instant Article, klikken ze er op hun desktop op, dan gaan ze naar het originele artikel op je website.

Zo kan ook jij met Instant Articles aan de slag

Om zelf aan de slag te gaan met Instant Articles, kan je de 6 stappen hieronder volgen:

1. Registreer je Facebook-pagina op http://instantarticles.fb.com.

2. Claim je URL. Nadat je je Facebook-pagina hebt geselecteerd, moet je ook de URL van je website claimen. Hier kies je de URL van de pagina waarop al je artikels gepubliceerd staan, dus niet per se je homepage. In mijn geval zou dat bijvoorbeeld http://www.dotcomm.be/blog zijn. Om die URL te claimen, moet je de metatag die Facebook je op dat moment meegeeft, tussen de <head> tags van je website plaatsen.

3. Vorm je artikels om. Instant Articles zijn geen nieuwe artikels die je specifiek voor Facebook schrijft, maar de standaard artikels op je blog of website die worden omgevormd voor mobiele Facebook-gebruikers. Hoe je de artikels op jouw blog of website omvormt, hangt af van het CMS dat je gebruikt.

Voor Wordpress heeft Facebook een handige plugin gemaakt waarover je hier alles kan terugvinden. Als je een CMS gebruikt dat nog geen Instant Article-integratie ondersteunt, kan je je content ook met Facebook verbinden via een RSS-feed. Hoe je dat precies doet, lees je hier. Tot slot laat ook de API je toe om je Instant Articles te beheren. Voor alle info over deze laatste optie, kan je hier terecht.

4. Pas de opmaak van je artikels aan. In deze stap geeft Facebook je de mogelijkheid om enkele stijlelementen aan te passen. Zo kan je bijvoorbeeld je logo toevoegen en het lettertype van je bodytekst en titels kiezen.

stijl

5. Laat je artikels reviewen door Facebook. Wanneer je met alles klaar bent, moeten je artikels nog door Facebook goedgekeurd worden. En dat proces kan pas gestart worden vanaf 50 artikels. Dus even testen met een artikel of twee zit er momenteel niet in. De huidige wachttijd voor een goedkeuring ligt volgens Facebook momenteel tussen 24 en 48u.

6. Publiceer je Instant Articles op Facebook. Wanneer je artikels door Facebook zijn goedgekeurd, worden ze als draft in je Instant Articles bibliotheek geplaatst. Daar kan je naartoe door op Publishing tools te klikken bovenaan je Facebook-pagina. Van daaruit kan je de artikels vervolgens publishen op de momenten dat jij het wil.

De voor- en nadelen van Instant Articles

Het grote voordeel van Instant Articles is het mobiele gebruiksgemak voor je fans. Zij zullen je content sneller dan ooit kunnen raadplegen, volgens Facebook zelf tot 10x sneller dan een extern artikel. Heb je de snelheid van Instant Articles zelf nog niet ondervonden, neem dan eens een kijkje op de Facebook-pagina van Washington Post en klik op één van de Instant Articles die je herkent aan het icoontje rechtsboven op de afbeelding van het artikel.

washington postDankzij de laadsnelheid van Instant Articles is er volgens Facebook ook 70% minder kans dat je het artikel verlaat zonder het te lezen. Ze voegen er ook nog aan tot dat Instant Articles gemiddeld 30% meer gedeeld worden dan externe artikels, en dat klinkt veel publishers natuurlijk als muziek in de oren.

En het wordt nog beter als je ook weet dat Instant Articles ook nieuwsbriefinschrijvingen ondersteunen. In je artikels kan een simpel inschrijvingsformulier toegevoegd worden waarin je lezers heel makkelijk hun emailadres kunnen achterlaten om zich zo in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Tot slot is er nog een laatste voordeel verbonden aan Instant Articles: je kan namelijk advertenties in je artikels plaatsen en er zo geld aan verdienen. Als je zelf voor de adverteerders zorgt, zijn de inkomsten volledig voor jou. Laat je Facebook het werk doen, dan worden de inkomsten als volgt verdeeld: jij als publisher krijgt 70% en Facebook int de overige 30%.

Maar hoe positief het ook allemaal mag klinken, Instant Articles hebben ook één groot nadeel: je mobiele fans komen niet meer op je website terecht. Dat kan je voor een deel opvangen door (nuttige) links naar andere pagina’s van je website in je artikels te verwerken. Wanneer je lezers daar op klikken, zullen ze Facebook verlaten en wel op je website terechtkomen. Maar ook met deze workaround blijft het wegvallen van heel wat mobiele bezoekers via je Facebook-pagina een serieuze aderlating en moet je best zelf even bekijken of dit voor jouw artikels de ideale oplossing is. Washington Post is in ieder geval helemaal overtuigd en vormt bijna 100% van zijn artikels om, terwijl The New York Times het voorzichtiger doet met 30 à 40%.

Wat is jouw mening over Instant Articles? Is het de ideale oplossing voor je mobiele gebruikers of is het voor jou belangrijker om die doelgroep op je eigen website te laten terechtkomen?