Bron foto: AP

De algoritmes achter Amazon zorgen ervoor dat klanten méér moeten betalen voor aangeprezen producten. Die aap kwam uit de mouw in een onderzoekspaper die de journalistieke vzw ProPublica gisteren publiceerde. Het zou gaan over de producten die in de zogenaamde ‘buy box’ terechtkomen, waar producten complementair aan het item dat je bekijkt, worden voorgesteld. Die kan je met één klik in je winkelwagentje stoppen. Gemakkelijk zou je zo denken, maar daar betaal je dus blijkbaar een prijs voor.

Hoe het algoritme beslist welke producten in de buy box komen, is nog altijd onduidelijk. Amazon laat er dan ook niet veel over los. Wat wel vaststaat, is dat dat algoritme niet helemaal eerlijk handelt. ProPublice schreef een script dat een niet-Prime klant uit Brooklyn nabootste. Zowat de helft van alle Amazonklanten is nog geen lid van hun Primeprogramma, waar je zo’n 11 dollar per maand voor betaalt en voordelen heeft zoals gratis snelle verzending, gratis eBooks en muziekstreaming. Het script scrapete 250 populaire producten van de website, van electronica tot huishoudbenodigdheden, over de tijdspanne van enkele weken deze zomer.

Gemiddeld 20% meer betalen

Amazon Buy Box

Zo ziet eens verkooppagina van Amazon eruit. Rechts zie je de betwiste buy box met aangeprijsde accesoires. 

ProPublica kwam daaruit het volgende te weten: Als een klant alles kocht wat Amazon aanraadde in de buy box, dan zou hij gemiddeld 20% meer betalen dan als hij de website doorploeterde en het goedkoopste product eruit haalde. In totaal betaalde de fictieve klant van ProPublica zo’n 1.400 dollar meer voor zijn producten. Gemiddeld bedroeg het prijsverschil tussen het buy box-product en het goedkoopste product zo’n 7,88 dollar. Bijna alle verkopers die in de buy box opgelost stonden, waren oftewel Amazon zelf of ‘fulfilled by Amazon’. Dat laatste houdt in dat Amazon een deel van de producten van die verkoper in zijn magazijnen opslaat en onder andere de verzending regelt.

 

Het gemene trucje van Amazon

De prijs is een van de componenten die ervoor zorgt dat een product in de buy box belandt. Die prijs bevat ook de verzendkosten. Amazon rekent geen verzendkosten aan voor eigen producten of voor producten van verkopers die aangesloten zijn bij het fulfilmentprogramma. Daardoor hebben die producten 80% van de tijd een lagere prijs, waardoor Amazon omhoog klimt in zijn eigen ranking. Maar de naakte prijs van die producten, zonder de verzendkosten, vallen dus vaak duurder uit. 

Amazon beweert dat prijs niet het enige criterium is om in de buy box te belanden. “Prijs is maar één onderdeel van een klantcentrische aanpak”, volgens hun. “Verkopers moeten voldoen aan bepaalde perfomantievoorwaarden om in de buy box te kunnen komen” staat er te lezen op de Amazonwebsite. Verderop schrijven ze dat “voor veel verkopers een buy box-positie leidt tot meer verkoop.”

Amazon shipping

Bron foto: Amazon

Verkopers hebben geen keuze

De e-commercereus wenst niet te reageren op de resultaten van ProPublica. Nochtans heeft dit serieuze gevolgen voor onafhankelijke handelaars, die niet aangesloten zijn bij de het fulfilmentprogramma. Zij belanden maar 6% van de tijd in de buy box. Anders gezegd: Besteed een deel van je werk uit aan Amazon, of fuck je verkoop. Want natuurlijk heeft dat fulfilmentprogramma ook voordelen voor Amazon zelf. Deelnemende bedrijven moeten zo’n 10% tot zelfs 20% van de omzet afstaan aan Vadertje Amazon. Verkopers zelf geven aan dat het systeem niet helemaal eerlijk is. Maar ze moeten wel, willen ze meer verkopen op de site. En dan nog. Zelfs als je lid bent, garandeert dat geen vaste plek in de buy box. Bedankt, Amazon.

Tot zover zijn er geen andere e-commercewebsites ontdekt die verkoop- of aanprijzingalgoritmes naar hun hand zetten. Zo’n praktijken zijn niet enkel schadelijk voor verkopers, maar ook voor klanten die belogen worden op die manier. De Europese Comissie startte onlangs wel een onderzoek naar Google Shopping. Webshops die daaraan deelenemen, zouden ook een voorkeursbehandeling van Google krijgen. Dat onderzoek loopt nog altijd.

Benieuwd of Amazon nog zal reageren op deze beschuldigingen. Het worden alleszins woelige dagen voor Jeff Bezos. 

Bron: Quartz