Onderzoekers aan de Stanford-universiteit pakken uit met een batterij die in slechts in 1 minuut kan worden opgeladen. Dat blijkt uit de resultaten die in hun vakblad Nature zijn verschenen. Het wondermiddel? Aluminium.

Lithium maakt plaats voor aluminium

Voordien hadden onderzoekers het al geprobeerd om een energiezuinigere batterij te ontwikkelen door gebruik te maken van aluminium. De doorbraak kwam er door de tegenpool (kathode) met koolstof te maken en de anode te voorzien van aluminium. Het is dus door de koolstofkathode dat de batterij in aanzienlijke tijd wordt opgeladen. Normaliter zou dat ten koste gaan van de capaciteit. De onderzoekers van Stanford stelden echter een capaciteitsdaling vast van slechts enkele procenten na 7500 keer herladen.

Niet alleen de oplaadtijd is een groot voordeel maar ook het gebruik van aluminium zelf. Omdat lithium op termijn schaarser en dus duurder zal worden, is aluminium voor het maken van batterijen een zeer goed alternatief.

Een derde voordeel schuilt in de ontvlambaarheid van een batterij. Veel batterijen zijn vandaag nog ontvlambaar, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Dat zou niet het geval meer zijn met de aluminiumbatterij.

De nadelen op een rijtje

Aan elke medaille zijn er weliswaar twee kanten. Ook al laadt de batterij sneller op, maar voor eenzelfde energiedichtheid te bekomen als bij een lithiumbatterij, heb je een zwaardere aluminiumbatterij nodig. Dat wil zeggen dat de nieuwe batterij vooral voor niet-draagbare toepassingen geschikt is, zoals de opslag van elektriciteit uit wind – en zonne-energie.

De batterij in spe is nog niet vervaardigd. Er zijn dus enkel ideeën over, maar nog geen concreet product. De productie van een aluminiumbatterij kan uiteindelijk duurder zijn dan een traditionele batterij, omdat de gebruikte vloeistoffen een hoge kostprijs hebben.

Het zal dus nog allemaal moeten blijken of een aluminiumbatterij daadwerkelijk beter zal zijn. Maar er is hoop voor iedereen die last heeft van gadets met snel leeglopende accu's.