“Appje voor de Borst is niet de zoveelste applicatie, wél een bewijs van wat mens en maatschappij samen kunnen realiseren.”

“Appje voor de Borst is niet de zoveelste applicatie, wél een bewijs van wat mens en maatschappij samen kunnen realiseren.”
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 11 oktober 2016

Amper twee weken geleden zag een nieuwe mobiele applicatie het levenslicht: Appje voor de Borst is de gratis borstvoedingsapp die het leven van een jonge moeder een pàk gemakkelijker maakt. Achter het bedrijfje zitten vroedvrouw en bezielster Hannah Van Hout, LDV-CEO Harry Demey en Filip Smet, CEO van creatief softwarebedrijf Lemon Companies. Ik was benieuwd naar het verhaal achter deze innovatie e-health applicatie en vuurde al mijn vragen af op de driekoppige start-up.

Idee op een bierviltje

Hannah Van Hout zat al langer met het idee van Appje voor de Borst. De bal ging pas aan het rollen toen ze erover praatte met Harry Demey, vrienden van de ouders van haar toenmalige vriend. “Ik wist dat borstvoeding voor veel jonge mama’s heel wat onzekerheden teweegbracht”, vertelt Van Hout. “Met een laagdrempelige app konden we die wegnemen, daar was ik al snel van overtuigd. Ik koester niet bepaald ondernemersambities, initieel was het een zeer onschuldig idee.”

“We zaten op café en ze pende haar idee en visie neer op een bierviltje,” herinnert Demey zich, “en ik was meteen overtuigd van de levensvatbaarheid ervan. Dat idee moest ooit het daglicht zien, alleen was er nog wat rijptijd nodig. Ik heb haar toen aangemoedigd om de applicatie verder uit te werken en binnen een x aantal maanden opnieuw samen te komen.”

Interface Appje voor de Borst

“Op dat moment had ik geen tijd, noch voldoende budget om Appje voor de Borst uit te werken”, vult Van Hout aan. “Via mijn toenmalige vriend kwam ik terecht bij Filip Smet van Lemon Companies. Hij was meteen laaiend enthousiast.”

“Appje voor de Borst past naadloos in het schema van the internet of things en e-health”

“Elk jaar engageren we ons in twee participatieprojecten”, gaat Smet verder. “Vooral door haar passie en gedrevenheid was ik onmiddellijk gewonnen voor het idee. En we zagen allemaal dat de complementariteit meteen goed zat, wat uiteraard in ons voordeel speelt: Hannah verzorgde het inhoudelijke, ik vanuit Lemon de technische uitwerking en Harry heeft geïnvesteerd en boog zich over de infrastructuur en de marketing.”

Chemistry meetings met Kind&Gezin

Via het netwerk van Demey heeft de start-up Kind&Gezin benaderd, dat ook als doel heeft om in 2017 meer bewustzijn te creëren rond borstvoeding. “De organisatie heeft de app zelfs geïntegreerd in hun communicatieplan”, glundert Smet.

“Al tijdens de eerste bijeenkomsten werd duidelijk dat er een klik was”, bevestigt Demey. “Ik noem het een beetje de ‘chemistry meetings’. Kind&Gezin heeft hun database met gegevens van vroedvrouwen en zwangere vrouwen opengesteld, waardoor we toegang creëren tot een pak relevante data. We mogen hun contacten ook gebruiken voor e-mailcampagnes. Zulke zaken helpen natuurlijk enorm.”

“De organisatie heeft ons ook een deadline gegeven”, pikt Smet in. “We hadden afgesproken dat we de app zouden lanceren in de Week van de Borstvoeding. Het was spannend en leuk om naar dat doel te werken.”

“Achter Appje voor de Borst zit geen business model”

Een businessmodel heeft Appje voor de Borst niet, al sluit het trio niet uit dat het er ooit van komt. “De drang om impact te maken was groter dan de wens om er geld uit te slaan”, zegt Smet kordaat. “Harry en ik waren overtuigd dat we met de app mooie dingen konden worden verwezenlijken. Het proces van borstvoeding en de opvolging ervan gebeurt vaak nog manueel, dat móest gedigitaliseerd worden.” “En zo wensen we het ook nog een tijdje te houden”, voegt Demey eraan toe. “Als - en ik kan dat woordje niet genoeg benadrukken - we al beslissen te werken met advertenties of bepaalde functionaliteiten, zal het zeker heel voorzichtig gebeuren. Het moet gemeend en écht blijven, zo denken we er allemaal over.”

“We willen de zorgverlener niet vervangen, de app is eerder aanvullend”

“We zijn ook niet van plan om met Appje voor de Borst de zorgverlener te vervangen”, stipt Van Hout aan. “We zien de applicatie eerder als een aanvullende ondersteuning. Goede begeleiding staat hoe dan ook centraal in borstvoeding, zoiets is te complex om te vervangen.”

Appje voor de Borst interface

Die visie werpt haar vruchten af, zo blijkt. Van Hout laat mij zien hoe de applicatie na amper drie dagen al 2.000 downloads heeft gehaald. “Dat aantal downloads is natuurlijk geen doel op zich, een relevante meerwaarde staat centraal”, stelt ze. “Ik ben geen onderneemster, en ik denk niet dat ik dat ooit zal worden. Noem het jong en idealistisch, maar voor mij is de maatschappelijke impact de absolute prioriteit. We mogen geen credibiliteit verliezen. Gezien de aard van de applicatie beseffen we trouwens maar al te goed dat we telkens gebruikers zullen verliezen. We gaan dus voorzichtig voor een organische groei.”

Dat downloadcijfer is een van de vele bewijzen dat mens en maatschappij samen mooie dingen kunnen doen,” staaft Demey, “het is niet de zoveelste applicatie in de rij. Appje voor de Borst past naadloos in het schema van the internet of things en e-health, dus je ziet dat wij als facilitator ook in die trend optreden.”

Demey heeft voorts een uitgesproken mening over start-ups met een maatschappelijk doel: zo zouden er meer moeten zijn. “Ze moeten het natuurlijk wel effectief menen he”, nuanceert hij. “Die geforceerde pitches die van wal gaan met ‘we are going to change the world’ doorprik ik meteen. Er moet een authentieke ambitie zijn om een impact uit te oefenen op de maatschappij. Ik geloof dat Appje voor de Borst daar het toonbeeld van is.”

Meer info op http://www.appjevoordeborst.com/

Tags: , , , .



Over Magali De Reu


Magali De Reu

Magali is freelance storyteller/copywriter/journaliste die bedrijven en personen tot leven brengt. Dagelijks gaat ze op zoek naar interessante ondernemersverhalen die inspireren, fascineren en blijven hangen. 

Volg mij


Bekijk volledig profiel