AR is definitief doorgebroken: Hoe tal van bedrijven er op inzetten en wat jij ervan kan leren:

Stefan Vermeulen
Door Stefan Vermeulen E-commerce
AR is definitief doorgebroken: Hoe tal van bedrijven er op inzetten en wat jij ervan kan leren:

Waar augmented reality (AR) vroeger nog moeilijk uit te leggen was, verwijs je vandaag gewoon naar PokemonGo. Augmented reality - een technologie waarbij er digitale elementen worden toegevoegd aan de werkelijkheid - lijkt definitief te zijn doorgebroken. Ook in het verkoopproces zijn talloze AR-toepassingen de experimentele fase momenteel ontgroeid.

Wanneer de echte wereld met virtuele beelden wordt verrijkt, spreekt je over augmented reality. Enkele jaren geleden was het aantal toepassingen nog beperkt. Er was toen nog specifieke hard- en software nodig. Desalniettemin groeide het aantal toepassingen toen al gestaag, bijvoorbeeld in musea of voor trainingsdoeleinden. Voor bepaalde mixed reality toepassingen, zoals virtual reality waarbij een volledig nieuwe wereld wordt gebouwd, is er nog steeds specifieke hard- en software nodig.

De eerste commerciele AR toepassingen

Vandaag heeft vrijwel iedere Westerse consument echter een geavanceerde smartphone met een camera van hoge kwaliteit op zak. Enkele start-ups hebben dat succesvol gebruikt om breed toegankelijke commerciële oplossingen te ontwikkelen. De eerste commerciele toepassingen kregen veel persaandacht. Denk dan bijvoorbeeld aan de IKEA catalogus en in-store toepassingen van LEGO.

IKEA maakte de keuze voor AR op basis van een studie. Uit dat onderzoek bleek dat 14 procent van hun klanten de verkeerde maat meubels kochten. De IKEA app stelde consumenten in staat zo'n 90 producten in je huis te plaatsen. Althans, op een virtuele manier met je smartphone. Dat deed je door de IKEA catalogus te leggen op de plaats waar je je toekomstig meubel wil zetten. In de app konden vervolgens ook de verschillende varianten van het meubel geconfigureerd worden.

IKEA AR app

AR in combinatie met tijdschriftadvertenties of speciale spiegels in de winkel, kennen ook een ruime bekendheid bij marketeers, retail experts en creatieven. In de Benelux is een bedrijf als Layar (onderdeel van Blippar) bijvoorbeeld een toonaangevende speler in dit domein.

Try before your buy

Ook tijdens een puur online verkoopproces wordt AR steeds vaker ingezet. Webwinkeliers hebben verschillende redenen om een instrument als augmented reality in te zetten, zoals bijvoorbeeld:

  • Minder retouren, door een realistischer beeld of het product wel 'past'
  • Funfactor voor de webshop, mensen blijven langer op de site om verschillende combinaties te proberen

Enkele toonaangevende merken die momenteel AR inzetten in de webverkoop zijn bijvoorbeeld Bang & Olufsen, Seophora en Rayban.

De BeoHome Design toepassing van Bang & Olufsen stelt consumenten in staat Bang & Olufsen-producten in 3D in hun eigen woonomgeving te configureren en te plaatsen. Het geeft de consument een realistisch beeld van de grootte, hoogte en kleur van de producten, in de omgeving waarvoor ze bedoeld zijn. Ze kunnen de gemaakte configuratie vervolgens opslaan, delen of sturen naar de winkel.

 

Vergelijkbaar met de IKEA toepassing, maakt BeoHome Design gebruik van zogenaamde 'markers'. Dergelijke toepassingen zijn ook reeds bekend zonder zogenaamd een dergelijk fysiek referentiepunt.

Turnstangen

Het Duitse Turnstangen.de, producent van turnstangen en zandbakken, is een onderneming die uitsluitend verkoopt via internet. Het bedrijf heeft AR direct in de webwinkel ingebouwd en maakt hiervoor gebruik van augmented reality. Alle functies van een productconfigurator (materiaalkeuze, vorm, grootte, ontwerp, kleur) zouden op termijn realistisch weergegeven kunnen worden.

Is AR haalbare kaart voor iedere onderneming?

De meest exclusieve AR-ervaring is uiteraard ook de duurste. Bij de ontwikkeling van een zogenaamde op maat oplossing komt veel kijken: specifiek ontwikkelde AR-technologie, fotorealistische 3D-productmodellen, verregaande integraties en geavanceerde animaties. Dergelijke toepassingen kennen uiteraard een prijskaartje dat niet voor de gemiddelde kmo is weggelegd.

Sephora AR

Alsmaar vaker ontstaan er ook industriespecifieke oplossingen. De eerder genoemde voorbeelden van Sephora en Rayban zijn hiervan een voorbeeld. Deze oplossingen zijn vaak hoofdzakelijk geprijsd op basis van gebruik en de grootte van de contentbibliotheek. 

Rayban AR product

Naast brillen en cosmetica, zijn er bijvoorbeeld industriespecifieke oplossingen voor kleding, meubels en bouwproducten. Tot slot zijn er zeer toegankelijke diensten zoals de eerder genoemde Layar. Deze diensten kennen uiteraard een beperktere functionaliteit. Daartegenover staat aan de basis van deze diensten vaak een krachtig content management systeem.

Heb jij de mogelijkheden van AR al uitgeprobeerd?