INTERVIEW - In het kader van de Google Analytics Business Conference op 30 mei spraken we met eBusiness Consultant Stéphane Juricic van Semetis. Hij licht alvast een tipje van de sluier op van zijn presentatie op GABC 2013.

Google Analytics

Google Analytics is de moeder van alle analytics tools. Toch kennen veel mensen niet alle toepassingen van deze tool. De integraties van anders tools openen nieuwe mogelijkheden, en de updates volgen elkaar op. Tijd op een overzicht van dit alles te geven op Google Analytics Business Conference. Dé conferentie over Google Analytics in België.

Dit jaar zullen op 30 mei 8 nationale & internationale sprekers meer inzichten bieden over de veranderingen en praktische toepassingen van de tool. Topspreker Paul Muret, de man achter Google Analytics, komt vertellen over Universal analytics. Een absolute must voor elke marketing professional om hier aanwezig te zijn! We gingen langs bij Semetis en spraken met GABC-spreker Stéphane Juricic.

Wie is Stéphane Juricic?

In 2011 studeerde Stéphane af aan de business school van Solvay als handelsingenieur. Kort nadien is hij aangeworven bij door Gabriel Goldberg, directeur bij Semetis in Brussel.

Onder de goede zorgen van Gabriel en het team groeide Stéphane uit tot een groot talent in data-analyse met een focus op ‘business development’. Stéphane is druk bezig met de implementatie van dashboards met de Google Analytics API’s en grote applicaties. Vorig jaar stond hij mede aan het roer van een succesvol Semetis-Google-evenement over offline-online tracking.

Stéphane, waarover ga je spreken op gabc?

Ik ga over iets nieuws spreken met "Your web presence revealed with Google Analytics API's and Custom Apps." De laatste jaren is de aanwezigheid van een bedrijf op het internet drastisch veranderd. Vroeger was er een homepagina, contactpagina en eventueel nog iets over het product of dienst. Vandaag de dag zijn de websites uitgegroeid tot grote websites met e-commerce transacties. Grotere websites en nieuwe geavanceerde doelen hebben er mede voor gezorgd dat een bedrijfswebsite een complex gegeven is geworden. Mini-sites, geo-locatie, mobile, conversiesites, ...

En dan komen we bij Google Analytics uit. Het is de sleutel voor de analyse en de visualisatie van de data die via al deze verschillende kanalen binnenkomt. Steeds meer beslissingen worden genomen op basis van een analyse met Google analytics, en dat is een positieve evolutie. Met mijn presentatie zal ik helpen te begrijpen hoe om te gaan met Google Analytics API's en Custom applicaties.

Stéphane, je voelt je thuis bij cijfertjes en veel data. Wat boeit je daar zo aan? Is je liefde begonnen tijdens je studie of had je dit al vroeger in je?

Ik heb altijd interesse voor data gehad. Wat me altijd geïnteresseerd heeft, is de link tussen data en hun interpretatie. De correlatie vinden tussen data die op het eerste zicht niet veel met elkaar gemeen hebben is zeer interessant. Dit startte gedurende mijn humaniorastudies. Ik toonde vlug interesse voor cijfers en vooral voor statistieken rond landen tijdens de les aardrijkskunde. Ik probeerde de correlatie te vinden tussen verschillende datasets. Bij Semetis zijn we zeer data gedreven, dus dit geldt zowel voor mij als voor mijn collega’s.

Stéphane, waarom zouden de mensen naar jouw presentatie moeten komen? Wat maakt jouw presentatie anders dan al die andere presentaties over data en API’s?

Mijn presentatie zal zich niet concentreren op de technische aspecten van API’s maar meer hun concrete toepassingen met concrete voorbeelden vanuit Semetis klanten en projecten. Elk bedrijf dat aanwezig zal zijn heeft al vragen gehad hoe hun data beter te interpreteren om hiermee beslissingen te nemen. Mensen hebben vaak geen tijd om door hun data dagelijks te gaan. Met de switch naar online en de evolutie van Google Analytics, hebben we de toegang tot Big Data vergemakkelijkt. Automatisatie door API’s en Custom Apps is geen luxe meer maar een noodzaak in de internetwereld. Dit zal ik kunnen aantonen met concrete voorbeelden.

Ik hoorde op Trends Night Anthony Bosschem zeggen ‘data is nooit het probleem’. Je moet eerste weten wat je wilt berekenen en dan pas op zoek gaan naar data en niet eerst zoveel mogelijk data verkrijgen om dan later te bekijken wat je ermee kan berekenen. - Is het zo, is data nooit het probleem?

Ja, volgens mij is data nooit het probleem. Het probleem ligt meer in het goed gebruik van de relevante gegevens en tagging/tracking processen. Vaak, focussen zich bedrijven op geen relevante metrics voor reporting. Een op-maat dashboard project met het gebruik van API’s en Custom Apps moet eerst en vooral de volgende vraag beantwoorden: “wat zijn de belangrijke en relevante metrics voor uw bedrijf?” Elke metric moet business besslissingen beïnvloeden. Als dit niet het geval is, dan is die metric niet noodzakelijk binnen het project. Bovendien is het noodzakelijk om een paar metrics te verzamelen binnen categorieën. Wil je meer daarover weten, kom op 30 mei mijn presentatie over "Your web presence revealed with Google Analytics API's and Custom Apps" volgen.

Is het een herkenbaar probleem, weten de meesten niet wat ze willen berekenen met hun data. Met andere woorden, is het vaak zo dat mensen de bomen door het bos niet meer zien?

Dat is inderdaad waar. We zien vaak dat mensen geen duidelijk idee hebben over hoe hun data te beheren en wat ze willen berekenen. De oorzaken zijn meervoudig: flexibileit van de organisatie, geen duidelijke objectieven, tracking methodologie, niet genoeg business-gericht...

Onze rol als consultant is helpen hun online objectieven beter te definiëren om later hun online kanalen beter te identificeren. Dan moeten we dit concreet opbouwen - ofwel manuële dashboards, owel intelligente API’s & Custom Apps. Meer details daarover zal je bij GABC bijleren.

Google is volop Universal Analytics aan het testen. Aan wat verwacht jij je met deze grote verandering? Naar welke veranderingen snak je binnen Google Analytics?

Van Google Universal Analytics wordt veel verwacht. De tool zit momenteel nog in de bèta versie. Bij Semetis zijn we deze momenteel aan het te gebruiken. Het meest opwindend is de mogelijkheid om beter te begrijpen hoe mensen interageren met verschillende “touch points” - devices. Ook is de integratie van offline en online interacties in Google Analytics zeer opwindend.

De “hot topics“ rond Analytics waar ik naar uitkijk zijn Multi Device and Multi Channel modellen. Mensen gebruiken nu verschillende toestellen met verschillende bronnen om hun aankoopbeslissing te nemen. Aan de andere kant creëert het ook een complexere omgeving voor bedrijven. Wat ook interessant lijkt, is de mogelijkheid om andere externe kostbronnen direct in Analytics te integreren. Mijn collega Nicolas Debray zal daarover spreken gedurende zijn workshopsessie op GABC in Brussel op 30 Mei.

Er wordt zelden 100% gebruik gemaakt van alle mogelijkheden van Google Analytics horen we veel experts zeggen. Is dit zo? Wat is de kracht van Analytics wanneer je het integreerd in andere tools met API’s? Is deze integratie al voldoende ingeburgerd in de sector?

Mensen zijn zich vaak niet bewust van al de mogelijkheden van Google Analytics. Door zijn dynamisme en technologische vermogen, blijft Google Analytics de top van Analytics tools. Het is ongelooflijk hoeveel nieuwe zaken er gelanceerd worden. Jaar na jaar, komen er nieuwe features, tools en integratiemogelijkheden zoals social plugins, cost plugins, gecontroleerde experimenten, en nu Universal Analytics.

Er zijn twee dingen die toelaten om Analytics beter te exploiteren wanneer iets rond zijn API gebouwd wordt. In de eerste plaats bestaat er de mogelijkheid om bepaalde data sets te combineren, waarvoor dit in de Analytics interface niet mogelijk is. Ten tweede, kan men veel beter zijn focus leggen op de dingen waarin we geïnteresseerd zijn door het bouwen van een gepersonaliseerde interface om deze gegevens beter te begrijpen. Precies dit zal ik aantonen in mijn presentatie.

Over GABC & Search University 2013

Met dank aan alle sprekers, sponsors en mediapartners!
Sponsors, mediapartners en pers kunnen terecht bij Olivier Van Baeveghem, olivier@bloovi.be