Het percentage internetverbindingen van de Belgische huishoudens en ondernemingen wordt door de FOD Economie als uitstekend aanzien. Dit heeft als gevolg dat we steeds meer aankopen plaatsen via internet.
België voldoet nu reeds aan de aan de doelstelling die de 'Digital Agenda for Europe' voor 2013 heeft vastgelegd. Hiermee wil de Europese Commissie de uitbouw van de digitale samenleving versnellen.

Nog niet elke Belg online

78% van de Belgische huishoudens beschikt over een internetaansluiting, tegenover 77% in 2011. Voor gezinnen met kinderen loopt dit zelfs op tot 93%.
De computer blijft bij ons de absolute nummer één om te surfen, al kent het smartphone- en tabletgebruik een sterke stijging in het afgelopen jaar.

Lang niet iedereen maakt reeds gebruik van het internet: 15% van de 16- tot 74-jarigen had in 2012 nog nooit internet gebruikt, bij de 65- tot 74-jarigen is dit 51%.

Meer aankopen via internet

45% van de Belgische bevolking deed in 2012 online aankopen. Een kwart van de Belgen bezocht hiervoor een webshop in een ander EU-land, op dit vlak overtreffen we het Europese gemiddelde (11%) met glans.

Ondernemingen halen 14% van hun omzet uit de online handel. Bij ons wordt dit cijfer opgetrokken door de middelgrote (50-249 werknemers) ondernemingen.
23% van de Belgische bedrijven plaatste aankopen via het internet, 24% verrichtte een online verkoop. De percentages op Europees niveau bedragen hier respectievelijk 34% en 16%.