PayPal heeft gisteren, in samenwerking met BeCommerce, de BeCommerce Top 100 voorgesteld tijdens de BeCommerce Cross-Border Summit. Dit is een lijst van de meest populaire webshops voor Belgische consumenten. Deze Top 100 toont duidelijk aan dat Belgen online vooral over de landsgrenzen heen shoppen:

  • 75% van de bedrijven waar Belgen via de webwinkel shoppen is buitenlands.
  • 52% hiervan zijn puur buitenlandse bedrijven, 23% zijn buitenlandse bedrijven met een fysieke aanwezigheid in België.
  • De puur Belgische bedrijven vormen met 25% een kleine minderheid.
  • De meeste online aankopen door Belgische consumenten vinden plaats in de buurlanden zoals Nederland (22%), Duitsland (15%) en Frankrijk (14%).
  • Wat de betaalmethode via deze webshops betreft heeft PayPal een penetratie-cijfer van 56%.

Cross-border Shopping

Joachim Goyvaerts, Head of PayPal Belgium & Luxemburg, licht toe: “Over de jaren heen zien wij een trend van cross-border shoppen. Deze studie toont duidelijk aan dat ook de Belg graag zijn aankopen doet bij een buitenlands bedrijf en bij webshops die zelfs fysiek niet in België aanwezig zijn. Hoe meer e-commerce evolueert in de toekomst, hoe meer Belgische bedrijven ook een tegengewicht zullen moeten vormen door zelf op zoek te gaan naar buitenlandse klanten. Het aantrekken van deze klanten vormt voor Belgische bedrijven een echte opportuniteit om hun omzet te verhogen.”

Globaal koopt 50% van de online shoppers in buitenland

De opkomst van cross-border shoppen wordt bevestigd door een globale studie van PayPal, in samenwerking met het onderzoeksbureau IPSOS. Zo doet 50% van de online shoppers globaal zijn aankopen over de landsgrenzen heen. Hierbij is West-Europa een key regio en een zeer populaire bestemming van cross-border shoppers: volgens het onderzoek geeft 53% van alle online shoppers ter wereld aan dat zij ook aankopen doen in West-Europese webwinkels.

Hierbij is de centrale ligging van België cruciaal. Wanneer wordt gekeken naar onze buurlanden, dan shopt 42% van de Britse online shoppers over de grenzen heen, 40% van de Duitsers, 50% van de Fransen en 44% van de Nederlanders.

“Voor Belgische bedrijven is het belangrijk dat zij deze buitenlandse shoppers aantrekken, want dit kan enkel maar hun omzet verhogen. Zeker wanneer wij kijken naar de Belgische KMO’s ligt hier een mooie opportuniteit om groei te realiseren. Voor deze bedrijven is het platform PayPal Passport een bron van informatie voor cross-border trade. Deze tool geeft hen informatie over ondermeer de internationale feestdagen in verschillende landen, en koop- en verkooppatronen in verschillende landen,” zegt Joachim Goyvaerts, Head of PayPal Belgium & Luxemburg.

Bovendien wordt er nog groei verwacht: 10% van de ondervraagden geeft aan dat zij zullen starten met cross-border shoppen, 25% van zij die het al gebruiken zullen het in de toekomst nog meer gebruiken.

Wie in buitenland online shopt, spendeert 2x zoveel

Het onderzoek van Ipsos toont bovendien aan dat cross-border shoppers 2 keer zoveel spenderen als consumenten die enkel binnen de landsgrenzen online kopen. Globaal worden schoenen en kledij het vaakst (39%) gekocht door cross-border shoppers, gevolgd door consumenten electronica (26%) en speelgoed en aankopen voor hobby’s (20%).

Belangrijkste drivers en barrières van cross-border in kaart gebracht

Verzendkosten zijn van cruciaal belang voor cross-border shoppers. Meer dan de helft (51%) van zij die de laatste 12 maanden over de landsgrenzen heeft geshopt, geeft aan dat verzendkosten hen soms tegenhouden om een aankoop in een ander land te doen. 47% zegt dat gratis verzending hen ertoe zou aanzetten om meer over de landsgrenzen heen te winkelen.

"Voor handelaars is het dus belangrijk om steeds transparant en op een correcte manier duidelijk te maken aan de shoppers wat de verzendkosten zijn,” benadrukt Joachim Goyvaerts, Head of PayPal Belgium & Luxemburg.

Volgens het Ipsos-onderzoek zijn andere belangrijke drivers van cross-border shoppen de veilige betaalmethode (45%), en de aankoop van items die in eigen land moeilijk te vinden zijn (39%). Naast de verzendkosten zijn de andere belangrijkste barrières het heffen van taxen (45%) en de vrees dat het bestelde goed niet geleverd zou worden (43%).