In vergelijking met de ons omringende landen hinkt België nog steeds achterop wat betreft digitale marketing. Maar wat zijn precies de oorzaken? Wat zijn de verschillen tussen Belgische en Europese marketeers? En waar kunnen we in België beter op inzetten? We vroegen het aan Marion Min, Country Manager bij Kwanko, een grote internationale speler op het vlak van digitale marketing. Marion geeft 5 trends aan die zich volgens haar momenteel afspelen in het Belgische online marketing landschap. 

Belgische marketeers versus de rest van Europa

 

België loopt nog steeds achter op Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en zelfs Nederland op het vlak van digital advertising. Veel websites hebben bijvoorbeeld nog steeds geen webshop of zijn niet goed voorbereid op online lead generation. Sinds 2015 echter merken we dat marketeers meer en meer bezorgd zijn om hun digitale strategie en dat ze meer investeren in het digitale.

Ze voeren nu meer lead generation campagnes en ze hebben hogere verwachtingen in termen van volume en hoe ze hun online marketingcampagne willen promoten. 2017 wordt het jaar van groeiende maturiteit in de digitale sector,  met meer innovatieve product & native ads en influencer marketing. Marketeers besteden ook meer tijd aan het creatieve aspect. Dat zien we aan de stijgende populariteit van onze grafische studio voor advertentie formaten (advertentie ontwerpen) die onze klanten gratis kunnen gebruiken.”

1. Groeiend bewustzijn

“Belgische marketeers zijn zich meer en meer bewust van lead generation programma’s, maar ook van CPS (cost per sales) programma’s voor webshops. We zien wel vaak dat ze zich niet of onvoldoende bewust zijn van het feit dat investeren in traffic en awareness hun full performance program ten goede kan komen. Succesvolle performance programma’s zijn immers ook het resultaat van een grotere inspanning op het vlak van bewustzijn.

Dat is waarom we onze klanten meer digitale producten voorstellen – bovenop hun performance programma – die hen helpen om hun zichtbaarheid online te verhogen. Voorbeelden daarvan zijn Influencer marketing, native ads en ons product ClickTime (de adverteerder betaalt voor kliks afhankelijk van de tijd doorgebracht op zijn website met meer garantie op hoogwaardig verkeer).”

2. 360 graden digitaal denken

“We proberen het 360 graden digitaal denken te introduceren: een succesvol online performance marketingsprogramma is een veelomvattende mix tussen SEO/SEA traffic, awareness campagnes, web lead generation campagnes via display en e-mail, maar ook van een mobiele strategie. Op het vlak van mobiele campagnes lopen we nog sterk achter in België. Nochtans gebeurt 40 procent van alle web traffic via de smartphone. E-mails bijvoorbeeld worden vooral op het mobieltje gelezen. Dat is voor ons het bewijs dat een mobiele strategie in een globale digitale strategie tegenwoordig geen luxe meer is, maar veeleer een noodzaak. Ook de website moet dus responsief en adaptief zijn. Anders verlies je de aandacht van de klant.”

>>>>> Til jouw digitale camapgne naar een hoger niveau. 

3. Tweetaligheid Belgische markt barrière én opportuniteit 

“De Belgische markt is bij uitstek een moeilijke markt vanwege de tweetaligheid: marketeers in België moeten heel veel tijd investeren in twee verschillende strategieën en in tweetalige communicatie in ons kleine landje. De reden is dat beide delen van België niet op dezelfde manier reageren op een product. Sommige merken zijn bekender in Wallonië dan in Vlaanderen en omgekeerd. Tegelijkertijd is België ook een interessant land door zijn ‘test’ opportuniteit: veel marketeers gebruiken België als testmarkt voor nieuwe producten en diensten. Belgen staan immers zeer open voor nieuwe producten, dus dat geeft marketeers al snel een idee of een product werkt of niet.

Tweetaligheid

Het feit dat België tweetalig is, biedt ook veel mogelijkheden voor Nederlandse en Franse adverteerders. Een Franse webshop zal zodra ze kan leveren in België een Belgische variant openen voor de Waalse en Brusselse markt als aanvulling op de Franse.”

4. Belgen kopen minder online dan andere Europeanen

“Een verschil tussen de Belgische en de Europese markt is bijvoorbeeld dat het gedrag van Belgen online niet zo matuur is als dat van de Franse of Nederlandse internetgebruikers. Enerzijds kopen ze minder online. Anderzijds is de waarde van hun winkelmandje wel hoger. Daarnaast hebben sommige grote merken zoals IKEA nog steeds geen webshop in België. Ook andere formules zoals drive-through stores vinden hier moeilijker ingang. Ikea zal nu wel een webshop openen in Hasselt, maar pas in 2017. Dat toont dus aan dat België een minder prioritaire markt is voor grote merken. Natuurlijk is het hier complexer om een webshop te introduceren. Door de tweetaligheid moet je al meteen twee shops lanceren, dus de investering is groter voor uiteindelijk een klein landje.”

5. Buitenlandse voorbeelden inspireren Belgische markt

Bovendien proberen we op de Belgische markt meer innovaties en nieuwe trends te introduceren om originaliteit en de marketingcampagnes van onze Belgische klanten te bevorderen. Voorbeelden daarvan zijn attribution marketing, zoals ons product Clicktime, we geven onze klanten de mogelijkheid om nieuwe banners te creëren via onze interne studio. Daarnaast is het ook belangrijk om nieuwe methodes uit te testen om nieuwe producten en diensten beter in de markt te zetten en klanten te enthousiasmeren om deze uit te testen. Soms werkt dit en soms niet, maar enkel op deze manier kan je sneller tot betere resultaten komen. "Dus als ik één ding kan aanraden is dat Belgische bedrijven ook wat meer uit zichzelf moeten durven experimenteren," lacht ze. 

Wil jij jouw digitale campagne naar een hoger niveau tillen? Neem dan snel een kijkje op de website van Kwanko.